Djøf: Godt at Folketinget har lyttet til universiteterne om udflytning af uddannelser

Partierne bag Folketingets aftale om reduktion af uddannelsespladser i de store byer har lyttet til uddannelsessektorens forslag til udmøntning af de politiske ønsker. - Tilfredsstillende, selv om baggrunden er kedelig, siger Rasmus Pilegaard Petersen, formand for Djøf Studerende.

Partierne bag den politiske aftale i Folketinget om at flytte eller lukke op til 10 procent af uddannelsespladserne i de store byer, har nu behandlet den sektorplan, universiteterne har fremlagt for at imødekomme de politiske ønsker.

- Djøf har været kritiske over for aftalen om at skære i antallet af studiepladser i de store byer. Vi er alvorligt bange for, at aftalen vil medføre, at færre unge får de uddannelser, som erhvervslivet efterspørger. Men vi vil gerne udtrykke ros til universiteterne for – med en pistol for panden - at have gået konstruktivt ind i arbejdet med at imødekomme de politiske krav, siger Rasmus Pilegaard Petersen, formand for de 26.000 medlemmer af Djøf Studerende.

Rasmus Pilegaard Petersen anerkender også, at aftalepartierne rent faktisk har lyttet til uddannelsessektoren og blødt op i de meget rigide krav, aftalen pålagde uddannelsesstederne. Samlet set betyder aftalen, at færre studiepldaer bliver flyttet eller lukket, og samtidig forbedres økonomien i aftalen, så der bliver sat lidt flere penge af til de uddannelser, der flytter til mindre byer.

- Nu er det vigtigt, hvad der sker fremadrettet. Udflytningen skal følges tæt, så vi kan være sikre på, at kvaliteten og et godt studieliv følger med, når man flytter uddannelserne ud, siger Rasmus Pilegaard Petersen og tilføjer:

- Der har været meget fokus på uddannelsesstederne og indholdet i uddannelserne. Men det er også centralt, at kommunerne og virksomhederne rundt omkring i landet tager ansvar for at sikre, at der både er studieboliger og studierelevante job til de nye studerende. Allerede i dag kan vi se, at de studerende har store problemer med at finde studierelevante studiejob uden for hovedstadsområdet. Det problem vil blive forstærket, hvis ikke både offentlige og private arbejdspladser rundt om i hele landet bliver bedre til at ansætte studerende, så de kan kombinere teori og praksis og samtidig supplere SUen.

Rasmus Pilegaard Petersen opfordrer også politikerne til at sikre universiteterne arbejdsro, så de kan få lov at implementere aftalen, uden hele tiden at blive ramt af nye politiske krav til uddannelsessektoren.

- Uddannelserne skal udvikle sig i takt med samfundets og arbejdsmarkedets behov, så de studerende bliver godt rustet til et langt arbejdsliv. Det skal politikerne respektere uden hele tiden at detailstyre og regulere sektoren.

Rasmus Pilegaard Petersen træffes for yderligere kommentarer på tlf. 31 72 34 82.

Djøf er faglig organisation for jurister og jurastuderende samt erhvervsøkonomiske og samfundsvidenskabelige kandidater og studerende. Vi repræsenterer 107.000 medlemmer, der arbejder på alle niveauer i det private og det offentlige i Danmark og udlandet. Mange arbejder med analyse, strategi, økonomi, jura, udvikling og kommunikation. En stor del er ledere, og endnu flere ønsker at blive det.

Som fagforening arbejder vi for at optimere medlemmernes arbejdsliv ved at sikre ordentlige løn- og arbejdsvilkår og give inspiration til karrierevalg, faglig udvikling, netværk og nye muligheder. Som medlemmer bruger vi hinanden til at blive bedre og skaber et solidt grundlag for at træffe vigtige beslutninger i vores arbejdsliv og studieliv. Sammen arbejder vi for at udvikle samfundet til gavn for alles bedste.

Djøf: Fint med lidt tidligere pension, men der skal investeres massivt i det gode arbejdsliv4.5.2022 09:40:45 CEST | Pressemeddelelse

Pensionskommissionens rapport indeholder gode pointer om at gentænke overgange mellem arbejde og pension. Vi bør have et langt større fokus på, hvordan danskerne kan have både lyst og kræfter til et langt arbejdsliv - for nogle ovenikøbet længere end den fastsatte pensionsalder. Det kalder på konkrete indsatser for at forbedre arbejdsmiljø og trivsel - og for muligheder for at skifte spor eller holde pauser undervejs, siger Sara Vergo, formand for Djøf.