DI: Kabel til Storbritannien vil blive en stor gevinst

Med regeringens beslutning om at godkende Viking Link, er vi kommet væsentligt tættere på at få et søkabel, som kan transportere strøm mellem Danmark og Storbritannien. Kablet vil blive en stor gevinst for den grønne omstilling og for forsyningssikkerheden i Nordeuropa, mener DI.

Viking Link vil blive verdens længste elektriske kabel. Det vil kunne transportere 1.400 MW strøm, hvilket svarer til en tredjedel af det gennemsnitlige danske elforbrug. Kablet vil blive omkring 750 km langt. Heraf vil de 630 km ligge på bunden af Nordsøen.

- Med kablet åbner et helt nyt marked for elektricitet. Prisen på elektricitet er højere i Storbritannien end i Danmark. Derfor vil vi få en højere pris for vores grønne strøm, end vi kan få i dag. Det sænker behovet for støtte og styrker den grønne omstilling i Danmark, siger Troels Ranis, branchedirektør i DI Energi.

Beregninger viser, at Viking Link vil give et samfundsøkonomisk overskud på op mod 4,7 milliarder kroner i kablets levetid.

Kablet vil forbinde havvindmølleparkerne på den britiske og danske side af Nordsøen og skabe en øget forsyningssikkerhed.

- I de perioder, hvor der er mangel på strøm på det nordiske marked, vil vi kunne importere strøm fra Storbritannien. Forbindelsen vil altså være med til at sikre, at vi har stabile forsyninger af grøn strøm på alle tider af døgnet året rundt, siger Troels Ranis.

Viking Link ventes at føre til let forhøjede priser for elektricitet på spotmarkedet. Til gengæld vil forbrugerne slippe med lavere nettariffer. Prisen for at etablere kablet og de nødvendige forbedringer på land er beregnet til 11 milliarder kroner.

DI har længe efterlyst investeringer i mere infrastruktur på tværs af grænser.

- Med investeringer i nye kabler tager vi et vigtigt skridt mod et mere sammenhængende europæisk energisystem. Det vil skabe øget konkurrence og sikre en effektiv grøn omstilling, hvor vi kan integrere store mængder vedvarende energi, siger Troels Ranis

Branchedirektør i DI Energi Troels Ranis træffes gennem pressekoordinator i DI Claus Kaae-Nielsen på clkn@di.dk eller 2332 6829.

DI: Nye anbefalinger viser, at vi skal arbejde med og ikke mod AI på uddannelserne24.4.2024 09:16:37 CEST | Pressemeddelelse

Ekspertgruppens anbefalinger om anvendelsen af ChatGPT i prøver og undervisning er indeholder gode bud på, hvordan vi kan anvende AI konstruktivt i uddannelsessystemet, så AI ikke opfattes som en genvej til snyd, men snarere en medspiller til styrkelse af elevernes læring. Men vi har et efterslæb på uddannelse og efteruddannelse af elever, lærere og ledere, mener landets største erhvervsorganisation, Dansk Industri.