Det grå guld bliver på byggepladsen

Det er en myte, at medarbejderne flygter fra deres job i bygge- og anlægsbranchen, når de bliver ældre. En ny analyse fra Dansk Byggeri viser, at hver 10. medarbejder i byggeriet nu er over 60 år. Og at gennemsnitsalderen i bygge og anlæg er steget mere end på arbejdsmarkedet generelt.

Der bliver flere og flere grå toppe i byggeriet. I årene fra 2008 til 2016 steg gennemsnitsalderen på landets byggepladser med 1,8 år. Det er væsentligt mere end på landsplan, hvor medarbejderne i gennemsnit er blevet 1,3 år ældre. Dansk Byggeri er glad for, at det i stigende grad lykkes at holde på de plus 60 årige.

- Debatten har i mange år først og fremmest handlet om, hvordan vi tiltrækker flere unge til bygge- og anlægsbranchen, og vi skal fortsat gøre alt, hvad vi kan, for at gøre erhvervsuddannelserne attraktive for unge. Men i en fremtid, hvor mange af vores virksomheder stadig har udsigt til at mangle kvalificerede faglærte, er det utrolig vigtigt, at vi i endnu højere grad formår at holde på de erfarne ældre medarbejdere, siger adm. direktør Lars Storr-Hansen, Dansk Byggeri.

Brug for både unge og ældre

I mere end en femtedel af branchen søges der stadig forgæves efter medarbejdere, og den seneste opgørelse fra DA viser, at der om ti år kommer til at mangle 17.000 medarbejdere i bygge- og anlægsbranchen. Derfor gør virksomhederne allerede nu en stor indsats for at holde på de medarbejdere, de har.

- Mange faglærte vælger at skifte branche, når de når op i 40-50 års alderen. Dem skal vi være endnu bedre til at få til at blive i vores virksomheder. Det kan være med endnu flere hjælpemidler som letter det fysiske arbejde eller ved at planlægge alle led i byggeprocessen bedre, så løft, skub og træk bliver mindre belastende, siger Lars Storr-Hansen.

Hver femte snedker er over 60 år

Det er især faglærte snedkere og tømrere, der bliver på jobbet, når de har rundet de 60. Andelen af ældre i de to faggrupper er steget støt siden 2008, og mere end hver femte, helt præcist 22 procent, af snedkerne i byggevirksomhederne er over 60 år.

- Netop tømrere og snedkere er blandt de faggrupper, der har udsigt til størst mangel i løbet af de næste år. Derfor er det nødvendigt, at arbejdsgiverne gør, hvad de kan, for at få de ældre til at blive. Det skal selvfølgelig suppleres med en massiv indsats for at tiltrække flere unge, og vi ser heldigvis, at både snedker- og tømrerfagene er blevet mere attraktive for både de unge og de ældre, siger Dansk Byggeris adm. direktør Lars Storr-Hansen.

Adm. direktør Lars Storr-Hansen, lsh@danskbyggeri.dk, telefon 41 19 33 04
Pressechef Helen Jensen, hje@danskbyggeri.dk, telefon 21 24 47 02