DI ansætter Lars Frelle-Petersen som digital direktør

DI ansætter Lars Frelle-Petersen som digital direktør. Den nye direktør skal stå i spidsen for branchefællesskabet DI Digital og en ny digitaliseringspolitisk enhed i DI. Han bliver samtidig en del af DI’s direktion.

DI’s adm. direktør Karsten Dybvad glæder sig over ansættelsen af Lars Frelle-Petersen.

- Dansk Industri har de seneste år arbejdet målrettet for at sætte digitalisering på dagsordenen – både hos virksomheder, politikere og i resten af samfundet. Det er i høj grad lykkedes, men udviklingen går hurtigt, og det er vigtigt at holde Danmark i front med den digitale udvikling. Lars Frelle-Petersen er en af de mest kompetente og erfarne ledere i Danmark inden for digitaliseringsområdet, så han er den helt rigtige at sætte i spidsen for det arbejde i DI, siger Karsten Dybvad.

DI har samtidig oprettet en ny digitaliseringspolitisk enhed, som skal varetage DI’s tværgående indsats på området og udvikle virksomhedsrettede initiativer på tværs af alle brancher. Det arbejde får Lars Frelle-Petersen ansvaret for som ny digital direktør.

Lars Frelle-Petersen glæder sig til nye udfordringer efter mere end 16 år på Slotsholmen.

- Jeg har beskæftiget mig med digitaliseringsdagsordenen hele mit arbejdsliv og glæder mig over at blive sat i spidsen for området i Danmarks ubetinget største erhvervsorganisation. For mig er det et drømmejob og en enestående mulighed for at gøre danske virksomheder til frontløbere på denne dagsorden. Det glæder jeg mig til at bidrage til, siger Lars Frelle-Petersen.

Lars Frelle-Petersen kommer til DI fra en stilling som afdelingschef for offentlig innovation i Finansministeriet. Han var fra 2012-2017 direktør i Digitaliseringsstyrelsen – og fra 2011-2012 vicedirektør i Økonomistyrelsen og Digitaliseringsstyrelsen. Fra 2006-2011 var han kontorchef i Finansministeriet og 2005 chef i Videnskabsministeriet.

Lars Frelle-Petersen var også medlem af DI’s Digitaliseringspanel fra 2015-2017, som bestod af topledere fra både det private og det offentlige med viden om digitalisering og var nedsat for at sætte retningen for DI’s digitaliseringsindsats.

Lars Frelle-Petersen tiltræder 1. marts 2018.

For yderligere information kontakt pressechef Per Geckler Møller på tlf.: 2949 4434.

DI: Ny strategi kan gøre Danmark til fyrtårn for kunstig intelligens23.10.2018 13:00pressemeddelelse

Regeringen lancerer i dag en ny strategi om en offentlig digital service i verdensklasse. Regeringen vil blandt andet lancere en national strategi for kunstig intelligens. Det glæder DI, der ser frem til, at Danmark på samme vis som f.eks. Frankrig får en strategi for en af de nye avancerede teknologier. - Det er afgørende, at Danmark får en national strategi for kunstig intelligens. Kunstig intelligens er ikke noget fra en science film. Det er noget, der kan gøre både det offentlige og det private hurtigere og bedre. I dag er det kun 5 % af virksomhederne, der bruger det, og det offentlige kunne klare flere opgaver med kunstig intelligens. Vi skal have mange flere med, og det skal være nu, siger Christian Hannibal, digitaliseringspolitisk chef i DI. - Danmark er i dag verdens bedste land til offentlig digitalisering. Med den nye strategi tager vi de første skridt til at sikre, at vi også er det om fem og ti år, fortsætter Christian Hannibal. Regeringen vil med strategien blandt andet

DI: Virksomheder kan levere løsningerne på klodens udfordringer19.10.2018 08:56pressemeddelelse

Der bliver etableret konkrete samarbejder, og der kommer bud på løsninger på klodens udfordringer, når repræsentanter fra regeringer, civilsamfund og erhvervslivet fredag og lørdag mødes i København til det grønne topmøde P4G. Fredag foregår topmødet i Industriens Hus, hvor statsminister Lars Løkke Rasmussen og Dansk Industris (DI) adm. direktør, Karsten Dybvad, er værter. Formålet med mødet er at få erhvervslivet til at spille sammen med regeringerne, civilsamfundet og de grønne organisationer om at opfylde FN’s 17 Verdensmål og klimaaftalen fra Paris. - P4G's mål om at skabe offentlig-private partnerskaber afspejler den vitale rolle, som den private sektor spiller for at skabe en bedre verden for os, for vores børn og vores børnebørn. Der skal innovative virksomheder til at levere mange af de nye løsninger, som kan sikre rent vand, bæredygtig energi og mad til alle i fremtiden, siger Thomas Bustrup, direktør i DI. P4G-topmødet skal støtte og udvikle offentligt-private partnerskaber o