DI: Underskrevet Brexit-aftale er godt nyt, men vi kan endnu ikke ånde lettet op

Dansk Industri (DI) glæder sig over, at den britiske premierminister, Theresa May, og EU’s 27 øvrige stats- og regeringschefer søndag skrev under på den Brexit-aftale, der danner ramme for Storbritanniens udtrædelse fra EU.

- Det er godt nyt for dansk erhvervsliv, at der nu ligger en detaljeret og underskrevet udtrædelsesaftale på bordet. Det er et vigtigt skridt fremad i processen, som mindsker risikoen for et Brexit uden en aftale, som ville være til stor skade for danske virksomheder, siger Thomas Bustrup, direktør i DI.

Ud over udtrædelsesaftalen på 585 sider skrev stats- og regeringscheferne fra henholdsvis Storbritannien og EU27 under på en erklæring om forholdet mellem de to parter efter Brexit. Dokumentet sætter de overordnede rammer for forhandlingerne om det fremtidige partnerskab. Forhandlingerne vil blive indledt efter Storbritanniens formelle udtrædelse af EU 29. marts 2019.

- Vi glæder os over, at vi forhåbentligt snart kan lægge skilsmissen bag os og fokusere på det fremtidige partnerskab mellem Storbritannien og EU. Den politiske erklæring, parterne blev enige om i dag, sætter fornuftige rammer for samarbejdet i fremtiden. Vi bakker op om målet med erklæringen, som lægger op til et så tæt et forhold som muligt, der samtidig ikke går på kompromis med balancen mellem de rettigheder og forpligtelser, som det indre marked bygger på, siger Thomas Bustrup.

Aftalen skal nu godkendes af det britiske parlament og Europa-Parlamentet, før den kan træde i kraft. Det ventes, at aftalen kommer til afstemning i det britiske underhus den 11. eller 12. december. Europa-Parlamentet forventes at stemme om aftalen efter nytår.

- Virksomhederne kan endnu ikke ånde lettet op. Før et flertal i det britiske parlament har stemt for aftalen, kan vi hverken være sikre på et ordnet Brexit, en overgangsordning eller en fornuftig proces frem mod en ambitiøs frihandelsaftale mellem EU og Storbritannien., siger Thomas Bustrup.

Danske virksomheder eksporterede for 86 mia. kr. til Storbritannien i 2017. Eksporten sikrer 65.000 arbejdspladser i Danmark fordelt på mange sektorer. Danske virksomheder har investeringer for ca. 200 mia. kr. i Storbritannien.

Yderligere kontakt:
- Anders Ladefoged, europapolitisk chef, Dansk Industri, tlf. +32 491 569 209, email al@di.dk.
- Niels Brandt Petersen, presserådgiver, Dansk Industri, tlf. 2622 4418, email nibp@di.dk

DI: Redegørelse viser klare fordele af lempet revisionspligt7.12.2018 13:35Pressemeddelelse

Der har været megen diskussion om de gennemførte lempelser af revisionspligten. Nu bekræfter en ny grundig redegørelse fra Erhvervsministeriet, at effekterne som ventet har været positive for de mange små og mellemstore virksomheder, der har været fritaget for revisionspligt. Mange har valgt i stedet at bruge revisor til rådgivning og anden sparring, der tilføjer værdi til virksomheden. DI har hele tiden støttet og støtter fortsat de gennemførte reformer af revisionspligten.

DI: Positivt med øget støtte til iværksættere6.12.2018 14:10Pressemeddelelse

Innovationsfonden og Vækstfonden vil fremover yde mere finansiel støtte til tidlige og videnbaserede virksomheder. DI ser mange positive aspekter i den nye iværksætterstrategi. Organisationen hæfter sig særligt ved, at Innovationsfonden nu vil understøtte flere iværksættere, ligesom strategien vil skubbe på mere samarbejde mellem universiteter og virksomheder. Mette Fjord Sørensen, DI’s chef for forskning, uddannelse og mangfoldighed udtaler: - Innovationsfonden har med strategien et helt rigtigt fokus på at få flere iværksættere og gode ideer bragt frem i verden, og det har Danmark brug for. Det er positivt, at fonden nu også vil understøtte mere erfarne iværksættere. Den type iværksættere med erfaring i bagagen klarer sig ofte rigtig godt – deres ideer skal vi netop ikke tabe af syne, men målrettet sætte i spil. DI er også meget positive for fondenes satsning på øget samarbejde mellem erhvervslivet og universiteterne. Det kan øge innovation og iværksætteri fra universiteterne og øge