Din private browser er mindre privat, end du måske går og tror

Moderne teknologi gør os i stand til fantastiske ting: med et par klik kan vi komme i kontakt med andre, handle ind og gå i banken. Bagsiden er, at vi i dag lever i en datacentreret verden, hvor vores færden logges og sælges i et omfang, de færreste har overblik over. Så derfor bruger du måske en privat eller inkognito browser for at holde dine oplysninger for dig selv. Men det er ikke helt så simpelt. Bitdefenders sikkerhedsekspert forklarer hvorfor.

Internettet og teknologi i det hele taget fylder mere og mere i vores daglige liv. Det gør ganske enkelt livet lettere i mange sammenhænge, hvad end det er at shoppe, holde kontakten til familie og venner eller håndtere faste gøremål som husstandens økonomi.

I takt med at vores liv er blevet lige så meget online som offline, er hele markeder som online marketing og sociale medier sprunget op, alt sammen med vores data som omdrejningspunkt. For hvem vi er, hvad vores interesser er, og hvad vi køber, er mange penge værd, når vores digitale jeg’er bliver brugt til at ramme os målrettet med reklamer og tilbud.

Vi bliver fulgt overalt på nettet

Alt hvad vi gør på internettet bliver som udgangspunkt sporet, forklarer Bitdefenders sikkerhedsekspert, Bogdan Botezatu: “Når du besøger en hjemmeside, sender en mail, klikker ‘synes godt om’, shopper og bruger dine apps, så indsamles der data om det, du gør. Det data lagres som profiler, der viser vores forskellige vaner og interesser. Hver af disse profiler kan så bruges til at ramme os med tilpassede reklamer og indhold.”

Det er ikke kun store tech giganter som Google og Facebook, der indsamler oplysninger om dig; din internetudbyder gør det også. Men bruger du en privat browser, så burde du allerede vide det, for det, at din gøren og laden på internettet ikke bliver gjort privat for din internetudbyder, er faktisk noget, de fleste browsere gør dig opmærksom på, når du bruger privat- eller inkognito-funktionen.

Hvad er det, en privat browser gør?

“Privat eller inkognito-browsing er efterhånden en funktion de fleste browsere tilbyder,” fortæller Botezatu. “Men det er en myte, at de gør din færden på internettet anonym. Både din internetudbyder og de hjemmesider, du besøger, kan indsamle oplysninger om dig, når du bruger dem. Det kan for eksempel være din IP-adresse, som er unik for din enhed, information om selve enheden, samt din browsers indstillinger. Tilsammen udgør de et form for fingeraftryk for din enhed, der gør den i stand til at blive genkendt på nettet – selv når du bruger den private funktion.”

Det gode med det onde

Al den data, der bliver indsamlet om os på internettet, kan måske lyde en smule skræmmende. Og det bør det også være. Det er et fåtal af os, der har et overblik over, hvem der har indsamlet oplysninger om os, og hvad de bruger dem til.

Manglen på gennemsigtighed og emnets kompleksitet i sig selv gør det ikke let for almindelige mennesker at holde styr på. Det er sandsynligvis også én af årsagerne til, at VPN’er er blevet meget populære, ifølge Botezatu:

“VPN står for Virtuelt Privat Netværk og det sørger for at kryptere din færden på nettet, samt alle de tilhørende oplysninger om din enhed, IP-adresse, osv. Så bekymrer du dig om dit privatliv på nettet, kan det anbefales at bruge en VPN. Vær opmærksom på, at der findes gratis udgaver af VPN’er, men de giver ingen mening at bruge, da de i stedet for at tage betaling, tager din data og sælger det videre. Hvilket gør VPN’en formålsløs.”

Men der er også positive aspekter at finde i den data, der bliver indsamlet om os, fortæller Botezatu: “De fleste vil se det som en god ting, når YouTube for eksempel viser dig videoer, du rent faktisk er interesseret i, blandt et udvalg af milliarder. Eller når forskellige hjemmesider automatisk logger dig ind, når du besøger dem, så du ikke behøver at indtaste kodeordet hver gang. Det gør ganske enkelt livet lettere.”

Så i sidste ende, handler det i virkeligheden om at finde den balance, du har det bedst med, hvad end det er at bruge en VPN til beskytte dit privatliv eller at bruge sporingen af din online identitet til at gøre livet lidt lettere, end hvis du forsøger at være anonym. Men den private browser gør altså kun din færden privat for andre brugere af enheden – ikke de utallige sporingsmekanismer der følger dig rundt på nettet.