DI: Her er de fem vigtigste prioriteter for hjælpepakker

Med udsigten til en meget gradvis og kontrolleret genåbning af samfundet, er der akut brug for at forlænge, tilpasse og udbrede de hjælpepakker, som skal holde hånden under danske arbejdspladser, virksomheder og hele dansk økonomi.

Når regeringen og Folketinget skal drøfte hjælpepakkerne, er der fem afgørende prioriteter, mener DI:

1. Forlængelse af hjælpepakkerne

2. Lappe huller, så virksomheder og arbejdspladser ikke falder igennem

3. Yderligere tiltag for at sikre likviditet til virksomhederne

4. Målrettet hjælp til særligt udsatte brancher og iværksættere

5. Drøftelse i regi af trepart om lønkompensation.

- Det haster først og fremmest med at forlænge hjælpepakkerne, så danske virksomheder og arbejdspladser ikke kommer ud over kanten, men fortsat har en redningsplanke igennem denne historisk voldsomme krise, der nu trækker ud. Der er akut behov for den sikkerhed og hjælp, som en forlængelse vil give – ikke mindst for eksportvirksomheder, siger adm. direktør Lars Sandahl Sørensen, DI.

Han peger som det andet på, at der er brug for at lappe huller i de nuværende ordninger.

- Vi taler med hundredevis af virksomheder hver dag, og nogle af dem har akut brug for hjælp – men falder igennem huller i de nuværende ordninger. Det gælder eksempelvis virksomheder, hvor en stor del er lukket ned f.eks. ved påbud, men hvor virksomheden alligevel ikke kan få fuld kompensation, fordi de har en anden filial, der ikke er lukket helt ned. Der er flere eksempler på huller, som åbenlyst bør lappes, siger DI-direktøren.

DI-direktøren opfordrer også til, at kravene til hvor meget omsætningen skal være faldet, for at kunne få kompensation for de faste omkostninger, skal sættes ned fra 40 til 30 pct.

- Med den langvarige krise og situation, vi står i nu, bliver der behov for at brede sikkerhedsnettet ud og hjælpe de virksomheder og arbejdspladser, som har mistet mindst 30 pct. af omsætningen, så vi kan undgå endnu flere konkurser og begrænse tabet af arbejdspladser, så meget vi kan. Flere typer virksomheder kan ikke klare en nedgang på 40 pct. – måske ikke engang 30 pct., siger Lars Sandahl Sørensen.

Han opfordrer samtidig regeringen og Folketinget til at have særligt fokus på iværksættere.

- Vi har som samfund en stor interesse i, at vi har et levende og godt vækstlag efter krisen, men tilbagemeldingen fra ret mange iværksættere og vækstvirksomheder er, at de har svært ved at anvende kompensationsordningerne, som de er nu. DI forslår, at ordningerne vurderes meget nøje, og at vi supplerer med et alternativ for iværksættere, så vi også holder hånden under dem, siger Lars Sandahl Sørensen.

Endelig er DI i tæt dialog med en lang række brancher, som er særligt pressede og har brug for målrettede tiltag.

- Vi har flere arbejdspladser og brancher, hvor der er brug for målrettet hjælp. Det gælder eksempelvis alle arbejdspladserne i vores turisme og oplevelsesvirksomheder, men også inden for eksempelvis autobranchen er der virkelig brug for en hurtig og målrettet håndsrækning, siger Lars Sandahl Sørensen.

Endelig ser DI og DA, sammen med de øvrige parter, løbende på trepartsaftalen om lønkompensation, som får stadig større betydning for at sikre arbejdspladser set i lyset af den meget gradvise genåbning.

- Der er blandt virksomhederne rejst en række spørgsmål omkring brugen af lønkompensationsordningen. Det handler eksempelvis om afgrænsning af ordningen og forskellige fortolknings- og tvivlsspørgsmål, som opstår rundt omkring på arbejdspladserne. De spørgsmål vil vi drøfte i trepartsregi, som er det aftalte og rigtige forum herfor, siger DI-direktøren.

Yderligere oplysninger fås hos pressechef Per Geckler Møller på PGM@di.dk eller tlf. 2949 4434

Kommunebesparelser på konsulenter sætter Danmark ned i gear30.5.2020 12:19:52 CESTPressemeddelelse

Der er netop indgået aftaler om økonomien i kommuner og regioner for næste år, og der lægges op til massive besparelser på eksterne konsulenter. Kommunerne skal spare 0,5 mia. kr. allerede næste år og fuldt indfaset 1 mia. kr. i 2025. Og regionerne, som bruger langt færre eksterne eksperter, skal spare et trecifret millionbeløb årligt. DI mener, at offentlig-privat samarbejde og brug af konsulenter er forudsætningen for, at Danmark kan udvikle sig ud af krisen og få den bedste udvikling i det offentlige fremover. - Regeringen har med aftalen for kommuner og regioners økonomi fortsat sine nedskæringer på eksterne konsulenter i det offentlige. Det vil sætte udviklingen af det danske samfund ned i gear ikke at inddrage eksterne rådgivere, der bidrager med ekspertviden, kompetencer og ressourcer i forhold til offentlig udvikling. Det gælder eksempelvis digitalisering, undervisning, grøn omstilling og sundheds- og ældreområdet. Det er en forkert vej at gå, nu hvor Danmark skal udvikle sig u

DI: Forsigtig grænseåbning vil have markante samfundsmæssige konsekvenser29.5.2020 15:00:15 CESTPressemeddelelse

Danmarks adgang til og fra resten af verden har afgørende betydning for danske virksomheder, medarbejdere og hele vores samfundsøkonomi. Eksporten, turismen og luftfarten er stærkt afhængige af vores åbenhed – og de er hårdt ramt af krisen. I det lys er enhver udsigt til åbning godt nyt – men den meget begrænsede åbning, som regeringen nu vil foretage, vil få store konsekvenser for Danmark, vores samfundsøkonomi og vores job. DI opfordrer til, at sker en en yderligere åbning hurtigst muligt for at bringe dansk økonomi på fode igen. - Den meget begrænsede åbning til Tyskland, Norge og Island forekommer overforsigtig. Vi har stor forståelse for vigtigheden af at være agere sundhedsmæssigt forsvarlig, men det er vigtigt at gøre sig klart, at en så forsigtig åbning vil have store konsekvenser for vores samfund, siger Lars Sandahl Sørensen, adm. direktør i DI. - Vi har ikke indblik i beslutningsgrundlaget – og anerkender fuldt ud, at regeringen og myndighederne skal træffe nogle svære beslu

DI: AUB-aftale skal holde hånden under lærlinge og elever28.5.2020 22:47:16 CESTPressemeddelelse

Efter langvarige forhandlinger er der kl. 20.30 torsdag aften indgået en aftale mellem regeringen og arbejdsmarkedets parter om, hvordan opsparede midler i Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB) skal udmøntes. Pengene er indbetalt af danske virksomheder, og de skal som en del af finansminister Nicolai Wammens tre økonomiske hovedspor frem mod sommerferien gå til at understøtte danske virksomheder under corona-krisen og virksomhedernes uddannelse af lærlinge og elever. DI er tilfredse med aftalen, som udmønter 6,1 mia. kr., og tilbagefører knap 5 mia. kr. til virksomhederne. - Aftalen er afbalanceret. Den tager hensyn til, at virksomhederne mangler likviditet ved, at der sendes penge tilbage i virksomhederne, siger Kim Graugaard, viceadm. direktør i Dansk Industri (DI). - Virksomhederne har betalt for meget ind til AUB i flere år, så det er tilfredsstillende, at de får penge tilbage netop i en situation, hvor de fleste virksomheder er meget pressede. Samtidig understøtter aftalen, at v

DI: EU er på rette kurs med grøn vej ud af coronakrisen27.5.2020 15:31:02 CESTPressemeddelelse

EU’s vej ud af coronakrisen skal være grøn. Det fremgår af EU-Kommissionens genopretningsplan, der indeholder en grøn genopretningsfond på 5.600 mia. kr., der skal genstarte Europas økonomi. Planen om at fremme vækst og bekæmpe klimaforandringer vil kaste nye og vigtige eksportordrer af sig til danske virksomheder og dermed være et vigtigt bidrag til at få dansk økonomi og arbejdspladser bedst muligt ud af coronakrisen, vurderer DI’s administrerende direktør.

DI: Vi skal sikre klog overgang fra hjælpepakker til grøn genstart27.5.2020 09:56:39 CESTPressemeddelelse

DI er enig med regeringens økonomiske ekspertgruppe i, at de midlertidige hjælpepakker bør udfases – og der i stedet bør være fokus på politiske tiltag, som sætter gang i samfundsøkonomien, investeringer og ny vækst i virksomhederne. Men et brat stop for alle hjælpepakker den 8. juli vil betyde, at de mange investeringer i hjælpepakkerne for at undgå konkurser og jobtab vil være forgæves, advarer DI.