DH om økonomiaftale: Fuckfinger til mennesker med handicap

Regeringen og kommunerne har præsenteret næste års økonomiaftale. Det er en fuckfinger til os med handicap, lyder det fra Danske Handicaporganisationer.

Der bliver intet løft på handicapområdet, men i stedet lagt op til prioritering af udgifterne på socialområdet. Så kommunerne ikke skal finde besparelser på fx børn, folkeskolen og ældre.

Thorkild Olesen, formand for Danske Handicaporganisationer:

”Økonomiaftalen er en fuckfinger til os med handicap. Retorikken minder om 2010, hvor vi med handicap blev set som gøgeunger, der tog penge fra fx børn og ældre. Ambitionerne på handicapområdet er åbenbart aflyst. Det får konsekvenser for vores allermest sårbare borgere.”

”I dag lever over 500.000 mennesker med et handicap. Mange af dem oplever, at vores velfærdssamfund ikke er der for dem. De må kæmpe sig til at få den støtte, de har brug for. Og de fleste har hverken kræfterne eller ressourcerne til det. Politikerne har lige siden valgkampen givet store løfter til. Med denne uambitiøse økonomiaftale er der for alvor brug for penge på finansloven til en reform af handicapområdet.”

Undersøgelse: Mennesker med handicap køber selv hjælp

• 40 procent har købt privat hjælp.
  • 44 procent oplever, at kommunen vægter økonomi højest, når de udmåler støtten.
  • 45 pct. mener, at kommunerne undlod at lytte til eksperter i deres sag

Kilde: DH 2021 (https://bit.ly/3py7rQg)

Thorkild Olesen: 23 40 92 00.

Information om Danske Handicaporganisationer

Danske Handicaporganisationer
Blekinge Boulevard 2
2630 Taastrup

36751777https://handicap.dk/

Danske Handicaporganisationer (DH) er det fælles talerør for 35 handicaporganisationer og repræsenterer omkring 340.000 mennesker med alle typer af handicap.

Følg pressemeddelelser fra Danske Handicaporganisationer

Flere pressemeddelelser fra Danske Handicaporganisationer