DI: Regeringen bør lytte til Iværksætterpanelet

Dansk Industri opfordrer regeringen til at tage godt imod de anbefalinger, Iværksætterpanelet har præsenteret i dag.

- Forslagene peger klart i den rigtige retning, så det er et godt udgangspunkt for at få skabt de bedst mulige vilkår for vores iværksættervirksomheder. Det handler jo om, at vi får flere vækstvirksomheder, der skaber udvikling og arbejdspladser lokalt, siger direktør Kent Damsgaard, DI.

Regeringens iværksætterpanel er kommet med otte anbefalinger, som skal fremme vilkårene for danske iværksættervirksomheder. Anbefalingerne handler blandt andet om rekruttering af internationale talenter, fremskaffelse af kapital til vækst og skabelse af en stærk dansk iværksætterkultur.

- Kultur, talent og kapital - det er tre helt essentielle indsatsområder, hvis vi skal sikre flere nye, innovative virksomheder. Vi opfordrer helt klart regeringen til at lytte til Iværksætterpanelets anbefalinger, siger Kent Damsgaard.

Panelet vil blandt andet gøre det lettere at tiltrække talentfulde medarbejdere fra udlandet, hvilket DI er helt enig i behovet for.

- For rigtig mange af vores medlemsvirksomheder er det blevet sværere at finde nok kvalificerede medarbejdere. For iværksættervirksomheder er det tit særligt svært at tiltrække de rette talenter fra starten – hvorfor skal man vælge det usikre og ukendte frem for de velkendte arbejdspladser - tænker mange måske. Derfor er det helt rigtigt at se på, hvordan man kan gøre det nemmere også at rekruttere dygtige folk fra udlandet – både generelt og for iværksættere, siger Kent Damsgaard.

Panelet vil også hjælpe iværksættere med at skaffe startkapital. Det skal ske ved hjælp af såkaldt micro venture capital, dvs. en slags investeringsfonde, som investerer små beløb i en bred portefølje af virksomheder i de tidlige faser. Fondene er støttet af staten og har en række krav tilknyttet, som skal sikre en tæt kobling til det private kapitalmarked.

- For en iværksættervirksomhed, der skal vokse og udvikle sig, er adgangen til kapital en helt basal og afgørende faktor. Og her har vi virkelig behov for at gøre det bedre i Danmark. Det danske kapitalmarked halter bagefter eksempelvis det svenske marked, og derfor hilser vi nye tiltag, som kan åbne for et stærkere privat kapitalmarked, velkomment, siger Kent Damsgaard.

- Det er også rigtig vigtigt at arbejde med kulturen omkring det at blive iværksætter. Vi skal have flere til at tænke, at det er lige så oplagt at starte egen virksomhed som at blive almindelig lønmodtager. Vi har brug for dem, der vil skabe fremtidens virksomheder og arbejdspladser, som er fundament for vores velfærdssamfund, siger Kent Damsgaard.

Yderligere oplysninger fås hos pressekoordinator Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk

DI: Danmark vinder VM-guld i fremtidsparathed19.6.2018 13:37pressemeddelelse

Det viser en ny global undersøgelse fra IMD World Competitiveness Center, der er udkommet i dag. Undersøgelsen rangerer landene efter digital konkurrenceevne, hvor Danmark ender på en 4. plads. Det er én plads bedre end sidste år. Danmark vinder dog guld, når det kommer til fremtidsparathed, blandt andet fordi danske virksomheder tager de nye digitale muligheder til sig. Det glæder Lars Frelle-Petersen, direktør i DI: - Det er fantastiske nyheder. Jeg må tilstå, at jeg nok hellere vil kåres til verdensmester i fremtidsparathed end i fodbold. For det gør, at vi er godt rustet til at vinde den globale konkurrence om vækst og arbejdspladser. Vi skal blive bedre til at fortælle resten af verden, at vi er i den globale elite, så de bedste hoveder og mest innovative virksomheder i højere grad søger til Danmark. Undersøgelsen viser dog også, Danmark har udfordringer på en række parametre. Blandt andet er Danmark ifølge undersøgelsen kun nummer 44 i verden, når det kommer til naturvidenskabeli

DI: Turismeplan for Vestkysten er fantastisk nybrud8.6.2018 10:10pressemeddelelse