DI: CO2-udledningen fra EU skal gå mod nul

EU Kommissionen har i dag præsenteret sin klimastrategi frem mod 2050. Udspillet består af otte forskellige scenarier. DI anbefaler, at EU-landene følger det mest ambitiøse scenarie, som vil føre til, at der netto er nul udledning af CO2 i 2050. Der er nødvendigt, hvis vi skal løse klimaudfordringerne, siger Tine Roed, direktør i DI.

- Det vil kræve store investeringer over alt i de europæiske samfund. Vi skal gennemføre en omfattende grøn omstilling af hele EU’s økonomi og i alle sektorer. Vi skal ikke mindst sætte fart på investeringerne i grøn elektricitet og energieffektiviseringer. Det er en stor men nødvendig opgave, som vi må tage på os, siger Tine Roed.

EU er i dag den mest ambitiøs region i verden. Men indsatsen skal øges frem mod 2050 for at overholde Paris-aftalens langsigtede mål. Derfor peger kommissionen i sin klimastrategi på forskellige muligheder for at øge ambitionerne frem mod 2050.

- De teknologier, vi kender i dag, kan bringe os langt. Men der skal også helt nye løsninger til. Vi får brug for bedre batterier, et mere fleksibelt elforbrug samt løsninger, der kan binde og udnytte CO2 til nyttige formål. Det vil kræve en storstilet strategisk forsknings- og udviklingsindsats både i Danmark og EU, siger Tine Roed.

Hvis vi skal skabe et CO2-neutralt EU, skal vi blive meget bedre til at finde løsninger, som går på tværs af de forskellige sektorer. Vi skal bruge grøn el til at drive bilerne og opvarme vores bygninger. Vi skal udnytte vores gasinfrastruktur til at transportere biogas fra landbruget og fjernvarmenettet til at levere overskudsvarme fra industrien.  Hvis vi sætter ind alle steder, kan vi løse udfordringen, mener Tine Roed.

- EU har evnerne til at gå foran i kampen mod klimafordringerne. Vi håber, at der også er den nødvendige politiske vilje.  Vi vil presse hårdt på for, at EU ender med at forfølge en ambitiøs linje. Sammen med vores nordiske søsterorganisationer har vi netop sendt et budskab til EU om at vise lederskab og arbejde for netto-nul udledning i 2050, siger Tine Roed.

Direktør i DI Tine Roed træffes via presserådgiver Claus Kaae-Nielsen på 2332 6829 eller clkn@di.dk

DI: Redegørelse viser klare fordele af lempet revisionspligt7.12.2018 13:35Pressemeddelelse

Der har været megen diskussion om de gennemførte lempelser af revisionspligten. Nu bekræfter en ny grundig redegørelse fra Erhvervsministeriet, at effekterne som ventet har været positive for de mange små og mellemstore virksomheder, der har været fritaget for revisionspligt. Mange har valgt i stedet at bruge revisor til rådgivning og anden sparring, der tilføjer værdi til virksomheden. DI har hele tiden støttet og støtter fortsat de gennemførte reformer af revisionspligten.

DI: Positivt med øget støtte til iværksættere6.12.2018 14:10Pressemeddelelse

Innovationsfonden og Vækstfonden vil fremover yde mere finansiel støtte til tidlige og videnbaserede virksomheder. DI ser mange positive aspekter i den nye iværksætterstrategi. Organisationen hæfter sig særligt ved, at Innovationsfonden nu vil understøtte flere iværksættere, ligesom strategien vil skubbe på mere samarbejde mellem universiteter og virksomheder. Mette Fjord Sørensen, DI’s chef for forskning, uddannelse og mangfoldighed udtaler: - Innovationsfonden har med strategien et helt rigtigt fokus på at få flere iværksættere og gode ideer bragt frem i verden, og det har Danmark brug for. Det er positivt, at fonden nu også vil understøtte mere erfarne iværksættere. Den type iværksættere med erfaring i bagagen klarer sig ofte rigtig godt – deres ideer skal vi netop ikke tabe af syne, men målrettet sætte i spil. DI er også meget positive for fondenes satsning på øget samarbejde mellem erhvervslivet og universiteterne. Det kan øge innovation og iværksætteri fra universiteterne og øge