DI: Regeringen bør lytte til Iværksætterpanelet

Dansk Industri opfordrer regeringen til at tage godt imod de anbefalinger, Iværksætterpanelet har præsenteret i dag.

- Forslagene peger klart i den rigtige retning, så det er et godt udgangspunkt for at få skabt de bedst mulige vilkår for vores iværksættervirksomheder. Det handler jo om, at vi får flere vækstvirksomheder, der skaber udvikling og arbejdspladser lokalt, siger direktør Kent Damsgaard, DI.

Regeringens iværksætterpanel er kommet med otte anbefalinger, som skal fremme vilkårene for danske iværksættervirksomheder. Anbefalingerne handler blandt andet om rekruttering af internationale talenter, fremskaffelse af kapital til vækst og skabelse af en stærk dansk iværksætterkultur.

- Kultur, talent og kapital - det er tre helt essentielle indsatsområder, hvis vi skal sikre flere nye, innovative virksomheder. Vi opfordrer helt klart regeringen til at lytte til Iværksætterpanelets anbefalinger, siger Kent Damsgaard.

Panelet vil blandt andet gøre det lettere at tiltrække talentfulde medarbejdere fra udlandet, hvilket DI er helt enig i behovet for.

- For rigtig mange af vores medlemsvirksomheder er det blevet sværere at finde nok kvalificerede medarbejdere. For iværksættervirksomheder er det tit særligt svært at tiltrække de rette talenter fra starten – hvorfor skal man vælge det usikre og ukendte frem for de velkendte arbejdspladser - tænker mange måske. Derfor er det helt rigtigt at se på, hvordan man kan gøre det nemmere også at rekruttere dygtige folk fra udlandet – både generelt og for iværksættere, siger Kent Damsgaard.

Panelet vil også hjælpe iværksættere med at skaffe startkapital. Det skal ske ved hjælp af såkaldt micro venture capital, dvs. en slags investeringsfonde, som investerer små beløb i en bred portefølje af virksomheder i de tidlige faser. Fondene er støttet af staten og har en række krav tilknyttet, som skal sikre en tæt kobling til det private kapitalmarked.

- For en iværksættervirksomhed, der skal vokse og udvikle sig, er adgangen til kapital en helt basal og afgørende faktor. Og her har vi virkelig behov for at gøre det bedre i Danmark. Det danske kapitalmarked halter bagefter eksempelvis det svenske marked, og derfor hilser vi nye tiltag, som kan åbne for et stærkere privat kapitalmarked, velkomment, siger Kent Damsgaard.

- Det er også rigtig vigtigt at arbejde med kulturen omkring det at blive iværksætter. Vi skal have flere til at tænke, at det er lige så oplagt at starte egen virksomhed som at blive almindelig lønmodtager. Vi har brug for dem, der vil skabe fremtidens virksomheder og arbejdspladser, som er fundament for vores velfærdssamfund, siger Kent Damsgaard.

Yderligere oplysninger fås hos pressekoordinator Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk

DI: Redegørelse viser klare fordele af lempet revisionspligt7.12.2018 13:35Pressemeddelelse

Der har været megen diskussion om de gennemførte lempelser af revisionspligten. Nu bekræfter en ny grundig redegørelse fra Erhvervsministeriet, at effekterne som ventet har været positive for de mange små og mellemstore virksomheder, der har været fritaget for revisionspligt. Mange har valgt i stedet at bruge revisor til rådgivning og anden sparring, der tilføjer værdi til virksomheden. DI har hele tiden støttet og støtter fortsat de gennemførte reformer af revisionspligten.

DI: Positivt med øget støtte til iværksættere6.12.2018 14:10Pressemeddelelse

Innovationsfonden og Vækstfonden vil fremover yde mere finansiel støtte til tidlige og videnbaserede virksomheder. DI ser mange positive aspekter i den nye iværksætterstrategi. Organisationen hæfter sig særligt ved, at Innovationsfonden nu vil understøtte flere iværksættere, ligesom strategien vil skubbe på mere samarbejde mellem universiteter og virksomheder. Mette Fjord Sørensen, DI’s chef for forskning, uddannelse og mangfoldighed udtaler: - Innovationsfonden har med strategien et helt rigtigt fokus på at få flere iværksættere og gode ideer bragt frem i verden, og det har Danmark brug for. Det er positivt, at fonden nu også vil understøtte mere erfarne iværksættere. Den type iværksættere med erfaring i bagagen klarer sig ofte rigtig godt – deres ideer skal vi netop ikke tabe af syne, men målrettet sætte i spil. DI er også meget positive for fondenes satsning på øget samarbejde mellem erhvervslivet og universiteterne. Det kan øge innovation og iværksætteri fra universiteterne og øge