Djøf: Godt at grønthøsteren er kørt i garage

Der er fortsat behov for at få luget ud i detailstyringen af de offentligt ansattes arbejde selv om de automatiske besparelser på kommunernes budgetter bliver afskaffet, siger Djøf.

- Den netop indgåede økonomiaftale mellem regeringen og kommunerne afskaffer effektiviseringsprogrammet, der hvert år skar 0,5 milliarder kroner i kommunernes budgetter. Det er godt og helt nødvendigt, at grønthøsteren er kørt i garage. Det har lagt et helt urimeligt pres på de ansattes arbejdsmiljø og gør det svært at levere den kvalitet i arbejdet, som de ansatte ønsker at levere – og som borgerne forventer, siger Sara Vergo, formand for Djøf Offentlig.

Hun påpeger, at hvis der skal ske besparelser, skal det foregå intelligent og med en konkret vurdering af, hvilke opgaver, der ikke skal udføres.

- Samtidig håber jeg, at vi kan se en ende på de mange fyringsrunder, man har været tvunget til at gennemføre mange steder i kommunerne, siger Sara Vergo.

Selv om de automatiske sparekrav nu forsvinder, håber Sara Vergo, at regeringen ikke har opgivet kampen mod overflødige regler og bureaukratiseringen af den offentlige sektor:

- Der er fortsat behov for at få luget ud i de mange og meget detaljerede regler, politikerne har lagt ned over medarbejdernes faglige og daglige arbejde. Der er brug for en langt større tillid til, at medarbejderne fagligt er klædt på til at levere den rigtige service til borgerne, uden detailstyring fra Folketinget. Det vil kunne frigøre ressourcer, der kan bruges på mere og bedre velfærd.

Sara Vergo træffes for yderligere kommentarer på tlf.  31 39 37 20.

Djøf er den faglige organisation for jurister og jurastuderende samt erhvervsøkonomiske og samfundsvidenskabelige kandidater og studerende. Vi repræsenterer 95.000 medlemmer, der arbejder på alle niveauer i det private og det offentlige i Danmark og udlandet.