DI - Dansk Byggeri

DI Dansk Byggeri: God aftale om udmøntningen af midlerne til bæredygtigt byggeri

Regeringen har med SF, Radikale Venstre, Enhedslisten og Alternativet indgået en aftale om udmøntningen af midlerne til den nationale strategi for bæredygtigt byggeri. DI Dansk Byggeri hilser aftalen velkommen.

I denne uge indgik regeringen og dens støttepartier en aftale om fordelingen af de 50 mio. kr., der er blevet afsat til at fremme bæredygtigt byggeri. Midlerne, der er afsat med finansloven for 2021, er således udmøntningen af regeringens nationale strategi for bæredygtigt byggeri.

- Det er rigtig godt, at udmøntningen af midlerne nu er faldet på plads. Klimakravene til byggeriet træder i kraft allerede fra næste år, så der er behov for, at planen for fremtidens byggeri snart er på plads, siger Torben Liborius, underdirektør i DI Dansk Byggeri.

Regeringens nationale strategi for bæredygtigt byggeri indeholder en køreplan for videreudviklingen af blandt andet livscyklusanalyser (LCA), totaløkonomiske beregninger (LCC) og miljøvaredeklarationer (EPD’er), der alt sammen skal bidrage til at gøre byggeriet mere bæredygtigt. Der bliver oprettet et videncenter, der skal samle informationer om bygningers klimapåvirkninger.

- Strategien adresserer mange vigtige elementer, der skal få bæredygtigt byggeri til at blive til virkelighed. Med andre ord er aftalen helt afgørende for koblingen mellem strategi og virkelighed. LCA’erne og EPD’erne skal ensrettes og blive meget nemmere for virksomhederne at håndtere, siger Torben Liborius, og fortsætter:

- Nu ser vi frem til, at videncenteret bliver oprettet. Med et nyt videncenter kan vi komme i gang med at samle erfaringer på området. Det er enormt vigtigt, at vi får hele byggebranchen med. Der er behov for, at få konkretiseret strategien, så virksomhederne og deres medarbejdere får de nødvendige kompetencer til at løfte den store opgave, siger han.

Yderligere oplysninger fås hos Torben Liborius, underdirektør i DI Dansk Byggeri på tli@di.dk eller tlf. 2332 3495

Information om DI - Dansk Byggeri

DI - Dansk Byggeri
H.C. Andersens Boulevard 18

3377 3377https://www.danskindustri.dk/brancher/di-byggeri/

Om DI Dansk Byggeri:

DI Dansk Byggeri er et branchefællesskab for 6.300 virksomheder inden for byggeri, anlæg og byggeindustri. Medlemsvirksomhederne beskæftiger 73.000 medarbejdere og omfatter såvel udførende virksomheder som materialeleverandører.

Læs mere: www.danskindustri.dk/brancher/di-dansk-byggeri/

Følg pressemeddelelser fra DI - Dansk Byggeri