Der er lyspunkter i det nordvestsjællandske erhvervsklima – men de er små

I DI’s årlige måling af det lokale erhvervsklima falder både Holbæk og Kalundborg Kommune ned af listen, og Odsherred Kommune formår ikke at løfte sig væk fra sidste års bundplacering. Dog er der lyspunkter for de tre nordvestsjællandske kommuner i DI’s erhvervsklimaundersøgelse, men de er små.

Holbæk Kommune kan desværre ikke holde sig på sidste års flotte placering som nr. 25 ud af 96 kommuner og falder i år tilbage en placering som nr. 42. Virksomhederne er bl.a. mindre tilfredse med Holbæks brug af private virksomheder, når der skal løses kommunale opgaver. Og kommunens image bliver også vurderet ringere end de seneste tre år.

- Jeg glæder mig dog over, at virksomhederne i Holbæk helt overordnet er mere tilfredse med kommunens erhvervsklima end landsgennemsnittet. Men Holbæk Kommune må tage årets dyk til efterretning og igen arbejde sig tilbage i den bedste tredjedel på DI’s liste over erhvervsvenlighed. Her hører Holbæk med rette hjemme, siger formand for DI Vestsjælland Steen Søgaard.

- På mange områder er der en god dialog mellem Holbæk Kommune og de lokale virksomheder. Med udgangspunkt i den kan der laves en plan for, hvordan Holbæk løftes tilbage – og især hvordan der kan arbejdes med kommunens image. Holbæk Kommune kan skele til Sorø, som virksomhederne i Lokalt Erhvervsklima 2017 har kåret til at have Danmarks bedste image som erhvervskommune. Sorø er den bedst placerede kommune i hele Region Sjælland med en placering som nr. seks i DI’s undersøgelse, siger Steen Søgaard.

Kalundborg Kommune formår heller ikke at fastholde sidste års fremgang og rutcher i år ned ad listen i DI’s Lokalt Erhvervsklimaundersøgelse med hele 31 pladser til en samlet placering som nr. 59. Desværre er virksomhedernes overordnede tilfredshed med erhvervsvenligheden i Kalundborg nu lavere end landsgennemsnittet.

For 4-5 år siden lå Kalundborg Kommune helt i top i DI’s undersøgelse. Men virksomhederne vender nu tommelfingeren nedad, når de vurderer jobcenterets indsats og kommunens evne til at hjælpe og sikre de medarbejdere, virksomhederne har brug for. Virksomhederne er også mindre tilfredse med den information, de får fra kommunen og med den dialog, de har med politikere og embedsmænd.

- Kalundborg har på papiret rigtigt gode forudsætninger for erhvervsudvikling. Derfor undrer det mig, at kommunen nu falder så meget ned ad DI’s liste. Men det er et udtryk for, at de lokale virksomheder generelt føler sig dårligere serviceret af kommunen, og det skal vi have set nærmere på. Jeg mener, at vejen tilbage på sporet for Kalundborg Kommune er at styrke informationen og dialogen med det lokale erhvervsliv, det vil vi fra DI Vestsjælland gerne hjælpe med til, siger Steen Søgaard.

Odsherred Kommune ender desværre også i år helt i bunden af DI’s undersøgelse, og der er langt mellem lyspunkterne.

Virksomhederne giver Odsherred dumpekarakterer på flere områder, og desværre også når de vurderer kommunens image som erhvervskommune.

- Det er nødvendigt med en ekstra indsats for at bryde den negative spiral i Odsherred Kommune, som efter vores opfattelser fortjener en bedre placering. Vi skal nu have kigget nærmere på, hvad der er grunden til virksomhedernes oplevelse og bedømmelse af Odsherred Kommune. Dernæst bør kommunen og det lokale erhvervsliv i fællesskab sætte sig en enkel og klar plan for den fremtidige erhvervsudvikling. Det handler om at få visket tavlen ren og starte på en frisk, siger Steen Søgaard.

Han mener, at et første skridt mod et bedre erhvervsklima må være at få opbygget en åben og fordomsfri dialog i Odsherred om, hvad en god og realistisk erhvervsservice består af.

- Kommunen og virksomhederne har en fælles interesse i at forbedre erhvervsklimaet. Gode vilkår for virksomhederne betyder flere arbejdspladser. Og de job, som de private virksomheder skaber, giver skatteindtægter og vækst i kommunen og dermed råd til de skoler, daginstitutioner, veje, busser og plejehjem, som vi alle nyder godt af. Derfor vil jeg opfordre Odsherred, Holbæk og Kalundborg Kommune til at starte på en frisk for sammen med det lokale erhvervsliv at tage initiativer til at vende udviklingen til det bedre. DI Vestsjælland stiller sig naturligvis til rådighed for sparring og dialog om vejen frem, siger DI Vestsjællands formand Steen Søgaard.

Fakta om Lokalt Erhvervsklima 2017:

- DI’s undersøgelse, Lokalt Erhvervsklima 2017, er Danmarks største undersøgelse af kommunernes erhvervsklima. Det er ottende år i træk, at DI laver undersøgelsen.

- 7.600 virksomheder inden for DI’s brancher, bl.a. produktion, transport, fødevarer, engroshandel og service har svaret på undersøgelsen i 2017. De har blandt andet vurderet kommunernes overordnede erhvervsvenlighed og helt specifikke erhvervsvilkår som f.eks. skattetryk, kommunal sagsbehandling, adgang til arbejdskraft, infrastruktur og kommunernes image mv.

- Virksomhedsledernes bedømmelser vejer 2/3 af undersøgelsens resultat, mens den sidste tredjedel afgøres af statistiske faktorer som skat, grundskyldspromille, privat beskæftigelse, antal nystartede virksomheder og erhvervsfrekvens mv.

- 96 ud af landets 98 kommuner er blevet bedømt. To mindre kommuner, Læsø og Fanø, deltager ikke.

Yderligere oplysninger – kontakt chefkonsulent Allan Munch Mortensen, mail amo@di.dk, tlf.: 3083 1077 eller pressekoordinator Helen Jensen mail: heje@di.dk, tlf.: 2124 4702.