Djøf byder de nye erhvervskandidater varmt velkommen

Et tiltrængt opgør med det hastighedsfokus, der har præget uddannelserne de senere år. Arbejdsgiverne er langt mere interesserede i, hvad de studerende kan, end hvor hurtigt de er kommet igennem studierne, konstaterer Lisa Herold Ferbing, formand for Djøf.

- Der skal lyde et varmt velkommen fra Djøf til den nye mulighed for at tage en erhvervskandidat.

Det siger Lisa Herold Ferbing, formand for Djøf om undervisnings- og forskningsminister Søren Pinds initiativ med at forlænge kandidatuddannelsen på 13 videregående uddannelser for studerende, der arbejder mindst 25 timer om ugen. Og heriblandt studerende på jura, erhvervsøkonomiske og forvaltningsmæssige uddannelser.

Med forsøgsordningen kan kandidatstuderende, der arbejder mindst 25 timer om ugen tage kandidatuddannelsen over fire år i stedet for de normale to år.

- Vi ved, at de studerende har stor fagligt udbytte af at kunne koble teori og praksis, da fagligheden netop udvikles ved at opleve, hvordan det man lærer i auditorierne kan anvendes og udfordres i praksis, siger Lisa Herold Ferbing og fortsætter:

- Når man netop har udvalgt en række djøf-uddannelser vidner det om den store efterspørgsel på disse fagligheder i den private sektor. Djøf-kandidaterne er eftertragtede. De skaber værdi i de ekelte virksomheder, og med erhvervskandidatuddannelsen har erhvervslivet og de studerende fået en ny og kærkommen mulighed for at få endnu mere gavn af hinanden.

Djøf vil følge udviklingen med erhvervskandidaterne nøje – både antallet, indholdet af deres jobs som erhvervskandidater og deres karriereveje er yderst interessante.

Lisa Herold Ferbing hæfter sig også ved, at muligheden for at læse en erhvervskandidat er et tiltrængt opgør med det meget store fokus på hurtig gennemførsel, som uddannelsessektoren har været præget af i de senere år.

- Vi oplever, at arbejdsgiverne er langt mere interesserede i, hvad de studerende kan, end hvor hurtigt de er kommet igennem studierne. På den vis er erhvervskandidatordningen et meget vigtigt første opgør med det hastighedsfokus, som hverken har gavnet de studerendes faglighed eller deres muligheder for at få et skabt en fornuftig sammenhæng mellem studie og studiejob, konstaterer Lisa Herold Ferbing.

- Et meget stort flertal af de samfundsvidenskabelige studerende har studierelevante studiejobs. Vi forventer derfor, at der også vil være stor interesse blandt dem for den nye mulighed for at tage kandidatuddannelsen som en erhvervskandidatuddannelse, slutter Lisa Herold Ferbing.

Fakta

8 ud af 10 studerende på de samfundsvidenskabelige og erhvervsøkonomiske uddannelser – djøf-uddannelserne – har et studiejob, viser Djøfs årlige studielivsundersøgelse. Heraf har 72 pct. et studierelevant studiejob. Studiejobbene fordeler sig med 33 pct. i den offentlige sektor, 72 pct. i den private sektor og 2 pct. er selvstændige. Den gennemsnitlige arbejdstid er 15 timer om ugen.

Kontakt

Lisa Herold Ferbing træffes for yderligere kommentarer ved henvendelse til pressechef Torben Gross på tlf. 21 49 01 73.