Disruption: Industrien kan nu automatisere sine gaffeltrucks uden lang ventetid

BILA vil automatisere gaffeltrucks i hele verden. Skandinaviens største automationshus, BILA, fjerner nu de tre største barrierer for, at industrien let kan komme i gang med at automatisere manuel palletransport med gammeldags gaffeltrucks. Løsningen hedder Global AGV. Det sker samtidig med, at BILA lancerer en helt ny division i sin forretning med fokus udelukkende på logistikautomation. I BILA Logistics samles både kompetencer og logistikprodukter ét sted. Der er tale om en global satsning fra BILAs side, og til at eksekvere den ambitiøse plan har BILA Logistics håndplukket en stor kapacitet fra den internationale logistikbranche, Ole Madsen, tidligere CEO i Schäfer, Nord- og Østeuropa gennem 12 år.

"Vi gør noget, som ingen andre har gjort før. Så kan alle SMV’erne også være med på automationsvognen og få en mere effektiv intern logistik." Det fortæller Ole Madsen, CEO for BILA Logistics, her med Jan Bisgaard, CEO i BILA A/S.

Der er tre ting, der forhindrer mange industrivirksomheder i at automatisere logistikken på fabriksgulvet, så de mere effektivt kan flytte paller fra A til B. Det plejer at være dyrt, besværligt og tage utroligt lang tid at implementere selvkørende gaffeltrucks. Og derfor tilføres der hvert år mere end en million manuelle stablere og gaffeltrucks rundt i den globale industri. Det vil BILA Logistics lave om på med den nye løsning Global AGV. I spidsen for denne mission står 52-årige Ole Madsen, nytiltrådt i BILA, men med årelang erfaring med netop logistik og automation i den globale fremstillingsindustri.

Vi gør noget, som ingen andre har gjort før. Så kan alle SMV’erne også være med på automationsvognen og få en mere effektiv intern logistik. Vi har nemlig pillet kompleksiteten ud af den selvkørende automatiske AGV-truck ved at bygge et modul på en manuel stabler. Det er så let, at industrien selv kan installere den og spare tid og penge på store konsulentprojekter. Software-integration simplificeres eller tages helt væk. Derudover lejes eller leases løsningen ud, så det på månedsbasis koster ca. en fjerdedel af det, som industrien betaler for at have en traditionel bemandet truck kørende. Vi har desuden en demo periode med mulighed for returret, hvis tilbagebetalingen ikke er tilfredsstillende. Sidst men ikke mindst, så arbejder vi imod at blive lagerførende på løsningen Global AGV, så det blot er et spørgsmål om uger, før man kan frigøre truckførerne til mere værdiskabende opgaver i virksomheden, siger Ole Madsen, CEO i BILA Logistics.

AGV er en forkortelse for ”Automated Guided Vehicle”. Det er således førerløse el-stablere, som ved hjælp af laserscannere selv finder vej rundt mellem reolerne i en produktionsvirksomhed. BILA Logistics’ produktsortiment indeholder ud over Global AGV også to andre stærke logistik-automationsløsninger: Nemlig Palomat og Dan-Palletiser.

Lean logistik er lig med konkurrenceevne

Der er meget at vinde på at få toptunet logistikken i en fremstillingsvirksomhed. I bogen ”Den stærke værdikæde – sådan skaber du konkurrencekraft” skrevet af professor Jan Stentoft fra SDU, konsulent Einar Scholte fra Implement, fremgår det, at top- og bundlinjen kan forbedres med op mod 20 procent inden for 24 måneder, hvis værdikæden får strategisk fokus.

Ole Madsen ser frem til at hjælpe industrien med at forny og automatisere logistikken omkring paller. Alene i Europas industri anvendes der på årsbasis mere end 400 millioner paller. Til trods for, at automatisering kunne frigøre mandskab til mere komplekse og værdiskabende logistikopgaver.

En høj automatiseringsgrad er lig med en bomstærk konkurrenceevne både lokalt og på det globale marked. Robotter koster jo det samme i hele verden, og så kan virksomhedens medarbejdere få tid til de opgaver, der til gengæld ikke kan automatiseres. Eksempelvis koster en fuldautomatiseret leaset løsning til pallehåndtering ca. 25% i timen af omkostningerne til en traditionel bemandet løsning, pointerer Ole Madsen, CEO i BILA Logistics.

BILAs nye logistik-division får til huse i Aalborg, hvor BILA netop har åbnet et nyt kontor. Automationshuset vil gerne endnu tættere på talenterne fra blandt andet Aalborg Universitet, ligesom afstanden til jobbet bliver kortere for de nordjyder, der hidtil har pendlet til Mors. BILA Logistics vil rekruttere et større antal medarbejdere med logistikekspertise til at drive den nye satsning, ligesom der vil blive høstet synergigevinster med de godt 350 øvrige kolleger i koncernens hovedkontor i Nykøbing Mors og på de øvrige 10 kontorer i Danmark.

BILA har automatiseret i 32 år

BILA Logistics er en del af koncernen BILA A/S, der blev grundlagt i 1988 og hjælper industrien med produktionsoptimering gennem automatiseringsløsninger, typisk ved hjælp af logistikløsninger, industrirobotter og cobots. Løsningerne dækker over alt fra simpel automatisering til optimering af hele produktionslinjer. Alle kompetencer er samlet hos BILA A/S og omfatter rådgivning, konstruktion, udvikling, implementering og efterfølgende servicering af robotanlæg. Virksomheden har eget værksted, hvor de udvikler og konstruerer specialværktøj til robotanlæggene. BILA er en højteknologisk virksomhed, der beskæftiger mere end 350 engagerede medarbejdere fordelt på flere forskellige adresser i Danmark samt lokale kontorer i Sverige, Norge, Tyskland, USA og en afdeling under etablering i England. Yderligere er Palomat allerede repræsenteret gennem forhandlere i 22 lande. BILA har gennem årene leveret mere end 2000 automationsløsninger til industrien i Europa og USA.

Malene Grouleff, Grouleff Communications: +45 2891 5809
Pernille Enevoldsen, Marketing Manager, BILA Logistics: +45 4061 4641
Ole Madsen, CEO BILA Logistics: +45 2015 6415

Ole Madsen, CEO i BILA Logistics.

Ny Banegårdsgade 55, 4 sal.

+45 70 27 08 72http://www.grouleff.it/

Ny svensk CEO i spetsen för dansk laboratorierobot med hög marknadspotential21.1.2020 07:00:00 CETPressemeddelelse

Annika Isaksson skall som ny CEO i köpenhamnske Flow Robotics leda verksamhetens internationella expansion. Ambitionerna är höga, då verksamhetens unika pipetteringsrobot kan automatisera all manuell pipettering på laboratorier runt om i världen. Samtidigt tillträder verksamhetens grundare, en av upphovsmännen bakom Danmarks största robotverksamhet Universal Robots, Kasper Støy, som ordförande för Flow Robotics Scientific Advisory Board.

Ny CEO i spidsen for dansk laboratorierobot med et kæmpe markedspotentiale21.1.2020 07:00:00 CETNyhed

Annika Isaksson skal som ny CEO i københavnske Flow Robotics lede virksomhedens internationale ekspansion. Ambitionerne er høje, for virksomhedens unikke pipetteringsrobot kan automatisere al manuel pipettering på laboratorier rundt omkring i verden. Samtidig tiltræder virksomhedens stifter, en af idemændene bag Danmarks største robotvirksomhed Universal Robots, Kasper Støy, som formand for Flow Robotics Scientific Advisory Board.

Stærk frontfigur til succesfuld global robot-frontløber13.1.2020 06:00:00 CETNyhed

Intelligent Marking henter ny CEO hjem til Danmark: Olav Bjørn Jørgensen tiltræder som ny stærk frontfigur for Hjørring-virksomheden Intelligent Marking, der er verdens første og største producent af robotter til opstregning af sportsanlæg. Som nøglefigur i International Bike Group i Holland har han på få år vist, at han kan mangedoble en forretning og udbrede innovativ teknologi på det internationale marked. Før da gjorde robotvirksomhedens nye CEO lynkarriere hos det globale managementkonsulentfirma McKinsey & Company.