DI-undersøgelse om erhvervsvenlighed: Sønderborg må vige førstepladsen

Efter seks år med fremgang går Sønderborg fem pladser tilbage i DI’s årlige, landsdækkende undersøgelse, Lokal Erhvervsvenlighed.

Sønderborg Kommune må i år nøjes med 2. pladsen i Sønderjylland efter Haderslev og opnår en samlet 20. plads blandt landets kommuner i DI’s Lokal Erhvervsvenlighed.

- Sønderborg hører stadig til i den bedste femtedel med erhvervsvenlighed her i landet, og det er rigtig flot. Men årets undersøgelse understreger også, at det er en vedholdende indsats, der skal til, siger formanden for DI Sønderjylland, adm. direktør Tommy Seeberg, Hydro Precision Tubing Tønder A/S.

Der er fremgang i 7 kategorier men tilbagegang i brug af ”Private leverandører” og ”information og dialog”.

Virksomhederne i Sønderborg Kommune tilkendegiver, at de er godt tilfredse med kommunens erhvervsvenlighed i kategorien ”Overordnet Erhvervsvenlighed”, hvor kommunen går 7 pladser frem, og nu ligger på 21. pladsen.

Ros for grøn udvikling

En kategori springer særligt i øjnene, og det er kategorien ”Grøn Udvikling”, hvor kommunen rykker 28 pladser frem. Denne kategori dækker over affald, der bliver genanvendt, energioptimering af kommunale bygninger og andelen af grønne biler. Det handler også om grønne indkøb og bæredygtig transport.

- I en tid med energikrise, er det helt centralt, at indsatsen for den grønne omstilling er i fokus. Og kommunens målsætning om at være CO2 neutral i 2030 bliver også belønnet af de lokale virksomheder, som giver kommunen top karakter, siger Tommy Seeberg.

- Det er vigtigt, at kommunen fortsat prioriterer bæredygtige og grønne indkøb. Kommunen har dog fortsat et forbedringspotentiale, når det handler om at få energioptimeret de kommunale bygninger, siger formanden.

Sønderborg Kommune gør det rigtig godt på uddannelsesområdet, hvor kommunen går markant frem fra en 58. plads til en 30. plads. En oprykning på 28 pladser. Det er specielt kommunens tiltag for at flere unge skal tage en erhvervsuddannelse, som virksomheder kvitterer med en top placering.

- Det er vigtigt, at de fremtidige lokale medarbejdere får de uddannelsesmæssige kompetencer, som virksomhederne efterspørger, så cadeau til kommunen for deres tiltag på området, siger Tommy Seeberg.

Virksomhederne er også blevet spurgt om kommunen brug af private leverandører, og her går Sønderborg hele 28 pladser tilbage til en 48. plads.

- En høj konkurrenceudsættelse af offentlige opgaver giver private virksomheder mulighed for at byde ind på offentlige opgaver. Dermed får kommunen afprøvet, om opgaverne kan løses mere effektivt eller med højere kvalitet i samarbejde med private aktører, siger Tommy Seeberg.

Og i kategorien ”Digitale rammer” går kommunen 22 pladser tilbage til en 27. plads. Det er specielt bredbåndsdækningen, og andelen som har adgang til 1 gigabits download, der trækker ned.

- Velfungerende digital infrastruktur og gode digitale kommunale løsninger er vigtige for virksomhedernes drift og vækst. Jeg er sikker på, at det vil kommunen også have fokus på fremover, siger Tommy Seeberg.

FAKTA OM LOKAL ERHVERVSVENLIGHED 2022

• DI’s undersøgelse, Lokal Erhvervsvenlighed 2022, er Danmarks største undersøgelse af kommunernes erhvervsvenlighed. Det er 13. år i træk DI laver en undersøgelse af den lokale erhvervsvenlighed.
  • 7.915 virksomheder inden for DI’s brancher, blandt andet fremstilling, byggeri, transport, fødevarer, engroshandel, rådgivning og service, har svaret på undersøgelsen.
  • Undersøgelsen er sammensat af to typer af indikatorer: Et spørgeskema til virksomheder og statistik. Typerne af indikatorer vægter 50/50 i kategorierne.
  • Resultaterne er opdelt i ti kategorier, der belyser forskellige centrale områder i de lokale erhvervsvilkår. Dette gør det muligt at se, hvordan kommunerne klarer sig på forskellige områder og ikke kun samlet set.
  • 93 ud af landets 98 kommuner er inkluderet i undersøgelsen. De fem mindre kommuner Samsø, Langeland, Ærø, Læsø og Fanø deltager ikke, da det ikke er muligt at indhente et tilstrækkeligt antal svar i disse kommuner.

Yderligere oplysninger fås hos chefkonsulent i DI Sønderjylland, Peter Houmann Wagner, tlf. 2566 6309, e-mail phw@di.dk, eller presserådgiver Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk

Chefkonsulent Peter Houmann Wagner
Mail: phw@di.dk