Den grønne omstilling er værdifuld for danske hoteller
Hotelbranchen bliver ofte forbundet med stort strømforbrug, madspild, udledning af CO2 og kemikalier til vask og rengøring. Men mange danske hoteller imødekommer det stigende antal hotel- og konferencegæster, som efterspørger mere bæredygtige ydelser fra hotellerne.
Forskningsprojektet Grøn omstilling i hotelbranchen er netop nu i gang med at undersøge, hvilken værdi det egentlig giver gæsterne og de besøgende at bo og opholde sig på et bæredygtigt hotel. Samtidig undersøger projektet, om man kan inddrage gæsterne i den grønne omstilling på hotellet, og om man dermed kan få dem til at tage nye, grønne vaner med sig hjem.
Resultater fra projektet viser, at omsorg for gæsterne, kommunikation i øjenhøjde og inddragelse af medarbejderne i den grønne omstilling blot er nogle af de områder, hotellerne skal fokusere på for at lykkes med grøn omstilling. Det grønne islæt og bæredygtighed er nemlig et af de parametre, et hotel kan differentiere sig positivt på, hvis det vel at mærke gøres med personlighed, troværdighed og overbevisning, viser projektet.
Nudging, videoer og malebøger
Som en del af projektet forsøger man sig med en række prototyper, der skal afprøve resultaterne. Herunder en ’nudgende’ installation, der skal gøre det mere indbydende og motiverende at tage trappen i stedet for elevatoren; en samling af informerende videoer, der skal cirkulere internt blandt de ansatte med det formål at klæde dem på i forhold til at fortælle gæsterne hotellets grønne historie, samt en opgave- og malebog til besøgende børn, som kan inspirere familierne til en grønnere adfærd, når de kommer hjem fra hotellet.
Det er HORESTA, Aarhus Universitet og Alexandra Instituttet, der sammen med hotelkæden Guldsmeden Hotels og det bornholmske hotel Green Solution House har sat sig for at dokumentere de positive effekter, det giver at være et grønt hotel – såvel udadtil mod gæsterne og indadtil mod medarbejderne.
Økologi og bærdygtighed er velegnet til hotelbranchen
Omfanget af rejser, udenlandske konferencer og overnatninger er steget markant og vil fortsætte med at stige. Denne udvikling er med til at øge indtjeningen, skabe flere arbejdspladser og nye forretningsmuligheder for hotelbranchen. Udviklingen har dog en slagside.
- Flere indenlandske og udenlandske hotelgæster og turister kan give en øget miljøbelastning, medmindre det gøres på en smartere måde. Det er derfor vigtigt, at netop hotelbranchen udvikler og forbedrer deres ydelser i forhold til mere grønne løsninger og alternativer, siger Mikal Holt, der er miljøchef hos brancheforeningen for hotel- og restaurationsbranchen HORESTA.
Hos hotelkæden Guldsmeden Hotels har den grønne vej dog været helt naturlig at gå, fortæller pr- og kommunikationschef Kirsten Aggerborg:
– Vi er i en branche, der ikke just er kendt for at være grønne fanebærere, hvorfor vi også synes, vi skal anstrenge os ekstra meget. Derfor er hele vores koncept bygget på bæredygtighed og tanken om, at vi gør mere godt end ondt, når det kommer til vores omverden. Vi bestræber os på, at vi kan stå inde for alle de valg, vi tager – helt ned i petitesser som valg af affaldsposer, der er let nedbrydelige, til indkøb af genbrugsmøbler, ligesom vores mad er næsten 100% økologisk. Det er jo mange affaldsposer, mange møbler og mange croissanter, det drejer sig om, når du driver et hotel.
Kirsten Aggerborg fortæller, at Guldsmeden Hotels er gået med i projektet Grøn omstilling i hotelbranchen, fordi man gerne vil være klogere på, hvilken værdi alle deres anstrengelser egentlig giver:
- Vi kan allerede nu se, at de tiltag, vi gør, opfattes rigtig positivt af gæsterne og giver det indtryk af omsorg for både dem og miljøet, vi gerne vil videreformidle. Vi kan se, vores ideer virker, og det er dybt motiverende, siger hun og understreger, at det er en ambition for hotelkæden at bringe den nye viden videre til andre i branchen.
Det grønne skal komme indefra
Resultaterne fra undersøgelsen viser, at ledelsen skal gå forrest i den grønne omstilling, for det er deres engagement, der skal bane vejen for de grønne initiativer. Når først den grønne linje og tanke er plantet hos medarbejderne, er det dem, der løfter den videre.
Undersøgelsen viser nemlig tydeligt, at motivation af medarbejderne i forhold til involvering og medejerskab i de grønne løsninger er et centralt kriterium for succesfuld grøn omstilling. Samtidig skal de bæredygtige initiativer man igangsætter ikke blive til en ‘løftet pegefinger’ for gæsterne, men skal i stedet opfattes som en grøn omsorg, som hotellerne viser deres gæster.
Det er direktør for Green Solution House og partner i projektet, Trine Richter, også meget enig i:
- Hos os møder gæsterne ikke påbudsskilte om at slukke lyset eller bruge færre håndklæder. Det hele kører bag kulisserne, og vores gæster skal ikke belemres med fakta om spildevand og CO2-kvoter – medmindre de spørger. For så fortæller vi meget gerne om alle vores bæredygtige tiltag, siger Trine Richter, hvis hotel også har specielle værelser, der viser energiforbrug mv. til særligt interesserede gæster. Og dem er der faktisk en del af.
Videnspredning
Alle de erfaringer og den viden, projektet har skabt, bliver netop nu integreret og formidlet hos de medvirkende hoteller. Det sker via guidelines til hotellerne samt prototyper og værktøjer til, hvordan hoteller lettere og mere effektivt kan starte og fortsætte deres ‘grønne rejse’ og hurtigere høste frugterne heraf. Ved projektets afslutning i foråret 2017 vil partnerne dele viden og erfaringer ved en række videnspredningsseminarer.
Projektet Grøn omstilling i hotelbranchen er støttet af Innovationsnetværket Smart Energy.
Billeder
Information om Alexandra Instituttet
Åbogade 34 · Rued Langgaards Vej 7
8200 Aarhus N · 2300 København S
+45 70 27 70 12https://alexandra.dk
100 eksperter under ét tag
Alexandra Instituttet hjælper offentlige og private virksomheder med at anvende den nyeste it-forskning og -teknologi. Vores udgangspunkt er samfundsmæssige problemstillinger og behov for at omsætte den nyeste forskning til innovative løsninger.
Hos os finder du stærke kompetencer inden for blandt andet visual computing, kunstig intelligens, IoT, cybersikkerhed, interaktionsdesign og smarte produkter.
Vi arbejder i et tværfagligt miljø og er et hold af højtkvalificerede specialister, der hurtigt kan forstå din organisations og dine brugeres problemstillinger.
Følg pressemeddelelser fra Alexandra Instituttet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Alexandra Instituttet
Stålsat på scope 3 og solide CO2-data23.4.2024 21:53:29 CEST | Pressemeddelelse
Randers Gears har produceret tandhjul og gear af stål siden 1920 og er midt i en digital og bæredygtig omstilling. Solide CO2-data fik dem til at skifte leverandør og selv blive kundernes foretrukne leverandør.
GreenTec når længere med grønne greb18.4.2024 08:16:55 CEST | Pressemeddelelse
GreenTec A/S i Kolding har produceret maskiner til pleje og vedligeholdelse af grønne arealer i over 40 år. Nu er familiefirmaet midt i en større digital og bæredygtig omstilling og har bl.a. halveret udgifterne og sparet 70 ton CO2-udslip på deres transport om året.
AI og anonym headcount får mere ud af kvadratmeterprisen21.3.2024 10:47:22 CET | Pressemeddelelse
Danske Ubiqisense har skabt en intelligent sensor, der tæller mennesker anonymt, så f.eks. mødelokaler kan udnyttes bedre. Et forløb med Alexandra Instituttet har nu fordoblet præcisionen af Ubiqisense’ intelligente løsning.
Lise Bering er ny bestyrelsesforperson i Alexandra Instituttet20.3.2024 14:23:59 CET | Pressemeddelelse
Lise Bering, der er kommerciel direktør i Norlys Digital, er ny bestyrelsesforperson i Alexandra Instituttet. Hun afløser Steen Lynenskjold fra Terma, der efter eget valg forlader posten efter 15 år. Samtidig indtræder Hanna Svae som bestyrelsesmedlem.
Færre teknikere skal flyve verden rundt: AR-værktøj gør kunder mere selvhjulpne15.3.2024 10:17:58 CET | Pressemeddelelse
En ny prototype på et AR-værktøj hjælper Fibo Intercons kunder i hele verden med fejlsøgning på betonblandeanlæg. Virksomheden kan dermed undgå store omkostninger og reducere CO2-udledningen. Den nye prototype er resultatet af et MADE demonstrationsprojekt, som Industriens Fond står bag.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum