DI: Life science-strategi kan bringe Danmark styrket ud af krisen

Regeringen har netop lanceret deres ny strategi for life science. DI roser den ambitiøse strategi, der skal styrke life science-forskningen i Danmark, sikre bedre patientbehandling og øge eksporten.

DI hilser regeringens nye strategi for life science velkommen. Strategien vil styrke rammevilkårene for en vigtig branche for Danmarks økonomi og velfærd. Initiativerne i strategien vil være med til at styrke life science-forskning til gavn for udvikling og eksport af ny medicin, medicinsk udstyr og sundhedsteknologi. Den vil også øge danskerne adgang til bedre behandlinger og iværksætte en målrettet indsats mod kroniske lidelser og ulighed i sundhed.

- Regeringen med erhvervsminister Simon Kollerup i spidsen fortjener stor ros for at lancere en ambitiøs life science-strategi. Det går godt for Danmarks life science-virksomheder, men den internationale konkurrence er benhård, og den er blevet forstærket af coronapandemien. Derfor er det helt rigtigt at få styrket rammevilkårene for en af Danmarks største eksporterhverv netop nu, så Danmark kan fastholde og styrke sin position som en af verdens førende life science-nationer, siger adm. direktør i DI Lars Sandahl Sørensen, der dog håber, at regeringen vil følge op med at gøre forskningsfradraget permanent.

- Senere håber jeg, at regeringen vil tage initiativ til at gøre forskningsfradraget permanent og hæve loftet på merfradrag. På den måde kan politikerne sikre, at danske og udenlandske investeringer bliver lagt i Danmark, siger Lars Sandahl Sørensen.

Danmark har i dag en af verdens stærkeste life science-sektorer. En ny analyse fra Dansk Industri viser, at sektoren eksporterede for mere end 150 mia. kr. i 2020, svarende til over 20 procent af den samlede danske vareeksport – på trods af den globale pandemi. Den nye strategi skal være med til at sætte endnu mere skub på udviklingen.

- Strategien vil være til gavn for det danske sundhedsvæsen, de danske virksomheder og dansk økonomi. En life science-branche i vækst skaber nemlig flere arbejdspladser og flere penge til danskernes velfærd. Og det betyder også, at vi alle kan se frem til bedre behandlingsformer, medicinsk udstyr og andre sundhedsløsninger, siger Lars Sandahl Sørensen.

Regeringen lancerede life science strategien på et pressemøde i Industriens Hus fredag formiddag.

Foruden initiativer på bl.a. sundhedsdata, forskning og eksport, har regeringen lagt op til at tage fat på to af fremtidens store sundhedsudfordringer – kroniske lidelser og ulighed i sundhed.

- Kroniske lidelser og ulighed i sundhed er to af de store udfordringer, som samfundet står overfor. Derfor håber jeg, at regeringen vil følge strategiens initiativ med en task force på området op med en ambitiøs sundhedsaftale senere på året. Den bør skabe et godt grundlag for stærkt offentlig-privat samarbejde med fokus på forebyggelse, tidligere opsporing og diagnose, samt behandling af kroniske lidelser, siger Lars Sandahl Sørensen.

Læs hele strategien på Erhvervsministeriets hjemmeside.

Link til pressemøde kan ses her: https://vimeo.com/536974426

Yderligere kommentarer kontakt pressekoordinator Lars Bøgeskov på 2236 3138.

DI ønsker mere fleksibilitet i lokale nedlukninger10.5.2021 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Dansk Industri anbefaler nu at regeringen og myndighederne ser på mulighederne for en mere fleksibel måde at håndtere lokale nedlukninger på. Det sker efter nedlukningen søndag af dele af erhvervslivet i Hørsholm Kommune. Ifølge DI rammer nedlukningen hårdt og unødigt skævt i butikker, som er udsat for konkurrence fra butikker i nabokommunerne. Derfor ønsker DI mere pragmatiske løsninger – f.eks. så butikker i stedet for at lukkes fuldt ned kan holde åbent med øgede afstandskrav.

DI: I 2030 skal 40 procent af erhvervslivets ledere være kvinder6.5.2021 21:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Der er for få kvinder i den private sektor og særligt i de øverste ledelseslag. Det er en reel hæmsko for vores samfunds og erhvervslivs udvikling. Derfor samler DI som de første dansk erhvervsliv i et mangfoldighedsløfte, The Gender Diversity Pledge, hvor vi sammen giver hånd-slag på at arbejde for at øge diversiteten i toppen af erhvervslivet, så vi når en 40/60-kønsfordeling i 2030.