DI - Dansk Byggeri

DI Dansk Byggeri: Hillerød har den korteste ventetid på byggetilladelser i Nordsjælland

Mens Hillerød giver grønt lys til at bygge i løbet af i gennemsnit af 31 dage, så tager det længere tid at få en byggetilladelse i resten af Nordsjælland. Værst står det til i Hørsholm, hvor ventetiden gennemsnitlig er 95 dage. Flere af Nordsjællands kommuner bør sætte fart på deres sagsbehandling, mener DI Dansk Byggeri Nordsjælland.

I Nordsjælland er der store forskelle på, hvor langt tid man skal vente på at få lov til at bygge et hus, en lagerhal eller en udestue. For eksempel tager det i gennemsnit 32 dage at få sagsbehandlet en byggesag i Furesø Kommune, mens det i Rudersdal, Gribskov og Fredensborg i gennemsnit tager henholdsvis 77, 74 og 77 dage. Det viser en ny opgørelse fra Dansk Industri.

- Det er godt at se, at flere kommuner fastholder en relativ lav sagsbehandlingstid. Der er en enorm byggeaktivitet i Hillerød og alligevel holder kommunen ventetiden nede – det er flot. Men ventetiden er jo desværre alt for lang i de fleste af de nordsjællandske kommuner med en gennemsnitlig ventetid på omkring to måneder. Det må kunne gøres mere effektivt, siger formand for DI Dansk Byggeri Nordsjælland Jørgen Simonsen

Ventetiderne er opgjort fra den dag, hvor kommunerne har modtaget alle oplysninger i byggesagen, så det dermed er den reelle sagsbehandlingstid i kommunerne, der måles på.

- Vi bør sætte en fælles ambition om, at sagsbehandlingstiden bliver nedbragt til 14 dage. Det bør kunne lade sig gøre f.eks. ved at lade private virksomheder assistere kommunerne i sagsbehandlingen, siger Jørgen Simonsen

Den gennemsnitlige ventetid på en byggetilladelse i hele Nordsjælland er steget fra 58 dage i 2019 til 61 dage i 2020.

- Der er godt gang i byggeriet, og det giver selvfølgelig mange ansøgninger til kommunerne. Den vækst skal ikke stoppes af bureaukrati. Hvis ventetiden bliver for lang, bliver det desuden en næsten umulig opgave for mange entreprenører at planlægge et byggeprojekt, og så risikerer vi at tabe både arbejdspladser og samfundskroner på gulvet, siger Jørgen Simonsen.

Vallensbæk er den kommune i Danmark der, med en gennemsnitlig ventetid på fire dage, er hurtigst til at sagsbehandle byggesager. Samsø har med en gennemsnitlig ventetid på 192 dage den længste ventetid i hele landet.

Læs analysen af ventetiden på en byggetilladelse her.

Se den gennemsnitlige ventetid i din kommune her.

Kontakt:

Formand for DI Dansk Byggeri Nordsjælland Jørgen Simonsen, telefon 4050 2640

Regional konsulent for DI Dansk Byggeri Hovedstaden Anne Ginderskov, telefon 4079 5870

Yderligere oplysninger fås hos presserådgiver Ben Ron på benr@di.dk eller tlf. 2830 5452

Information om DI - Dansk Byggeri

DI - Dansk Byggeri
H.C. Andersens Boulevard 18

3377 3377http://www.danskbeton.dk

Om DI Dansk Byggeri:

DI Dansk Byggeri er et branchefællesskab for 6.300 virksomheder inden for byggeri, anlæg og byggeindustri. Medlemsvirksomhederne beskæftiger 73.000 medarbejdere og omfatter såvel udførende virksomheder som materialeleverandører.

Læs mere: www.danskindustri.dk/brancher/di-dansk-byggeri/

Følg pressemeddelelser fra DI - Dansk Byggeri