Djøf: Flot dansk korruptionsplacering, men vi skal blive bedre

Danmark ligger igen helt i top som det mindst korrupte land i verden, viser den årlige opgørelse fra Transparency International. ”Flot – men advarselslamperne blinker og der er brug for handling”, siger Hanne Fugl Eskjær, formand for de offentlige chefer i Djøf.

På trods af et antal aktuelle sager om svindel og misbrug i den offentlige sektor lander Danmark igen i år som det mindst korrupte land i verden sammen med New Zealand.

”Det er en flot placering, som vi kan være stolte af i Danmark. De aktuelle sager om svindel og misbrug af offentlige midler er heldigvis ikke udtryk for den generelle tilstand i den offentlige sektor. Det er vigtigt at huske proportionerne. Og vores placering afspejler også, at der bliver slået hårdt ned, når mulige svindelsager bliver opdaget”, siger Hanne Fugl Eskjær, formand for de offentlige chefer i Djøf.

Men hun er bekymret over, at Danmark for femte år i træk har opnået lidt færre point, når Transparency International opgør graden af korruption og svindel.

”Vi skal på ingen måde slå os til tåls med, at vi ligger lidt bedre end andre lande i undersøgelsen. Selv om vi ligger på en delt førsteplads, opnår vi kun 87 ud af 100 mulige point i opgørelsen fra Transparency International. Det bør være en politisk ambition at sikre et endnu større politisk og administrativt fokus på at minimere risikoen for misbrug af offentlige midler”, fastslår Hanne Fugl Eskjær.

Hun opfordrer derfor regeringen til hurtigt at få implementeret et nyt EU-direktiv, der pålægger alle medlemslandene at indføre whistleblowerordninger for arbejdsgivere med minimum 50 ansatte. Direktivet gælder både offentlige og private arbejdsgivere.

”Efter Djøfs opfattelse kan whistleblowerordninger være et godt og nødvendigt supplement til den kontrol og revision, der selvfølgelig altid skal være med, at der ikke foregår ulovligheder i offentlige eller private virksomheder. Regnskabsprocedurer og kontrolmekanismer skal gerne være så finmaskede, at de fanger ulovligheder og uhensigtsmæssig praksis for bestilling og betaling af varer og tjenesteydelser. Men det er jo altid en balance i forhold til ønsket om at reducere bureaukrati og gøre arbejdsgange lette og smidige”, slutter Hanne Fugl Eskjær.

Hanne Fugl Eskjær træffes for yderligere henvendelser til pressechef Torben Gross, tlf 21 49 01 73