DI: Ambitiøs sundhedsreform med fokus på patienten og teknologi, men sundhedsråd står foran en svær opgave

Regeringen har i dag præsenteret sit udspil til en ny sundhedsreform, der har fokus på sammenhæng for patienten og et mere digitalt sundhedsvæsen. Desværre går regeringen ikke hele vejen i forhold til at samle ansvaret for ældre og kronisk syge patienter hos én myndighed, lyder det fra Dansk Industri.

Regeringens udspil vil skabe mere sammenhæng for patienterne med 17 nye sundhedsråd og pakkeforløb for kroniske syge patienter. Derudover lægger regeringen op til store investeringer i digitalisering, sundhedsteknologiske løsninger og bedre brug af sundhedsdata.

Dansk Industri (DI) roser regeringen for at have fokus på mange af de udfordringer, som kronisk syge patienter og ældre borgere oplever i deres møde med sundhedsvæsenet i dag.

- Det er et ambitiøst udspil, der har fokus på det vigtigste, nemlig gode og sammenhængede patientforløb og borgere i et mere digitaliseret sundhedsvæsen. Der er behov for en omstilling af sundhedsvæsenet, hvor flere patienter kan behandles udenfor sygehusene i deres eget hjem. Det kræver store investeringer i nye sundhedsløsninger, og det lægger regeringens udspil også op til, siger Emil Fannikke Kiær, erhvervs- og medlemsdirektør i DI.

Sammen med Ældresagen, Danske Patienter og Danske Handicaporganisationer har DI opfordret regeringen til at samle ansvaret for hele patientrejsen et sted.

- Vi havde håbet, at regeringen ville gå hele vejen og samle ansvaret for ældre og sundhed under én myndighed. Udfordringen er jo, at vi får mange flere patienter og færre til at behandle dem. Derfor er vi bekymret for, om de 17 sundhedsråd reelt rykker nok, da det fortsat kræver meget samarbejde med mange aktører. Men vi vil følge implementering af reformen tæt og sammen med vores medlemmer gøre vores for sikre, at patienter kan behandles bedre udenfor sygehusene, siger Emil Fannikke Kiær.

Vigtigt, at teknologi kommer hurtigere ud til patienterne

DI roser samtidig udspillets stærke fokus på digitalisering, teknologi og sundhedsdata.

- Virksomheder, der udvikler sundhedsløsninger, oplever, at det er uhørt svært at få ny teknologi rullet ud nationalt, fordi det bliver håndteret på mange forskellige måder. Derfor er det rigtig positivt, at regeringen lægger op til at investere massivt i en digital omstilling af sundhedsvæsenet. Det vil betyde, at de gode løsninger kommer hurtigere ud til patienterne og det travle sundhedspersonale, siger Emil Fannikke Kiær og fortsætter.

- Derudover er jeg begejstret for, at regeringen har taget forslaget om et nationalt center for sundhedsinnovation med i udspillet, og at der øremærkes godt 2 mia. kr. til innovative løsninger. Uden innovation og nytænkning er det ganske enkelt ikke realistisk fortsat at kunne levere sundhedsbehandling i høj kvalitet til de danske patienter i fremtiden.

DI-analyse: Et stærkt dansk beredskab kræver tæt samarbejde med erhvervslivet20.9.2024 09:50:19 CEST | Pressemeddelelse

En ny rapport om det danske beredskab udarbejdet for Danmarks største erhvervsorganisation, Dansk Industri (DI), viser, at der er behov for en langt større inddragelse af virksomheder og tæt samarbejde mellem erhvervslivet og det offentlige. Rapporten bør inspirere det nye samfundssikkerhedsministerium til at styrke nationens sikkerhed over for alvorlige hændelser og hybride trusler, mener DI.