DI - Dansk Industri

DI: Afgifter fødevarer skæmmer gode anbefalinger fra Klimarådet

Del
Fødevarevirksomhederne i landets største erhvervsorganisation Dansk Industri (DI) er tilfredse med Klimarådets anbefalinger om kostens bidrag til den grønne omstilling. Til gengæld er organisationen stærkt kritisk overfor udsigten til nye fødevareafgifter.
Branchedirektør Leif Nielsen, DI Fødevarer. Foto: Sif Meincke
Branchedirektør Leif Nielsen, DI Fødevarer. Foto: Sif Meincke

- Der er gode og grønne perspektiver i anbefalingerne om en statskontrolleret klimadatabase, et nyt klimamærke og om potentialet i at få danskerne til at spise efter de nye nationale kostråd, siger branchedirektør Leif Nielsen, DI Fødevarer, som er DI’s branchefællesskab for danske fødevarevirksomheder

DI mener, at i takt med at 2030-klimamålene rykker nærmere, har Danmark brug for at fokusere sin klimaindsats.

-  Det er til gavn for klimaet, hvis danskerne tager Fødevarestyrelsens nye kostråd til sig. Potentialet er der, og det vil være sundere for både danskerne og klimaet. Men rapporten fremhæver også, hvad vi allerede ved - nemlig at mange danskere ikke føler sig ordentligt klædt på til at lave klimavenlig mad i køkkenet.

Leif Nielsen pointerer, at fødevarevirksomhederne i dag netop arbejder målrettet med smag, konsistens og innovation af grønne fødevarer, for at vække danskernes appetit på grøn kost.

- De parametre er afgørende for at få danskerne til at tilvælge klimavenlig kost. Det kræver stadig meget forskning og innovation, for vi er langt fra i mål., Men jeg ser stadig muligheder for, at indsigterne fra Klimarådets rapport kan understøtte dette arbejde i fremtiden, siger Leif Nielsen

DI støtter forslag om klimamærke

DI støtter også Klimarådets anbefalinger om klimamærkning. Klimarådets rapport fremhæver kendte danske mærkninger, der har haft succes med at ændre befolkningens indkøbsvaner, som bl.a. Ø-mærket, Nøglehulsmærket og Fuldkornsmærket, og Klimarådet anbefaler derfor at trække på erfaringerne fra disse mærker.

- Vi har selvforeslået et klimamærke, menvi mener ikke, at fokus skal ligge på at genopfinde den dybe tallerken, men derimod at bygge på det, vi ved har en effekt. Derfor er DI enige med Klimarådet i, at inspirationen til et klimamærke skal hentes fra danske mærker, som forbrugerne kender og stoler på, siger Leif Nielsen.

- Det er vigtigt, at klimamærket baseres på data, der er til at stole på. Det er derfor positivt, at Klimarådet også selv fremhæver en statskontrolleret klimadatabase for fødevarer som grundlag for en mærkningsordning. Og vi  er enige i anbefalinger om at mærkning skal hvile på EU’s arbejde med fælles standarder. Det giver grobund for pålidelige og grundige data, som kan oplyse forbrugerne og som virksomhederne samtidig kan bruge i eget arbejde med klimatiltag, siger Leif Nielsen.

Afgifter er en faldgrube

Klimarådets anbefalinger om forbrugs-/fødevareafgifter for at fremme den grønne kostomlægning er en faldgrube, mener DI.

- Jeg savner, at Klimarådet forholder sig til de dårlige erfaringer med fedtafgiften og slik- og chokoladeafgiften. Rådet forholder sig til de gode erfaringer med hensyn til mærkning, så må de også tage de dårlige med, når vi snakker afgifter. Det vil føre til markant forøgelse af grænsehandlen, viser erfaringerne, og så er vi jo lige vidt i forhold til klimamålene, siger Leif Nielsen.

- DI vil på det kraftigste advare mod at gå ned af dette spor. Som Klimarådet selv antyder risikerer en sådan afgiften enten at blive meget rigid eller meget bureaukratisk. Ingen af delene er attraktivt, og sporene på afgiftsområdet skræmmer, siger Leif Nielsen.  

Følg os på:

    

Kontakter

Yderligere oplysninger fås hos presserådgiver Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk

Billeder

Branchedirektør Leif Nielsen, DI Fødevarer. Foto: Sif Meincke
Branchedirektør Leif Nielsen, DI Fødevarer. Foto: Sif Meincke
Download

Information om DI - Dansk Industri

DI - Dansk Industri
DI - Dansk Industri
H. C. Andersens Boulevard 18
1553 København V

3377 3377http://di.dk/

Vi arbejder for et åbent og velstående samfund i vækst og balance. Med det udgangspunkt skal Danmark være verdens mest attraktive land for virksomheder at arbejde i og ud fra. Når virksomheder i Danmark vinder, vinder hele Danmark.

DI hjælper hver dag virksomheder i Danmark med at vinde. Vi hjælper på udenlandske markeder, ved politiske forbedringer og med service og kompetencer, der øger konkurrenceevnen i hver enkelt medlemsvirksomhed.

Følg pressemeddelelser fra DI - Dansk Industri

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra DI - Dansk Industri

DI Energis årsdag 2024: Nye grønne forbindelser for Danmarks energi i fremtiden19.4.2024 10:00:27 CEST | Presseinvitation

Vi kan ikke skabe en grøn omstilling i Danmark, hvis vi ikke kan transportere den grønne energi billigt, sikkert og effektivt. I takt med etableringen af mere vedvarende energi, er der også brug for en mere udbygget, robust og moderne energiinfrastruktur, som vil blive belyst og diskuteret i et dansk og internationalt perspektiv ved DI Energis årsdag den 25. april. Pressen er inviteret til at dække det hele.

DI’s topchef: EU skal ikke kun tale om at styrke konkurrencekraften, men også gøre det18.4.2024 19:31:16 CEST | Pressemeddelelse

EU’s konkurrencekraft skal styrkes markant, så europæiske virksomheder ikke taber terræn til bl.a. amerikanske og kinesiske virksomheder. Det er EU’s stats- og regeringschefer blevet enige om ved dagens EU-topmøde. Det er helt afgørende med et øget fokus på, hvordan vi sikrer vækst, velstand og velfærd i fremtiden, mener DI’s adm. direktør, men der er i den grad også brug for handling bag ordene.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye