DI: Nyt teleforlig styrker mobil- og bredbåndsdækningen

Regeringen har i dag indgået forlig med samtlige partier i Folketinget om den fremtidige politik på teleområdet i Danmark. Forliget erstatter det tidligere, som går helt tilbage til 1999.

- Vi er glade for, at der nu er indgået et bredt forlig om fremtidens telepolitik. Det vigtigste for os er, at forligspartierne er blevet enige om at mobil- og bredbåndsdækning i Danmark fortsat skal være drevet af markedet og være teknologineutral, siger DI's direktør Lars Frelle-Petersen.

- Danmark har Europas bedste mobildækning. 9 ud af 10 danskere kan få ultrahurtigt bredbånd og alt sammen til nogle af EU’s laveste priser. Det viser tydeligt, at det private marked leverer varen, siger han.

- Derfor er det positivt, at den offentlige støtte nu i højere grad skal begrænses til tyndt befolkede områder, hvor markedet ikke når ud, og at der kommer fokus på at skabe bedre kommunale vilkår for bredbånd, såsom kortere sagsbehandling, lavere masteleje og hurtigere gravetilladelser.

Forligspartierne er også blevet enige om at etablere et nyt brancheforum, som skal fremme udrulning af 5G i Danmark.

- Det er rigtig positivt, at man nu vil nedsætte et forum med fokus på 5G-udrulning i Danmark. 5G vil styrke grundlaget for flere af fremtidens teknologier, såsom IoT, big data og kunstig intelligens, fortsætter Lars Frelle-Petersen.

Endelig har regeringen annonceret en auktion for nye licenser til mobilt bredbånd. Her indgår bl.a. langtrækkende frekvenser, som er velegnede til at sikre bedre mobildækning og skabe forbindelse til det stigende antal sensorer i maskiner og produkter.

- Den kommende auktion får stor betydning for fremtidens mobilmarked. Derfor er det afgørende, at regeringen fokuserer på at sikre effektiv konkurrence i mobilmarkedet og lave priser til brugerne – fremfor et kortsigtet fokus på indtægter til statskassen, siger Lars Frelle-Petersen.

Yderligere oplysninger fås hos fagleder Peder Søgaard-Pedersen, tlf. 2128 6755, peso@di.dk eller pressekoordinator Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk

DI: Redegørelse viser klare fordele af lempet revisionspligt7.12.2018 13:35Pressemeddelelse

Der har været megen diskussion om de gennemførte lempelser af revisionspligten. Nu bekræfter en ny grundig redegørelse fra Erhvervsministeriet, at effekterne som ventet har været positive for de mange små og mellemstore virksomheder, der har været fritaget for revisionspligt. Mange har valgt i stedet at bruge revisor til rådgivning og anden sparring, der tilføjer værdi til virksomheden. DI har hele tiden støttet og støtter fortsat de gennemførte reformer af revisionspligten.

DI: Positivt med øget støtte til iværksættere6.12.2018 14:10Pressemeddelelse

Innovationsfonden og Vækstfonden vil fremover yde mere finansiel støtte til tidlige og videnbaserede virksomheder. DI ser mange positive aspekter i den nye iværksætterstrategi. Organisationen hæfter sig særligt ved, at Innovationsfonden nu vil understøtte flere iværksættere, ligesom strategien vil skubbe på mere samarbejde mellem universiteter og virksomheder. Mette Fjord Sørensen, DI’s chef for forskning, uddannelse og mangfoldighed udtaler: - Innovationsfonden har med strategien et helt rigtigt fokus på at få flere iværksættere og gode ideer bragt frem i verden, og det har Danmark brug for. Det er positivt, at fonden nu også vil understøtte mere erfarne iværksættere. Den type iværksættere med erfaring i bagagen klarer sig ofte rigtig godt – deres ideer skal vi netop ikke tabe af syne, men målrettet sætte i spil. DI er også meget positive for fondenes satsning på øget samarbejde mellem erhvervslivet og universiteterne. Det kan øge innovation og iværksætteri fra universiteterne og øge