DET HJÆLPER IKKE UDSATTE UNGE AT KALDE DEM ’JOBPARATE’

De Radikales forslag om at alle unge på kontanthjælp skal presses i arbejde fra dag ét, vil ikke hjælpe dem videre.

Før sommer foreslog regeringen, at 20.000 kontanthjælpsmodtagere skulle skifte kategori fra ’aktivitetsparate’ til jobparate’. Nu vil De Radikale med deres nye udspil ’FREMAD’ gøre alle kontanthjælpsmodtagere under 30 år til jobparate, men det vil ikke hjælpe de udsatte unge.

- Uanset hvad politikerne kalder dem, løser det ikke problemerne for syge og udsatte mennesker. Hvis unge på kontanthjælp flyttes fra kategorien ’aktivitetsparat’ til ’jobparat’, bliver det meget sværere at hjælpe mange af dem videre, siger formand for Dansk Socialrådgiverforening Majbrit Berlau og understreger, at aktivitetsparate på kontanthjælp kæmper med andre problemer end ledighed.

- Mange af de unge aktivitetsparate har massive udfordringer som psykisk mistrivsel og misbrug. Og en stor del af dem slæber rundt på en tung bagage fra en svær barndom. De har brug for hjælp og støtte, og det kan vi som socialrådgivere ikke få lov at give, hvis de erklæres jobparate.

- Og så undrer det mig, at der fokuseres så ensidigt på at få de unge i job, når vi i mange år har været enige om, at de unge først og fremmest skal i uddannelse, siger hun.

Derfor vil hun gerne invitere De Radikales formand i praktik, så han selv kan se, hvilke mennesker der er tale om, og hvordan socialrådgiverne arbejder med dem i dag.

- Så er jeg sikker på, at Morten Østergaard kan se problemet i et forslag, der vil skære de sociale og sundhedsfremmende værktøjer væk, siger hun.

Bedre takter er der ifølge socialrådgiverne i udspillets krav om, at ingen fremover skal være på kontanthjælp i mere end tre år.

- Det er rigtig godt, at De Radikale vil sætte en grænse for, hvor længe der må gå, før de ledige får en afklaring. Vi så dog gerne, at det skete noget tidligere, men uanset hvad kræver det, at vi har redskaber til at hjælpe kontanthjælpsmodtagerne, siger Majbrit Berlau.

Hun roser også De Radikales tanker om at bygge flere billige boliger til unge og give kontanthjælpsmodtagere et beløb i hånden, så de selv kan vælge de tiltag, der bringer dem tættere på arbejdsmarkedet.

Bjarke Hartmeyer Christiansen