DI Byggeri: Sydjylland er fortsat bedst til at give byggetilladelser

Vejle Kommune har barberet 10 dage af sagsbehandlingstiden sammenlignet med sidste år. Esbjerg Kommune er derimod steget fra 34 til 56 dage, og er den kommune, der er gået mest tilbage. De sydjyske kommuner bør sætte mere fart sagsbehandlingen, mener DI Byggeri Sydjylland.

I Sydjylland er der store forskelle på, hvor lang tid man skal vente på at få byggetilladelsen i hus. Tre kommuner; Billund, Haderslev og Vejen bruger under 16 dage i gennemsnit på at sagsbehandle en byggesag, mens det i Esbjerg, Varde, Vejle og Fredericia tager henholdsvis 56, 56, 49 og 45 dage i gennemsnit. Det viser en ny analyse fra DI Byggeri.

- Det er flot, at vi i Sydjylland har tre kommuner i top med sagsbehandlingstider. Det er dog skuffende, at Esbjerg Kommune og Fredericia Kommune går henholdsvis 22 og 16 dage tilbage. Jeg håber, de vil lade sig inspirere af de kommuner, der gør det godt, siger formand for DI Byggeri Sydjylland, Michael Mathiesen.

Ventetiderne er opgjort fra den dag, hvor kommunerne har modtaget alle oplysninger i byggesagen, så det dermed er den reelle sagsbehandlingstid i kommunerne, der måles på.

- Det er positivt, at vi samlet set holder status quo i Sydjylland med et gennemsnit på 37 dage og fortsat er den hurtigste region i Danmark, siger Michael Mathiesen.

Vallensbæk og Odder er de to kommuner i Danmark, der er hurtigst til at sagsbehandle byggesager med en gennemsnitlig ventetid på seks dage. København har med en gennemsnitlig ventetid på 158 dage den længste ventetid i hele landet.

Se ventetiderne i din kommune her.

Formand for DI Byggeri Sydjylland, Michael Mathiesen, mobil 2249 6560
Regional konsulent for DI Byggeri Sydjylland, Peter H. Wagner, mobil 2566 6309