DI: Bornholm investerer mindst i byggeri og anlæg

Målt pr. indbygger har Bornholms Regionskommune de allerlaveste investeringer i byggeri og anlæg i forhold til resten af landet og ligger mere end 40 procent under gennemsnittet. Set over hele Danmark brugte kommunerne i 2020 i gennemsnit 3.350 kr. pr. indbygger, hvor investeringerne på Bornholm blot var 1.960 kr. pr. indbygger. Det giver et efterslæb på nybyggeri samt på bygningsvedligeholdelsen.

En ny analyse fra Dansk Industri viser, at flere af landets kommuner i 2020 skruede op for bygge- og anlægsinvesteringerne. I 2020 brugte kommunerne i gennemsnit 3.350 kr. pr. indbygger, hvor de til sammenligning brugte 2.920 kr. i 2017-2019 i gennemsnit.

På Bornholm er det imidlertid gået den stik modsatte vej. Her faldt investeringerne i 2020 til 1.960 kr. pr. indbygger fra et gennemsnit på 2.470 kr. pr. indbygger i perioden 2017-19. Den faldne investeringslyst er sket til trods for, at regeringen i starten af 2020 valgte at give kommunerne mulighed for at øge anlægsinvesteringerne på grund af coronakrisen. Det udnyttede mange kommuner til at øge investeringerne i bl.a. infrastruktur, skoler og fritidsinstitutioner.

- Det er problematisk, at vi på Bornholm har en kommune, der ikke foretager de nødvendige investeringer på bygge- og anlægsområdet. Befolkningsudviklingen stiller krav om flere institutionspladser både til de helt små og de ældre, og vores skoler skal også være tidssvarende, så det nytter ikke at skubbe disse uundgåelige investeringer ud i fremtiden, siger Jens Koefoed, formand for DI Byggeri Bornholm.

DI’s analyse viser også, at investeringslysten er størst i de store kommuner, men langt flertallet af kommunerne hævede dog investeringerne i 2020. Men altså ikke på Bornholm selvom anlægsloftet var blevet hævet i perioden.

- Vi har på Bornholm ambitioner om at tiltrække nye beboere, og det går heldigvis så småt i den rigtige retning. Men denne udvikling vil ikke fortsætte, hvis vi ikke samtidig sørger for ordentlige institutioner til både unge og ældre, at skolerne er vedligeholdte, og at der er boliger nok til nye familier. Og dertil kommer alle sidegevinsterne for det lokale erhvervsliv, når der investeres i bygninger og infrastruktur, siger Jens Koefoed.

På landsplan er en stor del af de ekstra midler blevet brugt på at udbygge kommunernes infrastruktur for at styrke fremkommeligheden samt på vedligehold og energirenoveringer af offentlige bygninger som f.eks. skoler og fritidsinstitutioner.

Læs analysen af bygge- og anlægsinvesteringer her.

Formand for DI Byggeri Bornholm Jens Koefoed, telefon 2014 2888

Regional konsulent for DI Byggeri Bornholm Anders Hjorth Hensen, telefon 2713 4989