De unge skaber forventninger om rekordsalg til Black Friday
Bevæbnet med feriepengefyldte betalingskort er forbrugerne klar til at sætte en ny handelsrekord, når Black Friday løber af stablen i uge 48 med fuldt tryk fredag d. 27. november. Ifølge en ny YouGov-undersøgelse med 2.000 danskere gennemført for betalingsvirksomheden Nets vil 52 procent af alle danskere gøre brug af de gode tilbud. Det er en lille stigning fra 2018 og 2019, hvor Nets også stod bag disse undersøgelser.
Især de yngste forbrugere ser ud til at købe løs. Hele 72 procent af de unge i aldersgruppen 18-29 år vil købe ind til Black Friday – enten på nettet, i butik eller begge steder.
– I de lidt udfordrende tider, som vi lever i, er det ekstremt positivt, at forbrugerne har taget de helt store spenderbukser på. Det er interessant at se, at de normalt kriseudsatte unge danskere stadig har et lyst syn på fremtiden og er klar til at bruge penge. Hele 79 procent af de unge under 30 år forventer faktisk at bruge flere penge i år sammenlignet med 2019, siger Natalia Laursen, Marketingchef i Nets.
Webshops giver coronasikkerhed
Corona-pandemien ser altså ikke umiddelbart ud til at sætte en kæp i forbrugshjulet, men virussen får alligevel en stor indvirkning på afviklingen af Black Friday.
– Vi har tidligere spurgt vores kunder, der blandt andet er detailforretninger, om deres Black Friday-tilgang i år. Og flere har rykket en del af salget over i webshops, og de klassiske køtilbud i forretningerne er i stedet erstattet med en Black Friday-uge, så gæsternes besøg bliver spredt over længere tid.
– Og den tilgang ser ud til at flugte meget godt med forbrugernes tilgang. Hele 72 procent i YouGov-undersøgelsen svarer, at de kommer til at handle mere online i år på grund af corona, forklarer Natalia Laursen.
Feriepenge giver et løft
Politikerne valgte tidligt i corona-krisen at give danskerne mulighed for at få tre ugers feriepenge udbetalt – hovedsageligt i håbet om, at pengene ville gå til forbrug.
– Vi har oplevet et sandt forbrugsboom efter udbetalingen af feriepengene, men det ser ud til, at der er mange, der har gemt lidt til at kaste efter de attraktive Black Friday-tilbud, forklarer Natalia Laursen og fortsætter:
– Ud af dem, der har fået feriepenge udbetalt her i efteråret, er det cirka hver fjerde, der har planer om at bruge ekstra penge på Black Friday af netop den grund.
Disse varer hitter i år
Oprindeligt var Black Friday startskuddet til julehandlen for amerikanerne, der har fri om fredagen efter fejringen af Thanksgiving om torsdagen.
Herhjemme har vi også optaget den skik. Ikke det med Thanksgiving, men det med at købe ind til julen.
64 procent af danskerne svarer i undersøgelsen, at de bruger tilbuddene på Black Friday til at købe julegaver til venner og familie.
Hvis man skal tro svarene i undersøgelsen, kan det se ud til, at der kommer til at ligge lækre sweatre eller et par fede sneakers under træet 24. december. Hele 55 procent af danskerne svarer, at de kommer til at købe tøj, sko eller accessories – dermed er kategorien den mest populære. Men en notorisk Black Friday-klassiker som elektronik er også populær i 2020.
Ikke overraskende har tøj og sko godt fat i den feminine del af befolkningen, mens mændene især kommer til at købe elektronik.
Se herunder oversigten med de mest populære varegrupper til Black Friday:
For at se dette indhold fra info.nets.dk, så skal du give din accept på toppen af denne side.
Nøgleord
Kontakter
Har du spørgsmål til undersøgelsen eller artiklen, kan du kontakte Marketing Manager i Nets, Tanja Oda Sørensen på taoso@nets.eu
Billeder
Information om Nets
Følg pressemeddelelser fra Nets
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Nets
BOKIS indgår ny langsigtet aftale med Nets19.12.2022 08:45:10 CET | Pressemeddelelse
BOKIS, der står for indkøb og udvikling på betalingsområdet for medlemmer af Lokale Pengeinstitutter og Landsdækkende Banker, har indgået en ny langsigtet aftale sammen med Nets, en del af Nexi Group. I aftaleperioden, der løber frem til 31. december 2029, vil de i alt 50 danske pengeinstitutter i samarbejdet fortsætte med at udstede og håndtere betalinger med Dankort og internationale beta-lingskort via Nets.
DSB introducerer ny mobilbetalingsløsning9.11.2022 09:52:06 CET | Pressemeddelelse
DSB har påbegyndt udrulningen af en ny mobilbetalingsløsning, Softpay, som afløser en række forskellige hardwareløsninger, der tidligere har været anvendt i togene. Den mobile terminalløsning, der blot kræver at togføreren har en android telefon ved hånden, vil gøre det enklere at fortage salg af billetter, kioskvarer og udstede kontrolafgifter ombord.
Ny rapport fra Nets: Dansk e-handel fortsætter positiv udvikling i 202111.4.2022 12:35:56 CEST | Pressemeddelelse
2021 blev et godt år for dansk e-handel. Rejsebranchen fik vendt nedturen og de øvrige kategorier fortsatte væksten fra det foregående år. Ny e-handelsrapport fra Nets viser, at dansk e-handel samlet set gik frem med 11 procent. Corona-pandemien har dog ændret vores online købsmønstre på flere måder.
Nets lancerer Softpay sammen med Salling Group og Softpay.io2.3.2022 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Nets lancerer nu Softpay, en europæisk SoftPOS-løsning, som forvandler en mobiltelefon med Android-styresystem eller andre Android-enheder til en kontaktløs (NFC) betalingsterminal med pinkode. I Danmark lanceres løsningen i Aarhus hos landets største detail-virksomhed, Salling Group, sammen med det danske betalingsselskab, Softpay.io.
Danmark i top med kontaktløse kortbetalinger3.2.2022 09:55:02 CET | Pressemeddelelse
I 2021 bidrog Corona-pandemien til yderligere at øge brugen af kontaktløse kortbetalinger i Nor-den. Danmark fastholder sin position allerforrest i feltet.