Djøf: Godt at grønthøsteren er kørt i garage

Der er fortsat behov for at få luget ud i detailstyringen af de offentligt ansattes arbejde selv om de automatiske besparelser på kommunernes budgetter bliver afskaffet, siger Djøf.

- Den netop indgåede økonomiaftale mellem regeringen og kommunerne afskaffer effektiviseringsprogrammet, der hvert år skar 0,5 milliarder kroner i kommunernes budgetter. Det er godt og helt nødvendigt, at grønthøsteren er kørt i garage. Det har lagt et helt urimeligt pres på de ansattes arbejdsmiljø og gør det svært at levere den kvalitet i arbejdet, som de ansatte ønsker at levere – og som borgerne forventer, siger Sara Vergo, formand for Djøf Offentlig.

Hun påpeger, at hvis der skal ske besparelser, skal det foregå intelligent og med en konkret vurdering af, hvilke opgaver, der ikke skal udføres.

- Samtidig håber jeg, at vi kan se en ende på de mange fyringsrunder, man har været tvunget til at gennemføre mange steder i kommunerne, siger Sara Vergo.

Selv om de automatiske sparekrav nu forsvinder, håber Sara Vergo, at regeringen ikke har opgivet kampen mod overflødige regler og bureaukratiseringen af den offentlige sektor:

- Der er fortsat behov for at få luget ud i de mange og meget detaljerede regler, politikerne har lagt ned over medarbejdernes faglige og daglige arbejde. Der er brug for en langt større tillid til, at medarbejderne fagligt er klædt på til at levere den rigtige service til borgerne, uden detailstyring fra Folketinget. Det vil kunne frigøre ressourcer, der kan bruges på mere og bedre velfærd.

Sara Vergo træffes for yderligere kommentarer på tlf.  31 39 37 20.

Djøf er faglig organisation for jurister og jurastuderende samt erhvervsøkonomiske og samfundsvidenskabelige kandidater og studerende. Vi repræsenterer 107.000 medlemmer, der arbejder på alle niveauer i det private og det offentlige i Danmark og udlandet. Mange arbejder med analyse, strategi, økonomi, jura, udvikling og kommunikation. En stor del er ledere, og endnu flere ønsker at blive det.

Som fagforening arbejder vi for at optimere medlemmernes arbejdsliv ved at sikre ordentlige løn- og arbejdsvilkår og give inspiration til karrierevalg, faglig udvikling, netværk og nye muligheder. Som medlemmer bruger vi hinanden til at blive bedre og skaber et solidt grundlag for at træffe vigtige beslutninger i vores arbejdsliv og studieliv. Sammen arbejder vi for at udvikle samfundet til gavn for alles bedste.

Djøfs Trivselsalliance: Universiteter tager hånd om studerendes trivsel og indgår løfte21.3.2024 06:05:17 CET | Pressemeddelelse

Seks universiteter har nu indgået og forpligtet sig på et trivselsløfte, der skal forbedre de studerendes trivsel ved at inddrage trivsel som en del af de faglige aktiviteter. “Hvis vi virkelig skal lykkes med at gøre en forskel, er det vores overbevisning, at trivselsarbejdet skal ind i undervisningen på uddannelserne,” siger Kristian Lauta, formand for Djøfs Trivselsalliance og prorektor på Københavns Universitet.