DI: Danmark skal fastholde grøn vækst i life science-industrien

Den økonomiske og grønne udvikling i life science-branchen er imponerende og af enorm betydning for Danmarks økonomi, viser en ny fodaftryksanalyse fra Erhvervsministeriet, som erhvervsministeren præsenterer i dag i Industriens Hus. Derfor sætter Dansk Industri (DI) stor pris på regeringens planer om en ny vækststrategi for branchen. ”Det er det, der skal til, for at den positive udvikling kan fortsætte”, mener Henriette Søltoft, vicedirektør i DI.

Danmarks life science-industri - lægemidler, healthtech, biotek, diagnostik og medicoteknisk udstyr – bidrager nu via selskabs- og personskatter med 24 mia. kr. til den danske velfærd hvert år. 5.000 kr. til hver dansker om året. Det store bidrag til dansk velfærd er sket gennem en voldsom udvikling i omsætning og værdiskabelse siden 1990. Samtidig er det lykkedes virksomhederne at blive grønnere. Det viser Erhvervsministeriets nye fodaftryksanalyse af life science-industrien.

Ifølge DI er det en økonomisk udvikling, som politikere, organisationer og virksomheder skal gøre alt for kan fortsætte – samtidig med, at den grønne speeder holdes i bund.

- Udviklingen i life science-industrien er intet mindre end imponerende. Danmarks stilling på verdensmarkedet er unik i forhold til landets størrelse. Nu gælder det om at holde fast. Og det gør vi ved i samarbejde at udvikle en ny politisk strategi for life science, som erhvervsministeren har bebudet. Den skal lægge rammerne for fortsat grøn vækst og nye job i branchen, og det er et samarbejde, som jeg glæder mig meget til, siger Henriette Søltoft, vicedirektør i DI.

Fodaftryksanalysen (vedhæftet) viser blandt andet, at på 10 år er omsætningen i branchen fordoblet, mens energiforbruget er faldet med 20 procent. Og den fortæller, at siden 1990 er værdiskabelsen i branchen ti-doblet, mens CO2-udledningen er halveret.

- Store ambitioner, en højtuddannet international medarbejderstab samt gode forhold i Danmark for at etablere virksomhed og ansætte medarbejdere har skabt det danske life science-væksteventyr. Life science står nu for næsten en femtedel af den samlede danske eksport. Men udviklingen går lynhurtigt og den internationale konkurrence er hård, så hvis vi skal fortsætte den positive udvikling behøver branchen en ny vækststrategi, siger Henriette Søltoft.

Af DI’s højt prioriterede forslag til en ny vækststrategi er eksempelvis en permanentliggørelse af forsknings- og udviklingsfradraget på 130 procent, et nyt bemyndiget organ samt en national strategi og indsats for healthtech og brug af sundhedsdata.

- En ambitiøs ny vækststrategi for life science vil gavne danske arbejdspladser, vækst og velfærd og samtidig sætte yderligere skub på udviklingen i vores sundhedsvæsen i et tæt samarbejde med industrien, siger Henriette Søltoft.

De 1.518 virksomheder i life science-industrien har ifølge analysen været ramt meget forskelligt af corona-krisen. Lægemiddelindustrien har faktisk oplevet øget efterspørgsel efter deres produkter, og de forventer ikke at opleve en negativ effekt af krisen. Modsat har mange af virksomhederne, der producerer medicoteknisk udstyr, oplevet stor nedgang i efterspørgslen. Eksempelvis er salget af knæimplantater og høreapparater gået kraftigt ned.

Yderligere oplysninger:
Henriette Søltoft, vicedirektør i DI, 2088 3919.

DI: Ny iværksætterpolitik skal gøre Danmark til et paradis for iværksættere13.1.2021 08:21:14 CETPressemeddelelse

Selv mere end ti år efter finanskrisen er Danmark stadigvæk ikke kommet tilbage på samme niveau af nyetablerede virksomheder. Danmark har alvorligt brug for en ny ambitiøs iværksætterpolitik, som kan sikre, at vi får flere nye og levedygtige virksomheder. Det mener Dansk Industri, som opfordrer regeringen og Folketingets partier til at vedtage en politisk målsætning om at gøre Danmark til et paradis for iværksættere.

DI om nedlukning: Så snart verden åbner, bør coronapas og vacciner til eksportmedarbejdere på plads8.1.2021 17:07:22 CETPressemeddelelse

Den markante skærpelse af rejserestriktionerne, hvor verden går i rød, understreger massivt behovet for, at Danmark inden for kort tid som foreslået af DI er hurtigt klar med vacciner til erhvervsrejsende og et digitalt coronapas, så danske virksomheder er klar til at genvinde eksporten, så snart verden åbner igen. Det siger DI’s adm. direktør, Lars Sandahl Sørensen, i en kommentar til de nye rejsevejledninger. - Hele verden går i rød, og rejsemulighederne også for erhvervsrejsende bliver nu stærkt begrænsede. Det er en markant opstramning, og det kommer til at gøre ondt på mange brancher. Mange eksportvirksomheder er i forvejen hårdt trængte på ordrebøgerne efter 10 måneder med sparsom kontakt til deres kunder. Det er en faretruende situation - ikke bare for virksomhederne, men for hele Danmark, fordi vi som land er så afhængige af eksporten, siger adm. direktør Lars Sandahl Sørensen, DI. - Vi vurderer, at myndighederne og regeringen gør det rigtige med en hård, men kortere nedlukning

Borgernes ret til selvbestemmelse er klemt af nye frikommuneforsøg18.12.2020 16:05:02 CETPressemeddelelse

Et flertal i folketinget har indgået en aftale om frikommuneforsøget på ældreområdet, der følger efter tilsvarende aftaler på skole- og dagtilbudsområdet. Formålet med forsøgene er, at kommunerne i videst muligt omfang får mulighed for at fravige statslige og kommunale regler i bestræbelserne på at finde nye veje i opgaveløsningen. Det er positivt, men desværre har regeringen denne gang givet mulighed for, at borgernes rettigheder om frit valg suspenderes i frikommunerne.