Derfor samler Folkekirkens Nødhjælp ind på Kvindernes Internationale Kampdag

På søndag går op imod 15.000 mennesker på gaden for at samle ind til klimahjælp til verdens fattigste. To ud af tre indsamlere er kvinder.

En skoldhed sommer, det vådeste efterår nogensinde og en våd og rekordvarm vinter. Klimaforandringerne er ikke længere noget, vi venter på. Forandringer er her allerede.

På trods af at mange danskere lige nu selv står i vand til knæerne, så ser det alligevel ud til, at danskerne møder talstærkt op på søndag, når Folkekirkens Nødhjælps samler ind til klimahjælp til verdens fattigste.

Kvindernes Internationale Klimadag

Folkekirkens Nødhjælps årlige indsamling ligger i år på Kvindernes Internationale Kampdag.

Det er ikke nogen tilfældighed, for ifølge FN er 80 procent af verdens klimaflygtninge nemlig kvinder. Klimaforandringer river livsgrundlaget væk under verdens fattigste og er med til at rulle de seneste årtiers fremskridt for piger og kvinders rettigheder tilbage.

”Vi har særligt fokus på kvinder i vores internationale klimaarbejde – og derfor giver det god mening at samle ind den 8. marts på Kvindernes Internationale Kampdag. Og så er det jo bare ekstra glædeligt, at så mange danske kvinder vælger at give et par timer af deres dag til fordel for nogle af verdens fattigste kvinder,” siger generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, Birgitte Qvist-Sørensen.

To timer kan redde liv

Folkekirkens Nødhjælps indsamling er en årlig begivenhed med mere end 700 indsamlingssteder. Indsamlingen er drevet af frivillige ildsjæle. Det gælder for eksempel Anne, der for seks måneder siden blev mor for første gang, og som nu arrangerer indsamlingen i både Tølløse og Soderup. I Esbjerg kører den lokale Puck Maxi-bande rundt og samler ind, og i Karise går en efterskole for handicappede på gaden i højt humør.

”Jeg ser frem til på søndag. Vi har et fælles ansvar for at give en sund klode videre til de næste generationer. Derfor håber jeg at se rigtig mange indsamlere, der er klar til at give to timer af deres søndag til verdens vigtigste sag,” siger Birgitte Qvist-Sørensen.

Folkekirkens Nødhjælps indsamling starter på søndag kl. 09, og der vil være indsamlere på gaden indtil mørkets frembrud.

Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, så kan du stadig nå det på www.blivindsamler.dk

Pressekontakt: Bjørn Bang Jakobsen tlf. 29700624 eller bbja@dca.dk

Folkekirkens Nødhjælp ansætter ny medie- og kampagnechef2.6.2020 15:45:40 CESTPressemeddelelse

50-årige Jeanette Ringkøbing Rothenborg bliver fra 1. august en del af Folkekirkens Nødhjælp som ny medie- og kampagnechef. Hun kommer med solid erfaring, senest fra Red Barnet, hvor hun tidligere har været kommunikationschef, sektionsleder og pressechef. Jeanette Ringkøbing Rothenborg har også arbejdet som selvstændig rådgiver, som kommunikationschef i Center for Familieudvikling og som mangeårig journalist på Dagbladet Politiken. Folkekirkens Nødhjælps generalsekretær, Birgitte Qvist-Sørensen, glæder sig over den nye ansættelse: ”Jeg er utrolig glad for, at Folkekirkens Nødhjælp kan tiltrække en kapacitet som Jeanette Ringkøbing Rothenborg. Hun besidder lige præcis det gode mix af erfaringer og gåpåmod, som vi har været på udkig efter til at videreudvikle vores medie- og kampagnearbejde,” siger Birgitte Qvist-Sørensen. COVID19 har for første gang i mere end et årti fået fødevaremanglen blandt verdens fattigste til at stige, og ifølge Folkekirkens Nødhjælps generalsekretær skærper det