Det 30 år gamle Ø-mærke står stadig over for masser af udfordringer

Økologien stortrives i Danmark, og selvom økologiske fødevarer er populære som aldrig før, har økologien stadig sit at bokse med. Dyrevelfærd og klimabelastning er bare to af udfordringerne, skriver Samvirke.

Nej, økologi er ikke automatisk lig med bedre dyrevelfærd. Det afhænger nemlig af, hvordan man definerer dyrevelfærd. Og det er en af mange fejlslutninger omkring økologien, som i år får ekstra fokus på grund af det statslige røde Ø-mærkes 30-års fødselsdag. Det skriver Samvirke, som i juli-magasinet ser nærmere på 30 påstande og myter om økologien.

I økologien er det fortsat et problem, at fjerkræ tages af rovdyr i det fri, og at søer ligger smågrise ihjel, fordi de ikke fikseres i farebøjler. Økologiske kalve tages også tidligt fra deres mor, selvom de får lov at blive dobbelt så længe som konventionelle kalve. Økologien arbejder videre med disse udfordringer, som også tæller, at cirka halvdelen af æglæggerkyllingerne er haner, som ikke kan bruges i ægindustrien, og derfor aflives kort efter udklækning.

Vil bruge menneskelort på markerne

En anden udfordring er at få næringsstoffer nok i det økologiske landbrug, som ikke må benytte kunstgødning på markerne. En af dem, der mærker det til daglig er økologisk landmand, Ole Olsen fra Holmegaard på Sjælland:

”Nu anvender vi jo en del ikke-økologisk gødning. Det bliver vi nødt til, fordi der ikke er nok økologiske husdyr øst for Storebælt til at forsyne os med gødning. Så det er vigtigt for mig, at vi får recirkuleret de her næringsstoffer. Det er jo tanken med økologien.”

En løsning på denne udfordring er at sende blandt andet menneskeligt affald gennem store biogasanlæg. Det afgassede restprodukt kan bruges som gødning på markerne, mens gassen kan bruges til opvarmning.

Og så er der klimaet

En stor del af diskussionen om økologiske kontra konventionelt producerede fødevarer går i disse år på det klimaaftryk, produktionen belaster kloden med. Her er det nødvendigt at holde tungen lige i munden, da det kan opgøres på mange forskellige måder med lige så mange forskellige resultater. Ser man alene på det areal, der bruges til at dyrke fødevarerne, så er den økologiske produktion mindre effektiv og kan derfor ses som værende mere klimabelastende.

Ser man derimod på, hvor meget mad til mennesker der kommer ud af en gennemsnitlig hektar jord herhjemme, så er økologien mindre klimabelastende. Det skyldes, at de konventionelle landbrug i stor stil dyrker mad til dyr, som først senere bliver til menneskeføde, mens de økologiske landbrug i højere grad dyrker menneskeføde direkte. Det skriver Samvirke.

For yderligere oplysninger kontakt:

Louise Hededam, madredaktør på Samvirke, tlf. 26367577

www.samvirke.dk

Coop vinder igen kopisag26.10.2020 11:30:00 CETPressemeddelelse

Sø- Og Handelsrettet har i dag afsagt dom i en sag anlagt af virksomheden Ferm Living mod Coop. Firmaet mente, at en plantekasse, som Coop solgte i sine butikker, var en kopi af Ferm Livings. Sø- og Handelsretten har frifundet Coop for samtlige de påstande, som Ferm Living havde nedlagt. ”Det er en klar og meget tilfredsstillende dom. For den beskytter den frie konkurrence og giver forbrugerne et frit valg og muligheden for at spare penge, når der er tale om varer, der ikke har et unikt design og hvor funktionaliteten er det afgørende,” siger senioradvokat Per Sjøqvist, Coop. Blomsterkasserne består af en aflang, lakeret metalkasse, som er placeret på et stativ. Både Coops og Ferm Livings udgaver findes i forskellige farver. Coop har købt kassen af virksomheden Wolly & Co A/S. De blev første gang solgt i 2017. De er solgt for mellem 129 og 299 kroner. Ferm Livings plantekasser med navnet "Plant Box" er stadig i handlen og koster mellem 1200 og 1500 kroner. Af de ca. 25 sager, som firma

Coop inviterer til sin første virtuelle vinsmagning16.10.2020 09:35:00 CESTPressemeddelelse

Coops online-vinbutik VinCooperativet inviterer til sin første virtuelle vinsmagning. Det foregår lørdag den 14. november fra kl. 17-18.30, hvor smagningen livestreames på Facebook. Ønsker man at deltage, så skal man bestille en smagekasse med seks forskellige vine til kr. 499,00 (Værdi 919,80) på Vincooperativet.dk Herefter vil man kunne deltage i smagningen sammen med sine nærmeste venner og blive klogere på, hvilken mad de forskellige vine passer til, hvordan man får de bedste smageoplevelser af vine og meget andet. Smagningen bliver ledet af en af landets førende vineksperter, sommelier Nana Wad. Som medværter deltager Coops mangeårige vinindkøber, Steen Jepsen, og redaktør af Danmarks største vinmagasin, Vin & Co., Lotte Malmgren. Undervejs kan man stille spørgsmål via Facebook-chatten, deltage i konkurrencer med vinpræmier og få særtilbud på vine. ”Egentlig havde vi planlagt en række store vinmesser på Børsen i København. Men på grund af Corona har vi måttet aflyse dem. I stedet