Dit hjem er smartere og meget mere sårbart end du tror - sådan sikrer du det mod hackere

Vores hjem er efterhånden fyldt med elektroniske produkter, der kan komme på internettet - smart-TV’er, smartphones, printere, højttalere - listen er lang, men har de adgang til nettet, er de i risiko for at blive hacket. Det kan virke som en uoverkommelig opgave, at vide om de alle er sikre, men det er det faktisk ikke. Bitdefender kommer her med en guide til, hvordan du sikrer dit smarte hjem på enkel og overskuelig måde.

IoT, eller Internet of Things, er efterhånden at finde i de fleste hjem. Om det er streaming-enheder, smartphones, fjernsyn eller andet elektronik, så har de alle det tilfælles, at hvis de kan komme på internettet, så udgør de en trussel mod din sikkerhed derhjemme. De seneste data fra cybersikkerhedsfirmaet Bitdefender viser en stigning på 46% i antallet af suspekte hændelsesrapporter fra IoT-enheder verden over, i løbet af de sidste seks måneder - en trend der vil blive ved med at udvikle sig, i takt med at IoT-enheder bliver ved med at stige i popularitet, da de ganske enkelt gør vores liv lettere.

Nogle af de mest populære IoT-enheder vi finder i hjemmene på verdensplan er streaming-enheder, såsom Google Chromecast og Apple TV. Men også TV’er, højttalere, ure, printere, kameraer, dørklokker og termostater begynder at vinde indpas i helt almindelige hjem.

Når det kommer til IoT-enheder i hjemmet, så er det dit ansvar som ejer, at vide hvilke smart-enheder du har, om enhederne har brug for at blive opdaterede, og om enhederne har nået deres såkaldte end-of-life, hvor fabrikanterne ikke længere yder support og udsender opdateringer til deres produkter. Det lyder som en uoverkommelig mundfuld at holde styr på, men det er det faktisk ikke. Desværre er der ikke mange ejere der ved det og derfor efterlader i massevis af IoT-enheder sårbare for angreb, hvilket i værste fald fører til at de bliver hacket.

Sådan sikrer du dit smarte hjem

For at kunne håndtere et problem, bliver man nødt til at kende til dets omfang. De fleste ville blive overraskede over at finde ud af, hvor mange IoT-enheder der er i almindelige hjem i dag. Tæl alle dine enheder: routere, smarture, smartphones, tablets, computere, fjernsyn, spilkonsoller, højttalere osv. - alt der i bund og grund har adgang til internettet, og skriv dem ned på en liste, så du har det forkromede overblik.

Når du kender alle dine enheder, så er det let at finde ud af, om har de seneste opdateringer. Som regel gøres det via den app du bruger til at kontrollere enheden, hvis der f.eks. er tale om en højttaler. Her bør du også skifte kodeordet til enheden, til noget du selv har fundet på - et godt kodeord er et længere ord, der også indeholder tal og specialtegn.

Er du i tvivl om hvordan hvad du skal gøre, så søg på nettet efter f.eks. “How to update” efterfulgt af navnet på den enhed du har, for at få den præcise vejledning til hver enkelt enhed. Det værste du kan opdage er, at én af dine enheder har nået sin end-of-life, hvor den ikke længere modtager opdateringer fra fabrikanten. I så fald bør du overveje om dit behov for enheden er stort nok til at investere i en nyere udgave eller om du kan leve uden - den gamle enhed er i hvert fald ikke længere sikker at bruge.

Når du har opdateret alle dine enheder, og måske opdaget at du har ret mange, kan det være en idé at tænke over at investere i en smart router, der kan vogte over alle dine enheder og holde dem sikre fra angreb. Nogle internetudbydere tilbyder integrerede sikkerhedsløsninger, så det er værd at undersøge, om du allerede har IoT-sikkerhed som en del af din pakke, eller om du har mulighed for at tilkøbe det.

Sådan fremtidssikrer du dit hjem

En af de mulige løsninger til hele IoT-sikkerhedsproblemet, er at fremtidssikre teknologien. Som forbruger bør du altid undersøge om de produkter du overvejer at købe, vil modtage support og opdateringer et godt stykke ind i fremtiden og derudover vælge enheder fra fabrikanter der før har vist, at de fjerner sårbarheder i deres produkter, i modsætning til de fabrikanter hvis historik viser, at de blot lader tingene stå til.

På den måde fremtidssikrer du både dig selv så godt som muligt og bruger din købekraft til at fortælle industrien, at sikkerhed i IoT-enheder ikke bare er en ekstra funktion, men en essentiel og eftertragtet del af produkterne.

Simon From, konsulent, Frontpage
M: simon.from@frontpage.dk