Digital indsamling oversteg forventningerne: 5,3 mio. kroner til verdens fattigste

Takket være et stærkt folkeligt og kirkeligt bagland lykkedes det Folkekirkens Nødhjælp at indsamle 5,3 mio. kroner til verdens fattigste. Det flotte resultat er opnået trods en aflyst dør-til-dør-indsamling.

Foto: Jakob Dall

5,3 mio. kroner til verdens fattigste. Sådan lyder meldingen fra Folkekirkens Nødhjælp, der nu har opgjort resultatet fra årets indsamling.

”Vi er simpelthen så overvældede. Hånden på hjertet havde vi frygtet et langt lavere resultat. Det her beviser endnu en gang, at kernen i Folkekirkens Nødhjælp er vores frivillige og deres store engagement,” siger Birgitte Qvist-Sørensen, generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp.

Omkring 15.000 frivillige skulle søndag den 14. marts have stemt dørklokker til fordel for verdens fattigste, men corona satte for anden år i træk en stopper for Folkekirkens Nødhjælps traditionelle dør-til-dør-indsamling.

I stedet foregik årets indsamling på sociale og digitale medier, hvor det var muligt at oprette egne indsamlinger til Folkekirkens Nødhjælps arbejde.

”Det er en stor udfordring at samle ind digitalt. Det har vi set hos andre organisationer. Når de mange frivillige ikke kommer ud og banker på døre, får danskerne ikke den samme påmindelse om at hjælpe, som de plejer. Men takket være et stærkt folkeligt og kirkeligt bagland og stor opbakning fra danskerne generelt, har vi samlet mere ind end sidste år, hvor den fysiske indsamling også var aflyst pga. corona,” siger Birgitte Qvist-Sørensen og fortsætter:

”Sidste år var der en nyhedsinteresse i aflysningen af vores indsamling, fordi vi var en af de første store arrangementer, der blev ramt af corona-nedlukningen. Derfor havde vi ikke turde tro på, at vi kunne få så flot et resultat i år, der endda overstiger sidste års.”

5,3 mio. kroner er dog stadig langt under, hvad Folkekirkens Nødhjælps fysiske indsamling plejer at opnå. De seneste fem år har frivillige samlet mellem 10-14 millioner kroner ind til organisationens arbejde i verdens fattigste lande – med undtagelse af 2020, hvor indsamlingen også blev digital pga. corona. Her blev der samlet 4,5 mio. kroner ind.

”Vi håber og tror på, at vi næste år igen kan komme på gaden med indsamlingsbøsserne. Selvom årets resultat er utrolig flot og virkelig godt gået af de frivillige, så er det stadig en halvering, og det kan ikke undgås at gå ud over vores arbejde. Vi har dog lært meget af årets indsamling, som vi kan tage med videre næste år, hvor vi forhåbentligt både kan have en fysisk og digital indsamling, som kan sikre et rigtig godt resultat til verdens fattigste,” siger Birgitte Qvist-Sørensen.

Foto: Jakob Dall

Folkekirkens Nødhjælp: Flygtningelejr er brændt ned til jorden23.3.2021 15:12:10 CET | Pressemeddelelse

Folkekirkens Nødhjælp sender 1,2 millioner kroner til ofrene for de voldsomme brande, der mandag aften hærgede flere flygtningelejre i byen Cox’s Bazar i Bangladesh. Pengene skal bruges på rent vand, mad og husly. Foreløbigt er 15 meldt omkommet, 429 er savnet og 563 er hårdt såret. 45.000 flygtninge har mistet alt, der var tilbage at miste. Cox’s Bazar huser nogle af verdens største og tætteste beboede flygtningelejre med 871.000 rohingya-flygtninge. ”Vores medarbejdere har i dag været rundt i de værst ramte lejre, og det er et hjerteskærende syn, der møder dem. Alt er brændt ned til jorden. Børn løber grædende rundt og leder efter deres mødre, imens mødre løber desperate rundt og leder efter deres børn. Omfanget af brandene er væsentligt større, end vi havde frygtet. Så der er mere end nogensinde brug for vores hjælp,” siger Birgitte Qvist-Sørensen, generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp. ”Forholdene er i forvejen meget, meget vanskelige for rohingyaerne. De opholder sig på meget li