Kontormøbler.dk

Direktør for dansk møbelgigant fylder 50 år

Torben Møller faldt i gryden med sælgergener som lille, og selvom passionen i starten lå indenfor fototeknik, blev det møbelbranchen, han revolutionerede. Nu er manden med de gode ideer fyldt et halvt århundrede.
Torben Møller sagde i 2008 sit fuldtidsjob op for at gå fuldtid med webshoppen Kontormøbler.dk. Nu kan han fejre 50 års fødselsdag som direktør for Danmarks største webshop for kontorindretning.

Det hele startede på en trehjulet ladcykel på de små villaveje i Grundfør lige nordvest for Aarhus. Som søn af en handelsrejsende fotosælger var Torben Møller fra en tidlig alder fascineret af grej og salg, så da faren tog de overskydende restprøver med hjem, så han et uforløst salgspotentiale, lastede den trehjulede og cyklede rundt til naboerne i håb om et salg.

Fra ladcyklende sælger i nabokvarteret har Torben Møller arbejdet sig op og kunne 25. juli fejre sin 50-års fødselsdag i en direktørstilling hos Danmarks største webshop for kontorindretning, kontormøbler.dk. Men på trods af den indledende interesse for foto, var det langt fra tilfældigt, at det endte med at blive møbelbranchen, som kom til at nyde godt at Torben Møllers ideer.

– Jeg startede de første 10 år af mit professionelle arbejdsliv i fotobranchen, men med det digitale indtog havde branchen det hårdt, og jeg var usikker på dens fremtid. Samtidig har jeg altid været vild med design og indretning, så at fortsætte i møbelbranchen virkede helt naturligt. Jeg har været alt fra forhandlerkonsulent til butiksbestyrer, hvorfra jeg fik et godt indblik i møbelbranchen og mod på at tænke stort, udtaler Torben Møller.

Danmarks første billedkonfigurator banede vejen

Efter at have brugt nogle år på at lære branchen at kende overtog Torben Møller brandet Kontormøbler i 2008 og begyndte for alvor at sætte sit præg på branchen. Det skete med udviklingen af Danmarks første online billed-konfigurator, som kan sammensætte møblerne fuldstændig, som man ønsker med hensyn til farver og materialer.

– I dag har vi fire store showrooms, men da vi åbnede vores moderne webshop den 11/11-2011 var det helt særlige vores billedkonfigurator. Den gør det nemt at se, hvad det faktisk er, man køber. Kan man sammensætte det i konfiguratoren på hjemmesiden, kan det også lade sig gøre i virkeligheden. Det skaber en enorm tryghed for kunden og mindre risiko for misforståelser. Det lyder måske simpelt, men det var bare ikke noget, webshops havde dengang, forklarer Torben Møller.

Hæve-sænkeborde afvist i tolden

Med et regnskab som viser fremgang på 450 procent siden 2011 og en omsætning, som forventes at ramme 50 millioner i 2020, står fremtiden i eksportens tegn. Her er det ifølge Torben Møller vigtigt at holde fast i kærligheden til dansk design og kvalitet, som har en særlig status flere steder i udlandet. At det ikke altid er helt nemt at bryde igennem på de udenlandske markeder, har Torben Møller et helt konkret eksempel på.

– Vi skulle sælge nogle hæve-sænkeborde til en virksomhed i Congo, men de blev afvist i tolden. Sådan noget trolddom med et bord der kunne løfte og sænke sig, det havde de aldrig hørt om, så de var sikre på, at vi måtte være smuglere eller våbenproducenter. Det endte med at vi måtte betale en ”bøde” og så kunne kunden få sine mærkelige borde udleveret. afslutter Torben Møller, som dog trods alt i dag kan se tilbage på episoden med et smil.

Torben Møller
Direktør, Kontormøbler.dk
torben@kontormøbler.dk

Billeder

Download
Oprindeligt solgte showroomet i Risskov ved Aarhus udelukkende kontormøbler af mærket Dencon. I dag er der flere brands samlet i showroomet, men Kontormøbler.dk er fortsat en af landets største forhandlere af Dencon-møbler.
Download
Kontormøbler.dk har showrooms i København, Aarhus, Herning og Aalborg. Planen er flere fysiske butikker på sigt.

Information om Kontormøbler.dk

Kontormøbler.dk
Rolighedsvej 36D
8240 Risskov