DI-topchef: EU skal op i et højere gear for at sikre vores konkurrenceevne

EU’s konkurrenceevne skal skrues op ved at gøre reguleringen mere enkel og sagsbehandlingen i EU og i de enkelte medlemslande hurtigere. Det er EU’s stats- og regeringschefer til aften blevet enige om ved et EU-topmøde. Det er i den grad på tide, mener DI’s topchef, der ser frem til at se det ske i praksis.
Lars Sandahl Sørensen, adm. direktør i Dansk Industri. Foto: DI

Millioner af europæiske virksomheder er presset på deres konkurrenceevne, hvilket truer Europas vækst, velstand og velfærd. Der er for mange bump på handelsvejene i EU’s indre marked i form af langsommelige, bureaukratiske processer, som bremser produktion, udvikling og jobskabelse i EU. Efter lange forhandlinger på EU-topmødet i Bruxelles er EU’s regeringschefer nu blevet enige om at tage et opgør med bøvlet regulering og lange sagsbehandlingstider.

- Det er nu, vi skal spørge os selv og hinanden, hvilket Europa, vi gerne vil have i fremtiden. Vi kunne godt tænke os et stærkere EU, hvor europæiske og danske virksomheder er hele verdens vækstmotor, sætter en grønnere retning – og faktisk leverer på det – og skaber en bedre fremtid for de næste generationer, siger Lars Sandahl Sørensen, adm. direktør i Dansk Industri.

- EU og medlemslandene skal op i et helt andet gear for at kunne drive den vækstmotor. Det er positivt og meget vigtigt, at EU's regeringschefer nu melder klart ud, at EU's konkurrenceevne har højeste prioritet. Nu gælder det om at holde næsen i sporet og få omsat hensigtserklæringer til konkret handling, siger Lars Sandahl Sørensen.

I USA har grønne virksomheder hurtig adgang til massive investeringer og fast-track processer for grønne teknologier, mens virksomheder i EU bakser med lange godkendelsestider, bøvlet adgang til EU-midler og tungt bureaukrati. Det presser dem i den benhårde globale konkurrence om grønne teknologier og kan i yderste konsekvens betyde, at de rykker ud af EU og hen, hvor der er bedre rammevilkår.

Ifølge den største sammenslutning af erhvervsorganisationer i Europa, BusinessEurope, faldt udenlandske investeringer (foreign direct investment) i EU med 66 pct. i 2021 sammenlignet med 2019. I samme periode steg udenlandske investeringer i USA med 63 pct. Antallet af grønne investeringsprojekter i EU faldt også med 15 pct. fra 2021 til 2022, mens tilsvarende steg med 18 pct. i USA.

- Lige nu ser vi et EU, der i den grad sakker bagud i den benhårde globale konkurrence. Det må simpelthen ikke være sværere at drive virksomhed i EU, end i USA. Hvis det tager to år at få godkendt et produkt i USA, må det ikke tage længere tid i EU. Jeg er glad for at se, at EU nu tager fat om det problem, siger Lars Sandahl Sørensen.

- Danmarks vækst, velstand og velfærd skyldes at vi i 30 år har afsat vores produkter og løsninger i EU’s indre marked, der i dag er vores andet hjemmemarked. Der er nok mange, der kan genkende, at det er lidt svært at ændre vaner og måden at gøre tingene på, når man bliver ældre. Men det er simpelthen nødvendigt med nytænkning, hvis vi skal fastholde salg, produktion og arbejdspladser i EU, siger Lars Sandahl Sørensen.

DI har udarbejdet 16 forslag til, hvordan vi kan styrke EU’s konkurrenceevne på kort sigt og lang sigt. Landets største erhvervsorganisationer ser frem til at se forslagene blive til virkelighed i EU’s videre arbejde.

- I DI har vi 16 forslag til, hvordan vi styrker konkurrenceevnen i EU. Mere statsstøtte er ikke en holdbar løsning, som vi kan sætte hele vores lid til. Der er brug for et opgør med bureaukrati, lange sags- og godkendelsesprocesser, en fast track ordning for morgendagens teknologier, og konkrete initiativer til at høste det kæmpe potentiale for grøn omstilling, der ligger i energieffektivisering.

For yderligere oplysninger kontakt:

Rikke Wetendorff Nørgaard, chef for Europapolitik på tlf. 2758 8133.

Lars Sandahl Sørensen, adm. direktør i Dansk Industri. Foto: DI

DI Energis årsdag 2024: Nye grønne forbindelser for Danmarks energi i fremtiden19.4.2024 10:00:27 CEST | Presseinvitation

Vi kan ikke skabe en grøn omstilling i Danmark, hvis vi ikke kan transportere den grønne energi billigt, sikkert og effektivt. I takt med etableringen af mere vedvarende energi, er der også brug for en mere udbygget, robust og moderne energiinfrastruktur, som vil blive belyst og diskuteret i et dansk og internationalt perspektiv ved DI Energis årsdag den 25. april. Pressen er inviteret til at dække det hele.