DI: Uafklaret brexit-drama skaber usikkerhed for danske virksomheder

Danske virksomheder risikerer at lide store økonomiske tab, hvis usikkerheden om brexit fortsætter, siger Thomas Bustrup, direktør i DI.

Ved torsdagens EU-topmøde gav EU’s stats- og regeringschefer Storbritannien mulighed for at udsætte brexit til efter den 29. marts. Det britiske parlament skal nu enten godkende premierminister Theresa Mays udtrædelsesaftale eller finde en alternativ løsning med et parlamentarisk flertal. DI efterlyser klare svar, så virksomhederne kan forberede sig bedst muligt på fremtidens udfordringer.

- Vi er bekymrede for den uafklarede situation omkring brexit. Selv med udsættelsen, som briterne fik på EU-topmødet, er der stadig risiko for et kaotisk brexit uden aftale blot på et senere tidspunkt. Denne situation vil medføre maksimal usikkerhed for virksomhederne om spillereglerne for eksport, import og investeringer, siger Thomas Bustrup.

Ved EU-topmødet blev briterne tilbudt to løsninger: Enten at vedtage den færdigforhandlede brexit-aftale inden den 29. marts og forlade EU den 22. maj. Eller at komme med et bud på en alternativ løsning senest den 11. april, som EU27 så vil forholde sig til.

- Vi håber at det britiske parlament vil tage ansvar og erkende, at alle har en interesse i en ordentlig skilsmisse med EU uden for store, negative økonomiske konsekvenser for virksomhederne og økonomien. Det bør være topprioriteten i øjeblikket, siger Thomas Bustrup.

- Hos DI følger vi udviklingen meget tæt. Betingelserne for vores fremtidige samhandel med Storbritannien efter brexit er stadig ukendte, og det er noget vores medlemsvirksomheder er meget optagede af. Virksomhederne skal forberede sig på alt fra ny erhvervsregulering, kommercielle kontrakter, told, data til it-systemer. Det forsøger vi at hjælpe dem med bedst muligt, siger Thomas Bustrup.

I 2018 eksporterede danske virksomheder varer og tjenester for i alt 86 mia. kr. til Storbritannien, som er Danmarks fjerdestørste eksportmarked. Ifølge OECD vil et ”no deal” brexit koste 1,3 pct. af dansk BNP, og et betydeligt antal danske arbejdspladser kan komme i fare.

Yderligere oplysninger fås hos underdirektør Anders Ladefoged, +32 491 569 209, al@di.dk

DI: Ny transportaftale viser, at den danske model leverer varen4.4.2019 14:25:14 CESTPressemeddelelse

I dag har Dansk Arbejdsgiverforening og Fagbevægelsens Hovedorganisation sendt beskæftigelsesministeren et fælles forslag. Aftalen mellem DA og FH indebærer dels forslag til en ændring af godskørselsloven for danske vognmænd og dels til en ændring af udstationeringsloven for at sikre, at udenlandske vognmænd skal aflønne deres chauffører svarende til, hvad danske transportvirksomheder betaler, når de kører i Danmark. Det vil betyde, at udenlandske transportfirmaer skal dokumentere, at deres chauffører får en løn, der svarer til danske vilkår, når de kører cabotagekørsel eller kombinerede transporter i Danmark.

DI: Bedre udnyttelse af overskudsvarme gavner borgere, virksomheder og klimaet28.3.2019 16:27:25 CETPressemeddelelse

Partierne bag energiaftalen har i dag taget de vigtige første skridt, mod at vi fremover kan udnytte industriens overskudsvarme til at varme flere danske boliger op. Det er godt for klimaet, husholdningerne og virksomhederne, at vi udnytter den varme, som ellers vil blive sendt ud i den blå luft. Men det er afgørende, at partierne bag aftalen holder sig fra at indføre dobbeltregulering af overskudsvarme, mener DI.