Den globale bilindustri automatiserer produktionen med mobile danske robotter

Den globale bilindustri har for alvor fået øjnene op for danske Mobile Industrial Robots’ autonome transportrobotter, som effektiviserer workflows i produktionen og logistikken og frigør medarbejderne til mere værdiskabende opgaver end rutinemæssig transport af komponenter.

Næsten hver fjerde solgte MiR-robot går til bilindustrien, der står for 33 procent af alle køb af servicerobotter. Tallet stiger støt og ifølge International Federation of Robotics er salget steget med 22 procent fra 2015 til 2017.Hele 60%af alle de servicerobotter til professionel brug, som blev solgt i 2018, var logistikrobotter, og IFR forventer, at salget af logistikrobotter stiger til712.000enheder i  022.

“Vi ser et kæmpestort potentiale i at automatisere vores interne logistik. Vi tilpasser løbende indretning af vores fabrikker for at kunne producere et stort, varieret mix af mindre batchstørrelser. Dette skal understøttes af vores intralogistiske systemer, og det kræver en høj grad af fleksibilitet. Det tilbyder MiR, da deres autonome mobile robotter ikke behøver at blive guidet via magnetstriber, men navigerer efter interne kort, der nemt kan opdateres,” fortæller Eric Moreau, VP Supply Chain & Digital Enterprise hos Faurecia Clean Mobility Business Group, en af verdens største producenter af autodele. Han bakkes op af en repræsentant for selve bilindustrien, nemlig, FORD Spaniens kommunikationschef Pepe Pérez, der siger:

"Vi er stolte af at bruge MiRs samarbejdende mobile robotter til intern distribution af materialer og dermed have en af ​​de mest innovative fabrikker i Europa. Det gør os mere effektive i vores logistik.”

For Visteon, en anden af verdens største leverandører til bilindustrien, der leverer til blandt andet Volkswagen, Skoda Auto, BMW, Ford og Citroën, tilbyder MiRs logistiske løsning tre hovedfordele. For det første er den fleksibel, da det er muligt at anvende den samme type robot til forskellige applikationer inden for mange forskellige produktionsområder uden at skulle ændre i eksisterende processer. For det andet er den hurtig at implementere på grund af det brugervenlige interface. Alle applikationer styres via en funktionel grafisk brugerflade, og derved kan robotterne programmeres uden tidligere erfaring. Den tredje fordel er økonomien:

“Når vi investerer i ny teknologi her hos Visteon, er det vigtigste bundlinjen. Vores virksomheds grundregel er, at alle investeringer i produktionen skal kunne betale sig tilbage inden for senest et år. MiR-robotterne opfylder dette krav. Vi ser frem til en fælles fremtid med flere MiR-applikationer,” konkluderer Richard Čiernik, Industrial Engineer Manager hos Visteon Electronics Slovakia. Visteon har sammen med de førnævnte virksomheder gjort MiR til en de facto standard, og har på nuværende tidspunkt installeret robotter på ni forskellige lokationer verden over.

”Hos MiR ser vi et meget stort potentiale i bilindustrien, der tager fremskridt inden for autonom teknologi i brug hurtigere end de flere andre brancher. Indretningen af produktionsanlæg er i dag agil og meget dynamisk, og mennesker, udstyr, paller og andre forhindringer kan dukke op i områder, der før var åbne passager. Vores mobile robotter passer godt ind i disse omgivelser, der er i konstant forandring. Takket være vores robotters kollaborative, autonome navigation, bliver den automatiserede materialetransport fleksibel og nem at tilpasse uden ekstra omkostninger eller processtop,” siger Thomas Visti CEO i MiR.

Bob Doyle, leder af The Robotics Industry Associationand The Association for Advancing Automationer enig.

“Bilindustrien såvel som mange andre industrier går i stigende grad over til at bruge mobile robotter til at opnå konkurrencefordele i produktionen og forsyningskæden. Mobil robotteknologi har gjort det let at automatisere intern transport af materialer og emner uden meromkostninger eller produktionsstop, samtidig med at det øger sikkerheden på arbejdspladsen for de ansatte,” siger Bob Doyle, Vice President, RIA.

Overtager monotont og opslidende arbejde

De mobile robotter fra MiR overtager typisk det monotone arbejde med at transportere varer mellem produktionslinjerne og lager og øger dermed effektiviteten.

Vores MiR robotter kører materiale fra lageret til montagelinjen, hvor de enkelte dele skal bruges.Herfrakobler den sin læssede transportvogn og tager en tom med sig tilbage til lageret, inden robotten vender tilbage til sin venteposition. I gennemsnit tilbagelægger hver robot 11 kilometer om dagen – en strækning som medarbejderne nu spares for. Det bidrager til at skærpe fokus på den produktive arbejdstid og styrker virksomhedens forskning og udvikling,” forklarer Franz Scheibe, teamleder på montageområdet hos NIDEC Auengrund, en del af NIDEC-koncernen, der er førende på verdensmarkedet for små motorer.

”Med produktlanceringen af MiR1000 i april og af MiR500 sidste år understreger vi vores position som den internationale markedsleder inden for autonome mobile robotter. Det er vi stolte af at bilindustrien er enig med os i,” slutter Thomas Visti.

Ny Banegårdsgade 55, 4 sal.

+45 70 27 08 72http://www.grouleff.it/

Om Mobile Industrial Robots:

Mobile Industrial Robots (MiR) udvikler og markedsfører branchens mest avancerede linje af kollaborative og sikre mobile robotter (AMR'er), der hurtigt, nemt og omkostningseffektivt kan styre intern logistik, så medarbejdere frigøres og kan udføre aktiviteter med en højere værdi. I hundredvis af mellemstore og store multinationale virksomheder og logistikcentre, samt flere hospitaler verden over, har allerede installeret MiR’s innovative robotter. MiR har hurtigt etableret et globalt distributionsnetværk i over 40 lande og har regionskontorer i New York, San Diego, Singapore, Frankfurt, Barcelona og Shanghai. MiR er vokset hurtigt siden sin grundlæggelse i 2013. Omsætningen er steget med hele 500 % fra 2015 til 2016 og med 300 % fra 2016 til 2017. MiR er grundlagt og drives af erfarne fagfolk fra den danske robotindustri og har hovedkvarter i Odense. MiR blev for kort tid siden opkøbt af det amerikanske selskab Teradyne, der er førende inden for levering af automatiseret testudstyr.I 2015 opkøbte Teradyne også den danske virksomhed Universal Robots. På grund af de seneste års resultater for vækst modtog Mobile Industrial Robots i 2018 EY Entrepreneur of The Year in Denmark. Find flere oplysninger på www.mobile-industrial-robots.com

OnRobot præsenterer lillebror til prisbelønnet gekkogriber20.2.2020 11:39:48 CETAktuelt

​OnRobot, en globalt førende virksomhed indenfor værktøj til robotarme, har lanceret en kompakt enkeltpude-version af sin innovative gripper Gecko, der i modsætning til alle andre typer grippere med sine klæbende egenskaber kan opsamle emner den at efterlade mærker. Det eliminerer den behovet for et ekstra rengøringstrin i fremstillingsprocessen, hvilket sparer tid og giver forbedret kapacitet. Og ligesom dens større søskende kan Gecko Single Pad uden problemer håndtere selv perforerede arbejdsemner såsom printplader, aluminiumsnet eller toppakninger. Her kommer almindelige trykluftsløsninger til kort.

Nu køber Kina robotter fra Danmark til at bekæmpe coronavirus 19.2.2020 12:41:41 CETNyhed

Som et nyt og kraftfuldt våben mod spredningen af corona-virussen vælger kinesiske hospitaler nu unik dansk robotteknologi fra UVD Robots. Ved en ceremoni i Odense tidligere i dag underskrev Sunay Healthcare Supply en aftale om leverance af den prisbelønnede danske robot til hospitaler i Kina. Med ultraviolet lys kan den danske robot ubemandet desinficere og dræbe virus og bakterier. Dermed kan den danske opfindelse bidrage effektivt til at begrænse spredningen af coronavirus, uden at udsætte hospitalspersonale for smittefare.

Blue Ocean Robotics kåret som vækstkomet i Europas tech-industri19.2.2020 06:00:00 CETAktuelt

Tre succesfulde danske teknologivirksomheder stikker op i mængden blandt Europas tusindvis af teknologivirksomheder. Det er Blue Ocean Robotics i Odense samt Peakon og Pleo. De udmærker sig ved at have præsteret en stejl vækst og ved at være ”super-skalerbare”, så potentialet for meget mere vækst i den grad er til stede. Topvirksomhederne er udvalgt på baggrund af objektive vækstparametre, hvorefter en dommerkomite bestående af 25 topledere fra internationale investeringsfonde har vurderet hvert selskab nøje.

Arbejdsmiljøløft: Mobile robotter gør arbejdspladsen mere sikker17.2.2020 05:30:00 CETNyhed

På mange arbejdspladser i industrien færdes medarbejdere blandt trucks og anden tung trafik, der kører rundt på fabriksarealerne. 72 procent af lederne i industrien betegner risikoen for sammenstød og påkørsler som en stor udfordring og bekymring i hverdagen. Et flertal af arbejdsgiverne ser nu selvkørende mobile robotter som en middel til at højne sikkerheden for industriens medarbejdere. Det viser en ny analyse foretaget blandt 117 virksomhedsledere inden for industri, grossist- og logistikvirksomheder.