De virkelige monstre er tættere på end du tror

Slik eller ballade! Selvom Halloween er lig med horder af uhyggelige skabninger, der banker på vores hoveddør, så findes de virkelige monstre inden for i varmen.

De virkelige monstre lurer i vores hjem på jagt efter deres livret – os. (Foto: www.alk.net)

Det er den tid på året, hvor børn klæder sig ud som zombier, vampyrer, hekse og andre monstre og hjemsøger vores huse for slik. Børnene er dog ikke de eneste, der søger Halloween-godbidder i løbet af den kommende indendørssæson. De virkelige monstre lurer i vores hjem på jagt efter deres livret – os.

Monstrene er ganske små, til gengæld er der mange af dem. De har otte ben, foretrækker mørke steder, og de er bedre kendt som husstøvmider.

"Husstøvmider er små edderkoppelignende dyr, der trives i vores hjem, fordi de foretrækker fugt og varme og lever af vores døde hudceller. De er ikke farlige i sig selv, men for den omkring halve million danskere, der lider af husstøvmideallergi, kan de små dyr forårsage symptomer som vejrtrækningsbesvær, øjenirritation, løbende næse og nysen, når de kommer ned i luftvejene", siger Jørgen Nedergaard Larsen, der er seniorforsker i den danske allergivaccinevirksomhed ALK.

Luftbårne monstre

De dele fra husstøvmiderne, vi indånder, er så små, at de ubesværet finder vej til de nedre luftveje og lungerne, og derfor hænger husstøvmideallergi og astma ofte sammen. Omkring halvdelen af alle husstøvmideallergikere har både allergisk rhinitis og allergisk astma.

Mange er bare ikke klar over det.

"Det er et stort problem, fordi konsekvensen af at være underbehandlet for allergisk astma er, at man lider et større permanent tab af lungefunktion, og at man får flere komplikationer. Det har store menneskelige konsekvenser", siger Jørgen Nedergaard Larsen.

Heldigvis kan man behandle allergisk astma hos patienter med husstøvmideallergi ved at behandle den underliggende allergi.

Lægen hjælper med monsterbekæmpelse

Mulighederne for behandling af husstøvmideallergi spænder fra symptomlindrende medicin, der kan fås i såvel håndkøb som receptpligtige udgaver, til mere langsigtede behandlinger som allergivaccination, også kendt som allergi immunterapi.

"Symptomatiske behandlinger virker, mens du tager medicinen, men har ingen langsigtet effekt. Allergi immunterapi har en langsigtet effekt med vedvarende forbedringer. Den væsentligste forskel er, at immunterapi ændrer det naturlige forløb af sygdommen og skaber tolerance over for det, du ikke kan tåle", siger Jørgen Nedergaard Larsen.

At vælge en behandlingsmulighed, der er rigtig for dig, bør afgøres i tæt samråd med din læge. Og når du får den rigtige behandling, kan monstrene ikke længere skræmme dig. Glædelig Halloween!

For yderligere oplysninger kontakt venligst:

Seniorforsker hos ALK, Jørgen Nedergaard Larsen, 41608134 eller presseansvarlig i ALK Jeppe Ilkjær, 30502014

Om ALK

ALK er en global, forskningsbaseret medicinalvirksomhed, der fokuserer på forebyggelse, diagnosticering og behandling af allergi. ALK er en af verdens førende virksomheder inden for allergivaccination (immunterapi) – en behandling af selve årsagen til allergi. Virksomheden har ca. 2.000 medarbejdere, og har datterselskaber, produktionsfaciliteter og distributører over hele verden. Virksomheden har hovedkvarter i Hørsholm og er børsnoteret på NASDAQ Copenhagen. Læs mere på www.alk.net.

Eksamensperioden er ekstra hård for de pollenramte1.6.2017 08:00pressemeddelelse

ALK udnævner Senior Vice President for R&D i Nordamerika og Internationale markeder3.3.2017 09:48pressemeddelelse

ALK (ALKB:DC / OMX: ALK B / AKABY / AKBLF) meddeler i dag, at Hendrik Nolte, M.D., Med.Sc.D er udnævnt til ny Senior Vice President for forskning og udvikling i Nordamerika og Internationale Markeder med base i USA. Hendrik Nolte bliver ansvarlig for ALKs R&D-strategi for Nordamerika og Internationale Markeder, herunder Kina, og han vil arbejde tæt sammen med ALKs partnere i Rusland, Japan, Sydøstasien, Australien og New Zealand. Henrik Jacobi, forskningsdirektør i ALK, siger: “Hendriks ry inden for allergivaccination er uden sidestykke, og vi byder ham velkommen til ALK, hvor han vil være en nøglefigur i opskaleringen af vores aktiviteter i Nordamerika og en vigtig medspiller i forhold til vores arbejde med at globalisere porteføljen af tabletvacciner.” I sit tidligere job som Head of Respiratory hos Merck Sharp & Dome var Hendrik Nolte ansvarlig for arbejdet med udvikling og registrering af ALKs tabletvacciner mod græspollen- og ragweedallergi – GRASTEK® og RAGWITEK® – samt tabletvac