DiaLabXpo byder på en perlerække af nyheder til laboratoriebranchen

Innovationen har sprudlet i medico-industrien under corona, alt imens mulighederne for at præsentere nyskabelserne live har været særdeles begrænsede. Derfor er der en ophobning af interessante produktnyheder at opleve på messen DiaLabXpo i Docken i København 22.-23. september. Et gennemgående træk ved produktegenskaberne er, at de er designet til at spare både tid og ressourcer i travle laboratorier.

Mange af udstillerne på messen DiaLabXpo adresserer den travlhed, der generelt hersker i laboratorierne og som på ingen måde har været mindre under covid-19-epidemien. Et gennemgående træk ved årets produktnyheder på messen er, at produkterne er designet til at spare både tid og ressourcer i travle laboratorier.

Udstillerne på messen DiaLabXpo, der i 2020 måtte aflyses pga. covid-19-epidemien, er nu i den grad klar til at opdatere branchens indkøbere på de nyeste produkter og løsninger.

På en af standene på messen, der finder sted i Docken, kan man opleve ”The BactoBox”, en ny opfindelse, der gør det meget enklere, hurtigere og mere rentabelt at optælle bakterier. Med traditionelle metoder og visse typer bakterier kan det tage flere uger. Nytænkning i den danske life science startup SBT Instruments betyder nu, at opgaven kan klares med et tryk på en knap og to minutters ventetid

Udstilleren Kem-En-Tec Nordic medbringer flere stærke løsninger indenfor proteinkemi, celle- og molekylærbiologi. Specielt til DiaLabXpo medbringer Kem-En-Tec Nordic BioEchos bæredygtige EchoLUTION Kits, som sikrer hurtig RNA/DNA ekstraktion med 70 % plastbesparelse. Udstilleren har også en verdenspremiere med på messen fra sin leverandør LevitasBio, som kan præsentere den første teknologi på markedet, LeviCell, til at sikre magnetisk celleoprensning med høj levedygtighed og uden brug af hverken farve eller antistoffer.

Mange af udstillerne adresserer den travlhed, der generelt hersker i laboratorierne og som på ingen måde har været mindre under covid-19-epidemien.

Det gælder også udstilleren Triolab AS, der medbringer et håndholdt spektrofotometer, som ved hjælp af en specialdesignet og patenteret Cuvetip kan anvendes til bl.a. protein- og nukleinsyrekoncentrationsmålinger samt OD600-målinger. Løsningen giver brugeren mulighed for at udføre analysen på stedet i stedet for at skulle transportere prøven til instrumentet. På den måde får man resultaterne på kort tid og optimerer arbejdsprocessen.

Udstilleren Genpack præsenterer nyskabelsen Speedpack 300  på DiaLabXpo. Det er en smart semiautomatisk posepakker, der udmærker sig med sin enkelhed, fleksibilitet og produktivitet. Denne kompakte bordmodel, pakker effektivt med høj hastighed på op til 20 poser i minuttet, da den anvender præfabrikerede poser på rulle, som vi kalder Speedbags. Man vælger blot den rette størrelse af poser, sætter rullen i maskinen, tænder den, og så er man klar til hurtig og effektiv pakning af produkterne.

Arrangørerne af messen, DiaLab og MCH, melder om ekstra mange daglige besøgsregistreringer her i slutspurten op til messens start 22. september.

De 59 udstillere på den udsolgte messe favner tilsammen følgende produktområder og serviceydelser: Laboratorieudstyr og – beklædning, diagnostik, faglige organisationer og fagblade. Hele listen af udstillere kan ses her, og alle interesserede besøgende kan hente en gratis billet til DiaLabXpo her.

To view this video from www.youtube.com, please give your consent at the top of this page.Video fra DiaLabXpo i 2019Videokanal

På en af standene på DiaLabXpo-messen, der finder sted i Docken i København 22.-23. september, kan man opleve ”The BactoBox”, en ny opfindelse, der gør det meget enklere, hurtigere og mere rentabelt at optælle bakterier.
På DiaLabXpo kan bioanalytikere, laboranter, diagnostikere og udstyrsleverandører mødes og udveksle erfaringer og få nye idéer til grønnere og smartere måder at løse deres arbejdsopgaver på. Messen løber af stablen 22.-23. september 2021 på Docken i København.

3 timer til at gøre bæredygtighed konkret: Sådan bliver laboratorier grønnere30.6.2021 11:02:42 CEST | Pressemeddelelse

Mulighederne for en mere bæredygtig drift og produktion i laboratoriebranchen er endnu relativt uudforskede. Som en del af eventen DiaLabXpo inviterer DiaLabs kundeudvalg derfor både indkøbere og leverandører til Indkøbernes Dag med en grøn agenda. Her er målet, at indkøbere hver især skal tage hjem med idéer til, hvordan dagligdagen i laboratoriet kan blive mere klimavenlig og bæredygtig. Samtidig får leverandørerne mulighed for at forberede sig på at imødekomme en efterspørgsel på mere bæredygtige løsninger.

Laboratoriebranchen vil mødes: Kun få stande tilbage på DiaLabXpo9.6.2021 13:25:13 CEST | Pressemeddelelse

I år kan bioanalytikere, laboranter, diagnostikere og udstyrsleverandører endelig mødes og udveksle erfaringer og få nye idéer til smartere måder at løse deres arbejdsopgaver på. Det sker, når DiaLabXpo gennemføres 22.-23. september 2021 på Docken i København. Eventen, der er udviklet i et samarbejde mellem brancheforeningen DiaLab og MCH Messecenter Herning, rummer både konferencer og en udstilling af de nyeste produkter og teknologier til laboratorier og sundhedssektoren.

Digitale mikroskoper effektiviserer på nye måder i fremstillingsindustrien 5.2.2021 11:58:24 CET | Pressemeddelelse

Den danske mikroskop-producent TAGARNO optimerer i flere og flere industrier med sine fleksible digitale mikroskoper. Fødevareproducenter bruger dem til at fjerne reklamationer og højne kvalitet. En frøproducent løser arbejdsmiljøproblemer. En elektronikproducent imødegår store afstande mellem fabrikker. Laboratorier mindsker risiko for smittespredning. I år gør TAGARNO det let for flere at komme i gang med digitale mikroskoper ved at tilbyde et mikroskop på abonnement frem for køb.