Den store job-løgn: 200.000 danskere har løjet i deres cv

Det kan være svært at holde sig til sandheden, når man gerne vil have et job

København, 28. april 2016

Én ud af 14 danskere i arbejde eller næsten 200.000 personer. Så mange indrømmer at have overdrevet deres kvalifikationer for at få et job. Særligt de unge under 30 år har et afslappet forhold til, hvad der er sandt og falsk, når de vil ind på arbejdsmarkedet. Det viser en ny undersøgelse fra Deloitte.

- Når man søger job, skal man jo forsøge at sælge sig selv på bedste vis. Sådan har det altid været, og sådan vil det også være fremover. Der er dog stor forskel på at fremhæve sine gode sider og komme med en decideret løgn om, hvad man kan. Den grænse er der øjensynligt lidt for mange, der overtræder, siger ledelsesekspert i Deloitte, Kim Domdal.

Ifølge Kim Domdal er det ikke blot kompetencer og erfaring, som jobansøgere fristes til at lyve om. Som oftest er det deres egen rolle i tidligere succeser:

- Som arbejdsgiver vil man jo helst ansætte medarbejdere, der har formået at skabe resultater i deres hidtidige karriere. Netop her fristes mange til at pynte på sandheden. ’Det var jo mig, der fik ideen. Det var mig, der byggede det op. Det var mig, der stod i spidsen.’ Den slags historier tager altid kegler, når man sidder i en jobsamtale.

Mens kun én ud af 20 medarbejdere over 50 år indrømmer at have pyntet på deres CV, gælder det for hver ottende af de unge under 30 år.

- Generelt er de unge mere overmodige end de ældre, når de søger job. Samtidig er Facebook-generationen jo vant til at færdes frit på de sociale medier. Her er der en tydelig tendens til, at man udstiller et mere flatterende image af sig selv, end virkeligheden nogle gange kan bære, siger Kim Domdal.

Uanset bevæggrund er det dog farligt at spille hasard med sandheden, mener Kim Domdal:

- Ét er at søge et job, noget andet er at leve op til forventningerne, når man endelig er kommet igennem nåleøjet. Her forventer arbejdsgiveren selvfølgelig, at medarbejderen kan levere på det niveau, han eller hun har stillet i udsigt. Har man skruet for højt op for forventningerne, risikerer man at få dem i hovedet som en bommerang.

Undersøgelsen viser, at kvinder lyver i lige så stor stil som mænd, ligesom jyder lyver lige så meget som københavnere.

Andelen af danskere, der indrømmer at have overdrevet deres kvalifikationer for at få et job.

18-29 år: 12 pct.

30-39 år: 9 pct.

40-49 år: 6 pct.

50-59 år: 5 pct.

60+ år: 5 pct.

Alle aldre: 7 pct.

Tallene er baseret på i alt 1004 interview med repræsentativt udvalgte danskere på 18 år og derover. Undersøgelsen er gennemført af Epinion for Deloitte.

kdomdal@deloitte.dk

Kim Domdal er partner i Deloitte og rådgiver virksomheder om ledelse, HR og Performance Management.