DI jubler over stigende søgning til ingeniøruddannelser

I landets største erhvervsorganisation, DI, har de svært ved at få armene ned efter at have set den kraftige stigning i søgningen til ingeniørstudierne – ikke mindst en rekordstor stigning i søgningen til civilingeniørstudierne.
Underdirektør Mikkel Haarder, DI. Foto: Sif Meincke.

I går var der frist for søgning i kvote 2 til de videregående uddannelser, og  søgningen til civilingeniøruddannelserne er steget med hele 32 procent til det højeste niveau nogensinde, mens søgningen til diplomingeniørstudierne er steget med 12 procent.

Samtidig er hele det tekniske hovedområde på universiteterne steget med ikke mindre end 31 procent og naturvidenskab med 5 procent.

- Det er fremragende læsning. Kvote 2-søgningen ser ualmindeligt godt ud for ingeniøruddannelserne. Det er vi meget glade for. I adskillige år har de tekniske og naturvidenskabelige retninger været de uddannelser, erhvervslivet efterspørger allermest. Men også smertensbarnet, fordi der er brug for langt flere kandidater. Nu krydser vi fingre for, at vi også ser en stigning i optaget til sommer, særligt på de områder, siger underdirektør for videregående uddannelser i DI Mikkel Haarder.

Årets søgning til de videregående uddannelser gennem kvote 2 blev offentliggjort i går. Tallene viser, at knap 52.000 har søgt ind. Det er næsten på niveau med 2019, altså før coronapandemien ramte.

- Jeg er rigtig glad for at se, at så mange unge igen har søgt ind via kvote 2 efter et år med lavere søgning. Vi har nemlig hårdt brug dem i erhvervslivet – især inden for de tekniske område, mange naturvidenskabelige uddannelser og i it-fagene – det er her, der er kæmpestor efterspørgsel fra erhvervslivet og lav dimittendledighed, siger Mikkel Haarder

På professionsbacheloruddannelserne er der dog et fald på tre ud af de fire store velfærdsuddannelser. Både pædagog-, sygeplejerske- og socialrådgiveruddannelserne har faldende søgning, mens søgningen til lærer uddannelsen er steget.

- Vi skæver samtidig med lidt bekymring mod professionsbacheloruddannelserne. Det er dog meget positivt at læreruddannelsen ser ud til at være i en opadgående bevægelse. Det er virkelig årets lyspunkt ved siden af den stærke søgning til ingeniøruddannelserne, siger Mikkel Haarder.

Yderligere oplysninger fås hos pressemedarbejder Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk

Underdirektør Mikkel Haarder, DI. Foto: Sif Meincke.