DI: Nyt teleforlig styrker mobil- og bredbåndsdækningen

Regeringen har i dag indgået forlig med samtlige partier i Folketinget om den fremtidige politik på teleområdet i Danmark. Forliget erstatter det tidligere, som går helt tilbage til 1999.

- Vi er glade for, at der nu er indgået et bredt forlig om fremtidens telepolitik. Det vigtigste for os er, at forligspartierne er blevet enige om at mobil- og bredbåndsdækning i Danmark fortsat skal være drevet af markedet og være teknologineutral, siger DI's direktør Lars Frelle-Petersen.

- Danmark har Europas bedste mobildækning. 9 ud af 10 danskere kan få ultrahurtigt bredbånd og alt sammen til nogle af EU’s laveste priser. Det viser tydeligt, at det private marked leverer varen, siger han.

- Derfor er det positivt, at den offentlige støtte nu i højere grad skal begrænses til tyndt befolkede områder, hvor markedet ikke når ud, og at der kommer fokus på at skabe bedre kommunale vilkår for bredbånd, såsom kortere sagsbehandling, lavere masteleje og hurtigere gravetilladelser.

Forligspartierne er også blevet enige om at etablere et nyt brancheforum, som skal fremme udrulning af 5G i Danmark.

- Det er rigtig positivt, at man nu vil nedsætte et forum med fokus på 5G-udrulning i Danmark. 5G vil styrke grundlaget for flere af fremtidens teknologier, såsom IoT, big data og kunstig intelligens, fortsætter Lars Frelle-Petersen.

Endelig har regeringen annonceret en auktion for nye licenser til mobilt bredbånd. Her indgår bl.a. langtrækkende frekvenser, som er velegnede til at sikre bedre mobildækning og skabe forbindelse til det stigende antal sensorer i maskiner og produkter.

- Den kommende auktion får stor betydning for fremtidens mobilmarked. Derfor er det afgørende, at regeringen fokuserer på at sikre effektiv konkurrence i mobilmarkedet og lave priser til brugerne – fremfor et kortsigtet fokus på indtægter til statskassen, siger Lars Frelle-Petersen.

Yderligere oplysninger fås hos fagleder Peder Søgaard-Pedersen, tlf. 2128 6755, peso@di.dk eller pressekoordinator Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk

DI: Byrdelettelser for milliarder gavner erhvervslivet8.2.2019 08:24:08Pressemeddelelse

Regeringen har i dag offentliggjort sit udspil ”Mindre bureaukrati – mere vækst”, som skal lette byrder og bøvl for virksomhederne med i alt 2,6 mia. kr. fordelt på 42 initiativer. Udspillet indeholder mange elementer, som vækker glæde i DI. Udspillet består af tre dele: Bedre digitalisering, mere digitalisering samt enkle og effektive regler. - Vi er rigtig glade for udspillet. Det indeholder flere forslag, som vi længe har arbejdet for. Der er mange konkrete forslag, som regeringen vil kunne sætte i værk med det samme. Samtidig er der en lang række forslag til i alt cirka 1,3 mia. kr., som skal forhandles på Christiansborg, siger Kent Damsgaard, direktør i DI. DI opfordrer derfor til et bredt samarbejde på tværs af de politiske partier om at lette byrderne for erhvervslivet. - Ledere og medarbejdere i især mindre virksomheder knokler dagligt for at få forretningen til at udvikle sig og dermed skabe vækst og arbejdspladser. Derfor er der næppe noget mere frustrerende at bruge tiden på

H.K.H. Kronprinsen står i spidsen for danske og grønlandske virksomheder på international minekonference7.2.2019 17:00:00Pressemeddelelse

Hans Kongelige Højhed Kronprinsen tager i starten af marts sammen med mere end 30 danske og grønlandske virksomheder, energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt, Dansk Industri (DI), Grønlands Erhverv og Generalkonsulatet i Toronto til verdens største minekonference i Canada. Det er første gang, at Kongehuset deltager i et erhvervsfremstød målrettet investeringer i Grønland.

DI: Det grønne vækstteam rammer plet31.1.2019 09:30:00Pressemeddelelse

De ti anbefalinger fra regeringens vækstteam for grøn energi- og miljøteknologi kan være med til at give et tiltrængt løft af eksporten. DI opfordrer regeringen til hurtigst muligt at følge op på anbefalingerne og præsentere en egentlig vækstplan. Vækstteamet for grøn energi- og miljøteknologi har haft til opgave at komme med anbefalinger til regeringen om, hvordan virksomhederne, som producerer grøn energi- og miljøteknologi, kan vokse i en tid med hård international konkurrence og stigende digitalisering. Anbefalingerne blev i dag præsenteret for regeringen. Og vækstteamet fokuserer på, hvordan man kan bruge de data, som forsyningsselskaberne har om danskernes forbrug af el, vand og varme, til at skabe nye grønne produkter, services og løsninger. - Danmark er i dag helt i front inden for digitalisering. Men vi har kun udtømt en brøkdel af mulighederne. Det er helt rigtigt set af vækstteamet, at vi skal i gang med at finde den næste generation af løsninger, siger Tine Roed, direktør i

Flere SMV’er skal tænke stort24.1.2019 11:11:04Pressemeddelelse

De små og mellemstore virksomheder (SMV’er) er kernen i dansk erhvervsliv. De udgør 99 pct. af alle virksomheder, og de er afgørende for væksten i Danmark. Mange SMV’er sprænger allerede i dag skalaen og vokser ud af SMV-segmentet. Men Danmark har brug for endnu flere små og mellemstore virksomheder, der tænker stort og har vækstambitioner. Og når SMV’erne tænker stort, er det helt afgørende, at resten af samfundet også gør det. På SMV Dagen 2019 sætter DI fokus på, hvad der skal til, for at flere SMV’er kan udvikle deres forretning, vokse og skabe vækst. Pressen inviteres til SMV Dagen 2019 – Tænk stort! Din virksomhed i større skala, Onsdag den 30. januar, kl. 8.30, Industriens Hus, Rådhuspladsen, Købehavn V. På SMV Dagen overrækker H.K.H Prins Joachim traditionen tro DI’s Initiativpris. Prisen er en hyldest til de virksomheder i DI's medlemskreds, som i særlig grad har udvist initiativ, vækst og virkelyst. Nogle andre af dagens hovedpersoner er virksomhedsledere, der sprænger skalae