DI: Dansk enegang om markedsføring skaber bøvl for erhvervslivet

Danske særregler i markedsføringsloven står måske til at blive ændret nu efter længere tids ønske fra erhvervslivet. Det er regeringens eget Implementeringsråd, der er sat i verden for at rydde op i administrativt bøvl og byrder for erhvervslivet, som i dag anbefaler politikerne at se på mulighederne for at lempe bestemmelserne om elektronisk markedsføring mellem virksomheder.

Hidtil har virksomheder ikke måtte sende elektronisk markedsføring til deres eksisterende kunder uden samtykke. Erhvervslivet finder reglerne unødvendigt bøvlede og byrdefulde og kalder det dansk overimplementering af EU-regler.

- Reglerne fungerer ikke i praksis. Virksomhederne kan ikke forstå, at de ikke må kommunikere digitalt med deres erhvervskunder uden ustandseligt at bede om samtykke. Kunderne forventer jo netop i stigende grad at blive serviceret digitalt. Derfor er vi glade for beslutningen i Implementeringsrådet, siger branchedirektør Annette Falberg, DI Handel, som er Dansk Industris branchefællesskab for handelsvirksomhederne.

Spam-reglerne stammer fra et EU-direktiv, men hvor reglerne i direktivet kun gælder, når modtageren er en forbruger, så har vi i Danmark indført strengere regler, så reglerne også gælder, når modtageren er en erhvervsdrivende.

- Det er en dansk overimplementering, som DI flere gange har slået alarm over for. Vores appel til regeringen er nu, at den vil arbejde for at give virksomhederne den lempelse, siger Annette Falberg.

En række EU-lande har indført mere lempelige regler for elektronisk markedsføring mellem virksomhederne. Den danske overimplementering betyder, at det er mere besværligt for danske virksomheder at kommunikere med deres kunder, end det er for konkurrenterne i en lang række andre EU-lande.

- Reglerne gør det svært for os at servicere vores kunder ordentligt. De forventer, at vi kommunikerer med dem digitalt, men vi bliver nødt til at sende brochurer med fodpost. Det er ikke tidssvarende, siger adm. direktør Susanne Ingemann fra virksomheden Procurator.

I praksis betyder reglerne, at virksomhederne ikke må sende oplysninger om nye relevante produkter eller services, og skifter en medarbejder hos kunden job, skal virksomheden indhente nyt samtykke.

- Vi kender jo vores kunder ret godt og en del af vores forretning er at forudse kundernes behov og måske hjælpe dem til at samle deres indkøb på færre leverandører, men reglerne spænder ben. Virksomhederne behøver ikke strikse regler for, hvornår de spammer deres kunder – det kan de sagtens selv finde ud af, siger Susanne Ingemann.

Yderligere oplysninger fås hos pressekoordinator Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk

DI: Byrdelettelser for milliarder gavner erhvervslivet8.2.2019 08:24:08Pressemeddelelse

Regeringen har i dag offentliggjort sit udspil ”Mindre bureaukrati – mere vækst”, som skal lette byrder og bøvl for virksomhederne med i alt 2,6 mia. kr. fordelt på 42 initiativer. Udspillet indeholder mange elementer, som vækker glæde i DI. Udspillet består af tre dele: Bedre digitalisering, mere digitalisering samt enkle og effektive regler. - Vi er rigtig glade for udspillet. Det indeholder flere forslag, som vi længe har arbejdet for. Der er mange konkrete forslag, som regeringen vil kunne sætte i værk med det samme. Samtidig er der en lang række forslag til i alt cirka 1,3 mia. kr., som skal forhandles på Christiansborg, siger Kent Damsgaard, direktør i DI. DI opfordrer derfor til et bredt samarbejde på tværs af de politiske partier om at lette byrderne for erhvervslivet. - Ledere og medarbejdere i især mindre virksomheder knokler dagligt for at få forretningen til at udvikle sig og dermed skabe vækst og arbejdspladser. Derfor er der næppe noget mere frustrerende at bruge tiden på

H.K.H. Kronprinsen står i spidsen for danske og grønlandske virksomheder på international minekonference7.2.2019 17:00:00Pressemeddelelse

Hans Kongelige Højhed Kronprinsen tager i starten af marts sammen med mere end 30 danske og grønlandske virksomheder, energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt, Dansk Industri (DI), Grønlands Erhverv og Generalkonsulatet i Toronto til verdens største minekonference i Canada. Det er første gang, at Kongehuset deltager i et erhvervsfremstød målrettet investeringer i Grønland.

DI: Det grønne vækstteam rammer plet31.1.2019 09:30:00Pressemeddelelse

De ti anbefalinger fra regeringens vækstteam for grøn energi- og miljøteknologi kan være med til at give et tiltrængt løft af eksporten. DI opfordrer regeringen til hurtigst muligt at følge op på anbefalingerne og præsentere en egentlig vækstplan. Vækstteamet for grøn energi- og miljøteknologi har haft til opgave at komme med anbefalinger til regeringen om, hvordan virksomhederne, som producerer grøn energi- og miljøteknologi, kan vokse i en tid med hård international konkurrence og stigende digitalisering. Anbefalingerne blev i dag præsenteret for regeringen. Og vækstteamet fokuserer på, hvordan man kan bruge de data, som forsyningsselskaberne har om danskernes forbrug af el, vand og varme, til at skabe nye grønne produkter, services og løsninger. - Danmark er i dag helt i front inden for digitalisering. Men vi har kun udtømt en brøkdel af mulighederne. Det er helt rigtigt set af vækstteamet, at vi skal i gang med at finde den næste generation af løsninger, siger Tine Roed, direktør i

Flere SMV’er skal tænke stort24.1.2019 11:11:04Pressemeddelelse

De små og mellemstore virksomheder (SMV’er) er kernen i dansk erhvervsliv. De udgør 99 pct. af alle virksomheder, og de er afgørende for væksten i Danmark. Mange SMV’er sprænger allerede i dag skalaen og vokser ud af SMV-segmentet. Men Danmark har brug for endnu flere små og mellemstore virksomheder, der tænker stort og har vækstambitioner. Og når SMV’erne tænker stort, er det helt afgørende, at resten af samfundet også gør det. På SMV Dagen 2019 sætter DI fokus på, hvad der skal til, for at flere SMV’er kan udvikle deres forretning, vokse og skabe vækst. Pressen inviteres til SMV Dagen 2019 – Tænk stort! Din virksomhed i større skala, Onsdag den 30. januar, kl. 8.30, Industriens Hus, Rådhuspladsen, Købehavn V. På SMV Dagen overrækker H.K.H Prins Joachim traditionen tro DI’s Initiativpris. Prisen er en hyldest til de virksomheder i DI's medlemskreds, som i særlig grad har udvist initiativ, vækst og virkelyst. Nogle andre af dagens hovedpersoner er virksomhedsledere, der sprænger skalae