DI: Danmark skal fastholde grøn vækst i life science-industrien

Den økonomiske og grønne udvikling i life science-branchen er imponerende og af enorm betydning for Danmarks økonomi, viser en ny fodaftryksanalyse fra Erhvervsministeriet, som erhvervsministeren præsenterer i dag i Industriens Hus. Derfor sætter Dansk Industri (DI) stor pris på regeringens planer om en ny vækststrategi for branchen. ”Det er det, der skal til, for at den positive udvikling kan fortsætte”, mener Henriette Søltoft, vicedirektør i DI.

Danmarks life science-industri - lægemidler, healthtech, biotek, diagnostik og medicoteknisk udstyr – bidrager nu via selskabs- og personskatter med 24 mia. kr. til den danske velfærd hvert år. 5.000 kr. til hver dansker om året. Det store bidrag til dansk velfærd er sket gennem en voldsom udvikling i omsætning og værdiskabelse siden 1990. Samtidig er det lykkedes virksomhederne at blive grønnere. Det viser Erhvervsministeriets nye fodaftryksanalyse af life science-industrien.

Ifølge DI er det en økonomisk udvikling, som politikere, organisationer og virksomheder skal gøre alt for kan fortsætte – samtidig med, at den grønne speeder holdes i bund.

- Udviklingen i life science-industrien er intet mindre end imponerende. Danmarks stilling på verdensmarkedet er unik i forhold til landets størrelse. Nu gælder det om at holde fast. Og det gør vi ved i samarbejde at udvikle en ny politisk strategi for life science, som erhvervsministeren har bebudet. Den skal lægge rammerne for fortsat grøn vækst og nye job i branchen, og det er et samarbejde, som jeg glæder mig meget til, siger Henriette Søltoft, vicedirektør i DI.

Fodaftryksanalysen (vedhæftet) viser blandt andet, at på 10 år er omsætningen i branchen fordoblet, mens energiforbruget er faldet med 20 procent. Og den fortæller, at siden 1990 er værdiskabelsen i branchen ti-doblet, mens CO2-udledningen er halveret.

- Store ambitioner, en højtuddannet international medarbejderstab samt gode forhold i Danmark for at etablere virksomhed og ansætte medarbejdere har skabt det danske life science-væksteventyr. Life science står nu for næsten en femtedel af den samlede danske eksport. Men udviklingen går lynhurtigt og den internationale konkurrence er hård, så hvis vi skal fortsætte den positive udvikling behøver branchen en ny vækststrategi, siger Henriette Søltoft.

Af DI’s højt prioriterede forslag til en ny vækststrategi er eksempelvis en permanentliggørelse af forsknings- og udviklingsfradraget på 130 procent, et nyt bemyndiget organ samt en national strategi og indsats for healthtech og brug af sundhedsdata.

- En ambitiøs ny vækststrategi for life science vil gavne danske arbejdspladser, vækst og velfærd og samtidig sætte yderligere skub på udviklingen i vores sundhedsvæsen i et tæt samarbejde med industrien, siger Henriette Søltoft.

De 1.518 virksomheder i life science-industrien har ifølge analysen været ramt meget forskelligt af corona-krisen. Lægemiddelindustrien har faktisk oplevet øget efterspørgsel efter deres produkter, og de forventer ikke at opleve en negativ effekt af krisen. Modsat har mange af virksomhederne, der producerer medicoteknisk udstyr, oplevet stor nedgang i efterspørgslen. Eksempelvis er salget af knæimplantater og høreapparater gået kraftigt ned.

Yderligere oplysninger:
Henriette Søltoft, vicedirektør i DI, 2088 3919.

DI har i dag holdt generalforsamling i København, og her fik DI’s hovedbestyrelse 20 nye medlemmer29.9.2020 12:05:53 CESTPressemeddelelse

Her er de nye medlemmer af hovedbestyrelsen: • Tømrermester Michael Ancher, E. Anker & Søn A/S • Adm. direktør Claus Bering, CRH Concrete A/S • Direktør Ib Gregers Boers, DitoBus Linjetrafik A/S • CEO Berit Didriksen, Epinion P/S • Koncerndirektør Simon Pauck Hansen, SAS Denmark – Norway – Sweden • Adm. direktør Susanne Mørch Koch, Tivoli A/S • Direktør Morten Knudsen, MP Construction A/S • Adm. direktør Morten Lindholt Laursen, Gardit A/S • Direktør Michael R. Lund, Michael Lund A/S • Adm. direktør Jesper Toft Mathiasen, Claus Sørensen A/S • Adm. direktør Peter Lanng Nielsen, Keolis Danmark A/S • Adm. direktør Erik Nimb, A/S Botica Entreprise • Adm. direktør Hans Olling, Dansk Sintermetal A/S • Murermester Christian Dahl Pedersen, J. Ole Pedersen A/S • Direktør Mads Raaschou, Raaschou Byg ApS • Direktør Palle Bjerre Rasmussen, NCC Danmark A/S • Adm. direktør Søren Leerskov Rasmussen, Bo Michelsen A/S • COO Peter Rindebæk, Bladt Industries A/S • Adm. direktør Ole Sander, Norisol A/S •