Der er stor forskel på, hvor stort østjyderne bor

Danskerne bor i gennemsnit på 52,5 m2 per person. Men i Aarhus må indbyggerne nøjes med i gennemsnit 45,8 m2 per person, mens beboerne på Samsø kan brede sig på 74,5 m2. En ny analyse fra Dansk Byggeri viser, at antallet af kvadratmeter per person varierer efter, hvor vi bor.

Fortæl mig dit postnummer, og jeg skal fortælle dig, hvor mange kvadratmeter du bor på. En ny opgørelse fra Dansk Byggeri viser, at der er stor forskel på, hvor mange kvadratmeter danskerne har til rådighed.

I Østjylland bor indbyggerne i gennemsnit på 52,5 m2 per person, nøjagtig ligesom landsgennemsnittet. Men indbyggerne i Aarhus og Horsens bor på færrest kvadratmeter. Henholdsvis 45,8 m2 og 53,2 m2. Der er plads til større armbevægelser på Samsø og Norddjurs, hvor beboerne i gennemsnit bor på 74,5 m2 og 61,7 m2 per person. Samsø er det sted i hele Danmark, hvor beboerne i gennemsnit har flest kvadratmeter til rådighed per person.

- Boligarealet per person hænger sammen med efterspørgslen på boliger i lokalområdet. En større efterspørgsel presser kvadratmeterprisen op, og det kan sætte en grænse for, hvor stor en bolig, man har råd til at købe. Husstandsindkomsten, den gennemsnitlige familiestørrelse i de enkelte kommuner samt til- og fraflytninger mellem kommunerne har også stor betydning. Bortset fra i Aarhus, så kan indbyggerne i Østjylland brede sig på flere kvadratmeter end gennemsnittet, og har meget mere plads end københavnerne, som i gennemsnit bor på kun 40,1 m2 per person. Københavnerne bor dyrt og småt, mens østjyderne bor stort og flot, siger økonomisk konsulent i Dansk Byggeri Jacob Hangaard.

Siden 2010 er danskernes boliger i gennemsnit vokset med en kvadratmeter per person. I Østjylland er antallet af kvadratmeter per person kun vokset med i gennemsnit 0,9 m2.

- Der er mange steder en sammenhæng mellem væksten i befolkningen og antallet af kvadratmeter per person. Der, hvor væksten i befolkningen er svag eller negativ, stiger det gennemsnitlige antal kvadratmeter per person. Det er også tilfældet i fx Norddjurs og på Samsø. Her er det vigtigt, at man sørger for at rive nogle af de ældre boliger ned, efterhånden som de bliver tomme og nedslidte, så de ikke står og skæmmer lokalområdet. I kommuner, hvor der kommer flere indbyggere, er det omvendt vigtigt, at man sørger for at få bygget i takt med, at behovet for boliger stiger, siger økonomisk konsulent Jacob Hangaard.

Det gælder fx i Horsens, Silkeborg og Skanderborg, hvor antallet af indbyggere de seneste ti år er steget med mellem 5.000 og 10.000 personer. Og i Aarhus er der kommet hele 43.000 flere indbyggere.

- I Aarhus har man i en årrække bygget en masse nye boliger, netop for at finde plads til de mange nye mennesker, kommunen vokser med, og derfor er priserne i Aarhus knap så høje som i København.  Det kan også være en af årsagerne til, at indbyggerne i Aarhus i gennemsnit har relativt flere kvadratmeter til rådighed end københavnerne - på trods af, at Aarhus er en universitetsby og Jyllands hovedstad, siger Jacob Hangaard, Dansk Byggeri.

Økonomisk konsulent i Dansk Byggeri Jacob Hangaard, telefon 61 66 53 58
Pressekonsulent i Dansk Byggeri Anette Sørensen, telefon 30 36 02 65

Lige stor mangel på opgaver og medarbejdere i byggeriet30.7.2020 10:47:49 CESTPressemeddelelse

Virksomhedernes forventninger til fremtiden bliver ganske langsomt mere positive ovenpå corona og det historiske dyk i april. Det fremgår af Danmarks Statistiks konjunkturbarometer for juli. Lidt overraskende er især industrivirksomhederne blevet mere optimistiske henover sommeren. I byggeriet er virksomhederne nu tilbage ved den samme situation som umiddelbart før coronakrisen, hvor der er lige stor mangel på efterspørgsel og arbejdskraft.

Brug penge fra EU’s genopretningsfond til energieffektiviseringer23.7.2020 06:00:00 CESTPressemeddelelse

Størstedelen af de 14 milliarder kroner, som Danmark står til at modtage fra EU’s nye fond til genopretning af økonomien oven på coronakrisen, bør bruges på isolering, nye vinduer, intelligent styring af energiforbruget og andre energieffektive tiltag. Det vil både skabe arbejdspladser, hjælpe den grønne omstilling i gang og skabe eksportmuligheder for danske virksomheder i EU, vurderer Dansk Byggeri.