Det nye AB lægger op til dialog og samarbejde

Efter flere års forberedelse er det nye AB-aftalesæt nu sendt ud af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen. Dansk Byggeri er tilfreds med de nye betingelser og venter, at det ikke bare vil fremme samarbejdet mellem bygherrer og entreprenører. Men at det også vil betyde, at der kommer færre tvister mellem parterne.

Med den nye AB 18 bliver der indført en obligatorisk gennemgang af det enkelte projekt, hvor alle parter rundt om bordet kigger hinanden i øjnene og ser på, om der er noget, der er overset eller som kunne være bedre.

- Gennemgangen af projekterne er en oplagt mulighed for byggeriets parter til at komme godt fra start. I det hele taget er hele det nye AB-system gennemsyret af vilje til dialog og godt samarbejde. Det er vi utrolig glade for, siger afdelingschef i juridisk afdeling i Dansk Byggeri Louise Dahl Krath Jensen.

Håber at fravigelser kan undgås

Det tættere samarbejde afspejler sig også i det nye system om løsning af tvister, som netop er udviklet for at få parterne til at tale sammen og løse tvisterne hurtigere og billigere end tidligere, eksempelvis ved mediation eller mægling.

Hidtil har der været adskillige eksempler på, at bygherrer og deres rådgivere har fraveget betingelserne i AB.

- Men Dansk Byggeri glæder sig over, at bygge- og anlægsbranchen med det nye AB-system får et opdateret aftalesæt, som afspejler den måde, vi samarbejder på i dag. Og derfor er klart til brug uden fravigelser, siger afdelingschef i juridisk afdeling Louise Dahl Krath Jensen, Dansk Byggeri.

AB 18 står for Almindelige Betingelser for arbejder og leverancer ved bygge og anlægsopgaver. Det er et sæt standardbetingelser, som parterne kan aftale skal gælde inden for håndværks- og entrepriseaftaler.

Afdelingschef i juridisk afdeling, Louise Dahl Krath Jensen, lkr@danskbyggeri.dk, telefon 25 66 63 18
Pressechef Helen Jensen, hje@danskbyggeri.dk, telefon 21 24 47 02

Historisk overskud i landbruget kan give flere investeringer i lager- og produktionsbygninger13.7.2018 10:53pressemeddelelse

Med den nuværende tørke i Nordeuropa og de udfordringer, det giver for dele af landbruget, er der nok nogle landmænd, der holder vejret i øjeblikket. Til gengæld viser nye tal fra Danmarks Statistik, at 2017 førte til en historisk god indtjening i landbruget. På den lidt længere bane kan en solid indtjening i landbruget materialisere sig i flere investeringer i erhvervsbyggeri.

Flere i byggeriet er omfattet af sundhedsordning12.7.2018 07:15pressemeddelelse

Når ryggen driller hos mureren eller tømreren, er der hjælp at få. 5.000 flere ansatte i forhold til sidste år i Dansk Byggeris medlemsvirksomheder er nemlig omfattet af en sundhedsordning gennem PensionDanmark. Den sikrer blandt andet, at den ansatte hurtigere kan blive undersøgt og behandlet. Den øgede tilslutning til sundhedsordningen glæder Dansk Byggeri, der peger på, at forebyggelse og hurtig behandling er vigtig for ansatte i fysisk hårde job

Der oprettes næsten 4.000 flere lærepladser i byggeriet end for fem år siden11.7.2018 06:45pressemeddelelse

Vejen til en læreplads i bygge- og anlægsbranchen er blevet betydelig kortere for dem, der ønsker at uddanne sig til håndværker. En opgørelse fra Dansk Byggeri estimerer, at der i 2018 oprettes godt 3870 flere lærepladser i byggeriet i forhold til 2014. Det er dejligt at se, at den høje beskæftigelse smitter af på antallet af praktikpladser, siger underdirektør Louise Pihl.