Det økologiske detailsalg faldt mindre end forventet i 2022

Detailsalget af økologiske fødevarer faldt med knapt tre pct. i 2022 til 15,5 mia. kr. viser den nye opgørelse fra Danmarks Statistik. Faldet sker på baggrund af en kraftig vækst frem til 2020, men er mindre end forventet.
Det økologiske detailsalg faldt mindre end forventet i 2022. Det giver håb for at udviklingen vender og væksten kommer tilbage. Foto: Moment Studios for Økologisk Landsforening.

Året 2022 har generelt været hårdt for detailsalget af fødevarer på grund af inflation og stigende råvarer- og energipriser. Også de økologiske fødevarer har været ramt. Dog viser de nyeste tal fra Danmarks Statistik, at faldet i salget har været mindre end forventet.

"Det glæder os, at forbrugerne trods det, at de har været hårdt ramt på privatøkonomien, har holdt ved og været loyale over for økologien. De vægter fortsat rene fødevarer og høj dyrevelfærd. Vi havde frygtet et større fald i salget på baggrund af de tal, vi løbende har modtaget. Vi håber, at udviklingen er stabiliseret, og at økologien kommer stærkt på banen," siger Carsten Ahrenfeldt, markedschef i Økologisk Landsforening.

"Mange har kunnet opretholde deres økologiske forbrug ved at købe en billigere økologisk variant i form af private label eller ved at handle i discount."

Opgørelsen fra Danmakrs Statistik viser, at den økologiske omsætning i 2022 ligger over niveauet før corona, hvor væksten i det økologiske salg i detail steg markant. Omsætning ligger således i 2022 på 15,5 mia. kroner mod 14,1 mia. kroner i 2019. Opgørelsen viser, at faldet er større i 2022 målt i mængder - ni. pct. - da kilopriserne steg på de fleste varer.

Selvom omsætningen generelt er faldet i 2022, er der varegrupper som er gået frem. Fx er hvedebrød steget med 29 pct., pasta med 18 pct og smør og blandingsprodukter med 15 pct. Den varegruppe, der er gået mest tilbage, er kød, som også er nogle af de produkter, som er dyrest.

"Den udvikling handler selvfølgelig om, at forbrugernes økonomi har været presset. Men den udvikling kan også påvirke forbrugerne positivt til at skrue op for det grønne og vælge mindre men bedre kød," siger han.

Økologiens to store varegrupper er fortsat frugt og grønt, samt mejeri. Det økologiske frugt- og grøntsalg er i 2022 gået tilbage med 4,4 pct. og lander dermed på en omsætning på 5,7 mia. kroner. Salget af økologiske mejeriprodukter ligger på samme niveau som i 2021 med 2,9 mia. kroner.

"På baggrund af tilbagemeldinger fra kæderne håber vi på, at udviklingen i markedet har stabiliseret sig. Faldende forbrugerpriser og en forsigtig optimisme i samfundet giver forventninger om, at faldet ikke fortsætter, og at økologien kommer tilbage på vækstsporet," siger Carsten Ahrenfeldt.

Vivienne Kallmeyer, kommunikationskonsulent, Økologisk Landsforening
T: 2542 9302 M: vk@okologi.dk