Det går op og ned med erhvervsvenligheden på Lolland-Falster

Mens erhvervsvenligheden stiger i Lolland Kommune, går det den forkerte vej i Guldborgsund. Begge kommuner er i den mest erhvervsvenlige halvdel af landets 98 kommuner i Dansk Byggeris årlige analyse af erhvervsvenligheden. Flot, men det kan blive endnu bedre, siger Dansk Byggeri Sjælland & Lolland-Falster.

Guldborgsund er mest erhvervsvenlig på Lolland-Falster, men det seneste år er kommunen blevet overhalet af otte mere erhvervsvenlige kommuner. Derfor lander kommunen i år på plads nummer 33 ud af 98 kommuner i Dansk Byggeris årlige analyse af, hvor erhvervsvenlige landets kommuner er.

Lolland Kommune derimod er sprunget hele 27 pladser frem på listen, og de kan nu på plads nummer 49 lige akkurat blande sig med kommunerne i den mest erhvervsvenlige halvdel af ranglisten.

- Lolland Kommune har arbejdet for sagen, og det belønner sig nu. Det er virkelig flot at kravle hele 27 pladser op af ranglisten. Jeg er glad for, at begge kommuner på Lolland-Falster nu ligger i den mest erhvervsretlige halvdel af landets kommuner. Det er flot, og det skal de gerne blive ved med. Jeg håber, at Lolland vil fortsætte med at skrue op for erhvervsvenligheden, og at Guldborgsund vil gøre en indsats for at vinde det tabte tilbage. Erhvervsvenlighed er noget, som hele tiden skal plejes og justeres, så den service og de rammevilkår, man tilbyder det lokale erhvervsliv, passer til virksomhedernes hverdag, siger formand for Dansk Byggeri Sjælland & Lolland-Falster Jesper Toftebjerg Andersen.

I analysen bliver kommunerne rangeret efter 22 forskellige parametre, der handler om alt fra åbningstiderne på genbrugspladsen til ventetiden på en byggetilladelse og størrelsen på skatter og afgifter.

- Jeg vil godt sige tillykke til Lolland og Guldborgsund, der begge har opnået et godt resultat. Jeg håber, at I vil gøre en indsats for et endnu bedre resultat til næste år. Fx kan kommunerne med fordel se på, hvordan de kan gøre ventetiden på en byggetilladelse kortere. Ventetiden stiger, så det går den forkerte vej. Der er brug for, at virksomhederne har de bedste betingelser for at skabe vækst og arbejdspladser, særligt nu hvor coronakrisen sætter sine spor. Jeg vil derfor også gerne rose kommunerne for, at de har fremrykket betalinger og byggeprojekter for at holde gang i hjulene hos de lokale virksomheder, siger formand Jesper Toftebjerg Andersen, Dansk Byggeri Sjælland & Lolland-Falster.

Favrskov er Danmarks mest erhvervsvenlige kommune 2020, mens Kerteminde er mindst erhvervsvenlig.

Formand for Dansk Byggeri Sjælland & Lolland-Falster Jesper Toftebjerg Andersen, telefon 40 21 75 65
Regionskonsulent for Dansk Byggeri Sjælland & Lolland-Falster Anders Hjorth Jensen, telefon 27 13 49 89
Pressekonsulent i Dansk Byggeri Anette Sørensen, telefon 30 36 02 65