DI Dansk Byggeri: Skive har den korteste ventetid på byggetilladelser i Midt- og Vestjylland

Det tager i gennemsnit 18 dage for Skive Kommune at behandle en byggesag. Det er den hurtigste sagsbehandlingstid blandt de otte kommuner i Midt- og Vestjylland. Længst er den i Ikast-Brande Kommune, hvor der er en gennemsnitlig ventetid på 55 dage. Flere midtjyske kommuner bør sætte fart på sagsbehandlingen, mener DI Dansk Byggeri Midt- og Vestjylland.

I Midt- og Vestjylland er der store forskelle på, hvor lang tid man skal vente på at få lov til at bygge et hus, en lagerhal eller en udestue. For eksempel tager det i gennemsnit 18 dage at få sagsbehandlet en byggesag i Skive Kommune, mens det i Ikast-Brande, Holstebro og Herning i gennemsnit tager henholdsvis 55, 48 og 43 dage.

- Skive har igen i år en sagsbehandlingstid i den lave ende – det er rigtig flot. Faktisk har kommunen formået at skære to dage af sagsbehandlingen i forhold til 2019. Jeg håber, at kommunen vil fortsætte det gode arbejde til gavn for borgere og virksomheder, siger Michael Nielsen, formand for DI Dansk Byggeri Midt- og Vestjylland og fortsætter:

- En hurtig og god sagsbehandling er med til at understøtte byggeriet og dermed væksten i kommunen. Det er ganske enkelt. Jo kortere sagsbehandlingstid – jo mere effektivt kan bygge- og anlægsbranchen arbejde, og jo hurtigere kan bygningerne tages i brug, siger Michael Nielsen.

Ventetiderne er opgjort fra den dag, hvor kommunerne har modtaget alle oplysninger i byggesagen, så det dermed er den reelle sagsbehandlingstid i kommunerne, der måles på.

- Målsætningen bør være 14 dage for byggesagsbehandlinger. Det er et ambitiøst, men realistisk mål. Vi står naturligvis til rådighed for råd og sparring, og jeg ser frem til at fortsætte dialogen med kommunerne herom, siger Michael Nielsen.

Der er sket fremskridt for den gennemsnitlige ventetid på en byggetilladelse i hele Midt- og Vestjylland. Fra 2019 til 2020 er sagsbehandlingen blevet otte dage kortere. Særligt Viborg Kommune trækker i den rigtige retning. Her har man nedbragt den gennemsnitlige ventetid med 36 dage.

- Viborg Kommune er et godt eksempel på, at en prioriteret indsats virker. De har skåret 36 dage af sagsbehandlingstiden. Udgangspunktet var også den længste sagsbehandlingstid på 65 dage siger Michael Nielsen.

Vallensbæk er den kommune i Danmark der, med en gennemsnitlig ventetid på fire dage, er hurtigst til at sagsbehandle byggesager. Samsø har med en gennemsnitlig ventetid på 192 dage den længste ventetid i hele landet.

Læs analysen af ventetiden på en byggetilladelse her.

Se den gennemsnitlige ventetid i din kommune her.

Kontakt:

Formand for DI Dansk Byggeri Midt- og Vestjylland Michael Nielsen, telefon 30 16 3010

Regional konsulent for DI Dansk Byggeri Midt- og Vestjylland Gitte Vesti, telefon 29 21 7710

Yderligere oplysninger fås hos presserådgiver Ben Ron på benr@di.dk eller tlf. 2830 5452

Om DI Dansk Byggeri:

DI Dansk Byggeri er et branchefællesskab for 6.300 virksomheder inden for byggeri, anlæg og byggeindustri. Medlemsvirksomhederne beskæftiger 73.000 medarbejdere og omfatter såvel udførende virksomheder som materialeleverandører.

Læs mere: www.danskindustri.dk/brancher/di-dansk-byggeri/