DI: Nyt mærke skal øge tilliden til datasikkerhed

Borgerne skal have tillid til at danske virksomheder behandler deres data sikkert og ansvarligt. Det skal en ny mærkningsordning være med til at sikre. Bag mærket for it-sikkerhed og digital ansvarlighed står Dansk Industri, Industriens Fond, Forbrugerrådet Tænk, Dansk Erhverv og SMV Danmark.

- Vi deler bekymringen for konsekvenserne, hvis data bliver misbrugt. Danske virksomheder og myndigheder skal kunne anvende data og digitaliseringens muligheder – og derfor skal vi også vise i ord og handling, at vi tager et stort digitalt ansvar bl.a. igennem større gennemsigtighed og oplysning, siger direktør Lars Frelle-Petersen, DI.

Det kommende mærke er blevet gjort muligt af en bevilling fra Industriens Fond på 18 millioner kroner. Pengene skal bruges til at opbygge organisationen og administrationen bag mærket. I den forbindelse etableres der et sekretariat med en direktør i spidsen, som får til huse i Industriens Hus.

- Mærkningsordningen vil hjælpe virksomhederne til at blive digitalt ansvarlige virksomheder og samtidig skabe større efterspørgsel efter digital ansvarlighed. Tillid til data kan blive en vigtig konkurrencefordel for Danmark, siger Lars Frelle-Petersen

For at få det nye mærke skal virksomhederne leve op til en række kriterier, der både adresserer it-sikkerhed og ansvarlighed i datahåndteringen. Kriterierne vil blive endeligt fastlagt i løbet af de kommende måneder, men det kan eksempelvis være i hvor høj grad, at it-sikkerhedsspørgsmål er forankret i ledelsen, eller i hvilken grad kunder og samarbejdspartnere har kontrol over egne data.

- Data giver nogle fantastiske muligheder for, at både myndigheder og virksomheder kan målrette alt fra sygdomsbehandling til forbrugerprodukter, så det bedst muligt passer til det enkelte menneske. Men med store datamængder følger også et stort ansvar, og desværre har vi set nogle opsigtsvækkende eksempler på, at det ansvar ikke er blevet løftet godt nok, siger Lars Frelle-Petersen.

Mærket ventes indført i løbet af 2020. Det nye sekretariat vil holde løbende kontrol med, om virksomhederne, der har fået mærket, fortsat lever op til mærkningsordningens kriterier. Virksomheder, der ikke lever op til kriterierne, risikere at blive frataget mærket.

Yderligere oplysninger fås hos presserådgiver Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk

DI: Nye anbefalinger viser, at vi skal arbejde med og ikke mod AI på uddannelserne24.4.2024 09:16:37 CEST | Pressemeddelelse

Ekspertgruppens anbefalinger om anvendelsen af ChatGPT i prøver og undervisning er indeholder gode bud på, hvordan vi kan anvende AI konstruktivt i uddannelsessystemet, så AI ikke opfattes som en genvej til snyd, men snarere en medspiller til styrkelse af elevernes læring. Men vi har et efterslæb på uddannelse og efteruddannelse af elever, lærere og ledere, mener landets største erhvervsorganisation, Dansk Industri.