DI: Kabel til Storbritannien vil blive en stor gevinst

Med regeringens beslutning om at godkende Viking Link, er vi kommet væsentligt tættere på at få et søkabel, som kan transportere strøm mellem Danmark og Storbritannien. Kablet vil blive en stor gevinst for den grønne omstilling og for forsyningssikkerheden i Nordeuropa, mener DI.

Viking Link vil blive verdens længste elektriske kabel. Det vil kunne transportere 1.400 MW strøm, hvilket svarer til en tredjedel af det gennemsnitlige danske elforbrug. Kablet vil blive omkring 750 km langt. Heraf vil de 630 km ligge på bunden af Nordsøen.

- Med kablet åbner et helt nyt marked for elektricitet. Prisen på elektricitet er højere i Storbritannien end i Danmark. Derfor vil vi få en højere pris for vores grønne strøm, end vi kan få i dag. Det sænker behovet for støtte og styrker den grønne omstilling i Danmark, siger Troels Ranis, branchedirektør i DI Energi.

Beregninger viser, at Viking Link vil give et samfundsøkonomisk overskud på op mod 4,7 milliarder kroner i kablets levetid.

Kablet vil forbinde havvindmølleparkerne på den britiske og danske side af Nordsøen og skabe en øget forsyningssikkerhed.

- I de perioder, hvor der er mangel på strøm på det nordiske marked, vil vi kunne importere strøm fra Storbritannien. Forbindelsen vil altså være med til at sikre, at vi har stabile forsyninger af grøn strøm på alle tider af døgnet året rundt, siger Troels Ranis.

Viking Link ventes at føre til let forhøjede priser for elektricitet på spotmarkedet. Til gengæld vil forbrugerne slippe med lavere nettariffer. Prisen for at etablere kablet og de nødvendige forbedringer på land er beregnet til 11 milliarder kroner.

DI har længe efterlyst investeringer i mere infrastruktur på tværs af grænser.

- Med investeringer i nye kabler tager vi et vigtigt skridt mod et mere sammenhængende europæisk energisystem. Det vil skabe øget konkurrence og sikre en effektiv grøn omstilling, hvor vi kan integrere store mængder vedvarende energi, siger Troels Ranis

Branchedirektør i DI Energi Troels Ranis træffes gennem pressekoordinator i DI Claus Kaae-Nielsen på clkn@di.dk eller 2332 6829.

DI: Virksomheder kan levere løsningerne på klodens udfordringer19.10.2018 08:56pressemeddelelse

Der bliver etableret konkrete samarbejder, og der kommer bud på løsninger på klodens udfordringer, når repræsentanter fra regeringer, civilsamfund og erhvervslivet fredag og lørdag mødes i København til det grønne topmøde P4G. Fredag foregår topmødet i Industriens Hus, hvor statsminister Lars Løkke Rasmussen og Dansk Industris (DI) adm. direktør, Karsten Dybvad, er værter. Formålet med mødet er at få erhvervslivet til at spille sammen med regeringerne, civilsamfundet og de grønne organisationer om at opfylde FN’s 17 Verdensmål og klimaaftalen fra Paris. - P4G's mål om at skabe offentlig-private partnerskaber afspejler den vitale rolle, som den private sektor spiller for at skabe en bedre verden for os, for vores børn og vores børnebørn. Der skal innovative virksomheder til at levere mange af de nye løsninger, som kan sikre rent vand, bæredygtig energi og mad til alle i fremtiden, siger Thomas Bustrup, direktør i DI. P4G-topmødet skal støtte og udvikle offentligt-private partnerskaber o

DI: EU-topmøde - Brexit handler om danske job18.10.2018 14:53pressemeddelelse

EU’s stats- og regeringschefer drøftede de næste skridt i Brexit-forhandlingerne på gårsdagens møde. Det udestående spørgsmål om den irske grænse til trods, fortsætter parterne den konstruktive dialog. Målet er at nå frem til en aftale, som begge parter kan underskrive, inden for de næste par måneder. - Mange danske virksomheder og arbejdspladser er afhængige af samhandlen med Storbritannien. Derfor er det helt afgørende, at vi får en politisk aftale om Storbritanniens udtrædelse af EU, så de danske virksomheder kan fortsætte deres forretninger i Storbritannien med færrest mulige benspænd, siger Karsten Dybvad, adm. direktør i Dansk Industri. - EU-topmødet viser, at der både fra EU’s stats- og regeringschefer og fra den britiske regerings side fortsat arbejdes målrettet på at finde en god løsning. Det er positivt. Det vigtigste er ikke en hurtig aftale - men en god aftale. Det betyder også en aftale, der respekterer det indre markeds balance mellem rettigheder og forpligtelser, siger K