Odsherred er Danmarks bedste til samarbejde med private virksomheder

Odsherred Kommune er danmarksmester, når det gælder om at løse opgaver i samarbejde med private leverandører. Det viser en rundspørge fra DI til næsten 8.000 virksomheder

Når landets kommuner skal have gjort rent på skolerne, lappet hullerne i vejene eller vasket SOSU’ernes uniformer har det stor betydning for både virksomheder, kommunal økonomi og velfærd, at kommune og virksomheder har et godt samarbejde. Og ifølge virksomheder over hele landet, så er det i Odsherred Kommune, hvor det offentlig-private samarbejde fungerer bedst.

Ifølge branchedirektør og chef for offentlig-privat samarbejde i Dansk Industri (DI) Jakob Scharff, er et tæt og konstruktivt samarbejde både en gevinst for kommunerne og erhvervslivet.

-  Det har kæmpestor værdi for kommunen at få afklaret, om virksomhederne kan levere mere kvalitet for pengene end kommunen selv. Og for mange virksomheder er kommunen en af de vigtigste kunder og samarbejdspartnere, så vi har virkelig mulighed for at spille hinanden gode. Derfor håber jeg, at mange kommuner vil lade sig inspirere af Odsherreds gode erfaringer, siger Jakob Scharff.

I 2022 konkurrenceudsatte Odsherred Kommune mere end 34 procent af opgaverne, hvilket er blandt de 10 bedste i landet. Odsherred bliver rost for gode udbudsprocesser, ikke mindst på mindre licitationer både inden for byggeriet og andre brancher. Odsherred har eksempelvis sammen med ni andre sjællandske kommuner gennemført Danmarks største udbud af arbejdsbeklædning, der har reduceret klimaaftrykket og tekstilmængden og samtidig sikret bedre service.

Lokal ros fra DI-formanden
Kåringen vækker også genlyd hos Jan Bybjerg Pedersen, der er formand for DI Vestsjælland.

- Det er utrolig positivt, at Odsherred Kommune i år er landets bedste i ’Brug af private leverandører’. Jeg håber det vil inspirere andre kommuner både i Vestsjælland og i resten af landet. Gode udbudsprocesser og åbenhed for at finde nye løsninger sammen med virksomhederne er en vigtig prioritet for at kommunerne og borgerne får mest for pengene, siger Jan Bybjerg Pedersen.

Odsherred Kommune gør blandt andet brug af digitale leverandørlister, som giver virksomheder let mulighed til at melde deres interesse og blive inviteret til at afgive tilbud på fx mindre håndværkerydelser.

På de næste pladser efter Odsherred kommer Ikast-Brande og Nordfyns kommuner. På Sjælland er Lejre Kommune nummer 6 og Faxe Kommune ligger nummer 7. Københavns Kommune er nummer 87 ud af de 92 deltagende kommuner.

Kåringen er en del af DI’s årlige undersøgelse af den lokale erhvervsvenlighed, hvor knap 8.000 virksomheder har svaret på spørgsmål om kommunernes indsatser inden for ni forskellige parametre, som hver især kobles med en række statistiske indikatorer.

Vedhæftede fotos til fri afbenyttelse.

Billedtekst: "Jakob Scharff branchedirektør for DI Offentlig-Privat Samarbejde overrækker diplomet som årets kommune i offentlig-privat samarbejde til borgmester i Odsherred Karina Vincentz."

Læs også: DI – 13 gode eksempler på offentlig-privat samarbejde i kommunerne.

Fakta: Sådan måler DI samarbejdet med private leverandører:

Statistiske indikatorer:

• Konkurrenceudsættelse af byudvikling, transport og infrastruktur
  • Konkurrenceudsættelse af undervisning, kultur, administration og it
  • Konkurrenceudsættelse af sundhed og sociale opgaver
  • Ændring i samlet konkurrenceudsættelse

Svar fra lokale virksomheder:

• Kommunens udbudsproces overfor private leverandører (udbudsmateriale, tidsfrister og dialog)

For yderligere information om DI Vestsjælland: Chefkonsulent Sigrid Wilbeck Hansen Mail: siwi@di.dk - amo@di.dkTlf. 3377 3864 Teamleder Susanne Munk Jørgensen Mail: sul@di.dkTlf. 3377 3924- sul@di.dk