DI: Godt for Danmark at Brexit-aftale er tættere på en realitet

Der er grund til optimisme, efter den britiske regering onsdag valgte at godkende Brexit-aftalen, der ridser op, hvordan Storbritannien til marts forlader EU.

Det mener Dansk Industri (DI), som har fulgt forhandlingerne om det britiske exit tæt de seneste mange måneder, hvor der undervejs har været mange sten på vejen, der har skabt usikkerhed for britisk og dansk erhvervsliv.

- Vi glæder os over, at Mays regering har sagt god for den udtrædelsesaftale, som er indgået med EU på teknisk niveau. Det reducerer risikoen for, at Storbritannien forlader EU uden en aftale, hvilket ville få meget ubehagelige konsekvenser for danske virksomheder, siger Thomas Bustrup, direktør i DI.

Aftalen skal nu godkendes af EU’s resterende 27 stats- og regeringschefer og efterfølgende af det britiske parlament og Europa-Parlamentet. Aftalen sikrer blandt andet en vigtig overgangsordning frem til udgangen af 2020, hvor virksomhedernes handel med det britiske marked kan foregå på samme vilkår som i dag.

- Overgangsordningen skaber en vis afklaring for virksomhederne, der længe har levet med usikkerhed på grund af Brexit. Men aftalen er ikke hjemme, før den er godkendt i Underhuset i London og EU. Først da kan vi ånde lettet op, siger Thomas Bustrup.

Næste store opgave for EU’s og de britiske forhandlere bliver herefter at få landet en ny, permanent handelsaftale. De forhandlinger er ikke gået i gang endnu, og de skal afsluttes på rekordtid, hvis aftalen skal nå at være klar, når overgangsperioden udløber med udgangen af 2020.

- Hvis EU og Storbritannien ikke når at få forhandlet en ny handelsaftale på plads på den meget korte tid, der er til rådighed, kan virksomhederne imødese en ny risiko for en no-deal situation og ny usikkerhed, når vi nærmer udgangen af 2020. Det er vigtigt at have i baghovedet, så vi ikke tror, at alt nu er på plads og helt i orden, siger Thomas Bustrup.

Danske virksomheder eksporterede for 86 mia. kr. til Storbritannien i 2017. Eksporten sikrer 65.000 arbejdspladser i Danmark fordelt på mange sektorer. Danske virksomheder har investeringer for ca. 200 mia. kr. i Storbritannien.

Yderligere information:
- Thomas Bustrup, direktør, DI, tlf. 3377 3725, email thb@di.dk
- Anders Ladefoged, europapolitisk chef, Dansk Industri, tlf. +32 491 569 209, email al@di.dk.
- Niels Brandt Petersen, presserådgiver, Dansk Industri, tlf. 2622 4418, email nibp@di.dk.

DI: Redegørelse viser klare fordele af lempet revisionspligt7.12.2018 13:35Pressemeddelelse

Der har været megen diskussion om de gennemførte lempelser af revisionspligten. Nu bekræfter en ny grundig redegørelse fra Erhvervsministeriet, at effekterne som ventet har været positive for de mange små og mellemstore virksomheder, der har været fritaget for revisionspligt. Mange har valgt i stedet at bruge revisor til rådgivning og anden sparring, der tilføjer værdi til virksomheden. DI har hele tiden støttet og støtter fortsat de gennemførte reformer af revisionspligten.

DI: Positivt med øget støtte til iværksættere6.12.2018 14:10Pressemeddelelse

Innovationsfonden og Vækstfonden vil fremover yde mere finansiel støtte til tidlige og videnbaserede virksomheder. DI ser mange positive aspekter i den nye iværksætterstrategi. Organisationen hæfter sig særligt ved, at Innovationsfonden nu vil understøtte flere iværksættere, ligesom strategien vil skubbe på mere samarbejde mellem universiteter og virksomheder. Mette Fjord Sørensen, DI’s chef for forskning, uddannelse og mangfoldighed udtaler: - Innovationsfonden har med strategien et helt rigtigt fokus på at få flere iværksættere og gode ideer bragt frem i verden, og det har Danmark brug for. Det er positivt, at fonden nu også vil understøtte mere erfarne iværksættere. Den type iværksættere med erfaring i bagagen klarer sig ofte rigtig godt – deres ideer skal vi netop ikke tabe af syne, men målrettet sætte i spil. DI er også meget positive for fondenes satsning på øget samarbejde mellem erhvervslivet og universiteterne. Det kan øge innovation og iværksætteri fra universiteterne og øge