Digital hotline giver mere borgerservice - også i sparetider

”I starten hjalp vi hinanden på tværs af kommuner med at besvare opkald udenfor åbningstid, men ambitionerne rakte hurtigt til mere. I 2020 lancerede vi chatbotten Muni på store dele af kommunens hjemmeside. Her kan borgerne skrive spørgsmål og få svar retur fra chatbotten. Når man lægger gode erfaringer og høje ambitioner sammen, så giver det nye idéer. På den måde opstod tanken om at opgradere Muni, så den kan svare borgerne ikke alene på skrift - men også i tale”, fortæller Marianne Riis Søborg, Borgerservicechef i Furesø Kommune.
Samarbejdet på tværs af kommuner hedder Den Digitale Hotline, og det blev sat i verden i 2012 for at hjælpe borgerne med selvbetjeningsløsninger i takt med, at det danske samfund blev mere og mere digitaliseret.
”Vi har høje ambitioner for den nye digitale Borgerservice, og vi tror på, at MUNI i skrift og tale samlet set kan komme til at dække 40% af alle borgerhenvendelser, som Den Digitale Hotline får i 2024.Vi lægger vægt på, at kvaliteten af servicen fortsat er den samme. Så der er samme høje kvalitetskrav til Voice funktionen, som til de dygtige medarbejderne i vores KontaktCenter”, siger Marianne Riis Søborg.
Og nu skal chatbotten så have en stemme. Teknologien er mange allerede vant til at bruge, når de beder Apples Siri om at fortælle vittigheder og føje ting til kalenderen, mens Google Assistent beder dig gentage, hvis den ikke forstår, hvilken sang du gerne vil høre, eller hvad du søger efter. Teknologierne er altså allerede gode til at forstå, hvad der bliver spurgt om, og med IBM som leverandør er der store forventninger til resultatet.
Den Digitale Hotline er i fuld gang med at blive klogere på, i hvilke tilfælde robotten kan hjælpe, så man kan frigøre tid og ressourcer til at hjælpe dem, der har mest brug for det. Og så vil man i fremtiden kunne få hjælp af Muni 24/7 på både hjemmeside og telefon.
Furesøs kommunaldirektør, Nicolai Kragh Petersen, er glad for samarbejdet:
”Når man er en relativt lille kommune, må man slå sig sammen med andre, når der skal tænkes stort. Og i Furesø har vi ikke tænkt os at lade den pressede økonomi stå i vejen for fremskridtet. Vores medarbejdere arbejder hver dag for at kombinere en bæredygtig økonomi med en effektiv ressourceanvendelse. Derfor er jeg særdeles glad for samarbejdet med de andre kommuner. De seneste mange år har det sikret furesøborgerne åbningstider på telefonen og hjælp på nettet, som borgerne i vores nabokommuner kun kan drømme om”.
Furesø Kommune håber på at kunne sætte robotten til at besvare telefoner i foråret 2024, men det afhænger af udviklingsprojektet.
Fakta
- Chatbotten MUNI er i drift i 37 kommuner i 2023.
- Chatbotten har 5.500 indbyggede svar indenfor 50 kategorier
- Chatbotten har besvaret 120.000 spørgsmål fra borgerne i 2022
- Borgernes rating af chatbotten i 2022 lå på 2,5 ud af 3 i gennemsnit
- Leverandøren er IBM Danmark
Kontakter
Marianne Riis SøborgBorgerservicechefBorgerservice og KontaktCenter
Tlf:72165103mrso@furesoe.dkNicolai Kragh PetersenKommunaldirektørFuresø Kommune
Tlf:28752937nkp4@furesoe.dkKommunikation
Tlf:72354012kommunikation@furesoe.dkBilleder
Information om Furesø Kommune
Følg pressemeddelelser fra Furesø Kommune
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Furesø Kommune
Støtte til lokale foreninger og ildsjæle i Furesø12.5.2025 09:31:18 CEST | Pressemeddelelse
I april 2025 besluttede tre politiske udvalg i Furesø Kommune at give støtte til foreninger og frivillige, der gennem deres aktivitet gør en særlig indsats for Furesøs børn, unge og ældre både på det sociale område og kultur, fritid og idræt.
12 nye klimafamilier vil halvere deres CO2-udledning8.5.2025 12:00:59 CEST | Pressemeddelelse
24 børn og voksne gik ambitiøst til opgaven, da de skrev sig op til det seneste hold af Klimafamilier. På opstartsmødet fik de hjælp til at tage hul på rejsen mod vaneændringer i klimaets tegn, og deres mål er klart: De vil spare miljøet for 13.640 kilo CO2. Den 28. maj er der igen mulighed for at melde sig som Klimafamilie.
Sammen styrker vi Furesøs folkeskoler5.5.2025 11:03:56 CEST | Pressemeddelelse
Hvordan kan vi styrke Furesøs folkeskoler, så endnu flere børn og unge kan trives og lære i deres lokale skole? Den opgave har byrådet sat fokus på at løfte. Det har nu godkendt et visionspapir og en ramme for indsatsen i de kommende år.
Kulturministeren uddeler 2,7 mio. kr. til ny indsats for udsatte unge2.5.2025 10:21:59 CEST | Pressemeddelelse
Furesø er en af hovedkræfterne i ”Trivsel er en Kunst”, et nyt netværk på landsplan, der arbejder med at fremme trivsel og handlekraft hos unge med især autisme og ADHD. Kulturministeriet har nu valgt at støtte initiativet med 2,7 mio. kr. til at udvikle kulturpasforløb på tværs af 10 kommuner.
Solidt regnskab 2024 i Furesø Kommune30.4.2025 20:08:57 CEST | Pressemeddelelse
Regnskabet for 2024 er gjort op, og det viser, at Furesø kan lægge 112,5 mio. kr. i kassen. Det store overskud skyldes dels at udgiftsbudgettet er holdt til punkt og prikke kombineret med ekstraordinære engangsindtægter fra bl.a. grundskyld og ejendomsskat samt færre renteomkostninger og udskudte anlægsprojekter.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum